Norvegienii au descoperit că anvelopele dedicate maşinilor electrice şi omologate pentru anumite mărci sunt inferioare în performanţe
31 Martie 2025, 11:10 Redacţia PiataAuto.md
În ultimii ani, odată cu apariţia a tot mai multor modele electrice, în lumea auto au fost lansate mai multe modele de anvelope dedicate în special acestora, cu precizarea că ele ar fi mai adaptate greutăţii acestora şi cuplului mare şi instantaneu. De asemenea, mai există o practică de demult a anvelopelor omologate pentru o anumită marcă, producătorii pretinzând că astfel anvelopele sunt calculate exact pentru modelele acelei mărci, iar această practică e valabilă atât la modelele cu combustie, cât şi la cele electrice. Norvegienii, însă, au descoperit de curând că anvelopele dedicate maşinilor electrice şi cele omologate pentru anumite mărci sunt, de fapt, inferioare în performanţe. Descoperirea a fost făcută în cadrul unui mare test al anvelopelor, organizat de publicaţia norvegiană motor.no.
Jurnaliştii norvegieni au pornit de la însăşi esenţa apariţiei noilor anvelope, dedicate maşinilor electrice, şi au constatat că nu toţi producătorii de anvelope au lansat modele dedicate electricelor. Evident, această ambiguitate i-a făcut să se întrebe de ce unii au ales să nu o facă, dacă acestea ar aduce beneficii evidente.
Foto: Anvelopă dedicate modelelor electrice
Ei au luat drept automobil de test modelul Kia EV6, unul electric, cu baterie mare, deci greu. Le-au solicitat apoi producătorilor de anvelope să le recomande care ar fi modelul preferabil din gama lor pentru o asemenea maşină electrică, pentru a avea performanţa maximă. Răspunsul a fost unanim şi surprinzător.
Niciun producător de anvelope nu le-a recomandat vreun model special lansat pentru modele electrice din gama lor, ci doar pe cele generale, create pentru performanţă maximă. Dimensiunea solicitată a fost de 235/55 R19, una foarte populară în rândul SUV-urilor, inclusiv celor electrice, iar recomandările producătorilor erau de obicei pentru segmentul anvelopelor de înaltă performanţă, care dau aderenţă sporită, chiar dacă durata de viaţă a acestora poate fi un pic mai scurtă.
Foto: Anvelopă de performanţă, universală
Nedumeriţi, jurnaliştii norvegienii i-au întrebat pe producătorii de anvelope cum se face că, deşi au anvelope specializate pentru maşini electrice în gama lor, nu au recomandat asemenea modele pentru test, ci pe cele generaliste. Răspunsul a fost că anvelopele special dedicatelor modelelor electrice sunt livrate de obicei doar producătorilor auto, în fabrici, pentru echiparea automobilelor noi, şi nu sunt vândute cumpărătorilor privaţi ulterior.
Ei bine, acest răspuns naşte şi mai multe suspiciuni. Până şi Michelin, unul din producătorii care promova intens aceste anvelope pentru maşini electrice, va înceta să le mai vândă în scurt timp prin reprezentanţele sale oficiale şi le va lira doar uzinelor. De ce ar face producătorii de anvelope asta?
Această livrare doar prin fabrică le permite acestor producători să invoce faptul că acele anvelope ar fi omologate pentru marca lor, spre exemplu, iar apoi să le vândă mai scump prin centrele lor de service dacă a dori cineva să le mai cumpere. Însă vânzările de facto ale acestor anvelope prin service-urile oficiale sunt foarte mici, cumpărătorii preferând de obicei să cumpere anvelope din centre specializate. Prin urmare, interesul financiar ar fi foarte mic, iar asta înseamnă că trebuie să existe şi un alt motiv.
Norvegienii au cumpărat şi două seturi de asemenea anvelope omologate pentru modelele electrice Volvo şi pentru VW. Rezultatele acestora în testul de anvelope au fost ruşinoase.
Foto: Anvelopa omologată Volvo
Da, o maşină electrică poate parcurge câţiva kilometri în plus până la descărcare completă datorită rezistenţei mai mici la rulare a acestora. Însă riscul de acvaplanare, spre exemplu, intervine la o viteză cu 10 km/h mai mică decât la anvelopele generaliste, de performanţă, puse pe aceleaşi maşini electrice!
Mai mult ca atât, distanţa de frânare cu anvelopele omologate, destinate maşinilor electrice, a fost cu 5 metri mai mare decât cu anvelopele generaliste! Prin urmare, proprietarii care aleg să cumpere aceste anvelope conduc, de fapt în condiţii semnificativ mai nesigure, faţă de cei care cumpără anvelope generale de performanţă.
De fapt, norvegienii spun că performanţa anvelopelor speciale electrice şi omologate pentru VW şi Volvo s-a apropiat ruşinos de mult de cele mai bugetare modele din test, deşi preţul lor e unul din segmentul premium. Norvegienii spun că au ales să nu numească producătorii acestor anvelope omologate, întrucât consideră că e responsabilitatea producătorului auto să aleagă aceste specificaţii omologate.
Iată lista anvelopelor testate:
Generaliste: Continental PremiumContact7 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 Hifly Vigorous HP801 Michelin Pilot Sport 4 SUV Nokian Hakka Black 3 Pirelli Scorpion
Dedicate maşinilor electrice şi omologate: Anvelope set 1: Anvelope eco omologate VW Anvelope set 2: Anvelope eco omologate Volvo
Mai mult ca atât, jurnaliştii norvegieni raportează că diferenţa în comportamentul unei maşini electrice grele cu anvelope proaste şi cele bune e mult mai mare decât în cazul unei maşini mai uşoare, pentru că pierderea aderenţei pe o maşină mai grea se lasă cu o şansă mai mare de a pierde controlul. Deci, diferenţa efectivă în situaţii la limită e mult mai mare.
Norvegienii au concluzionat că producătorii auto aleg aceste anvelope electrice sau special omologate pentru marca lor doar pentru a-şi îmbunătăţi cifrele de emisii în cazul maşinilor cu combustie şi pe cele de autonomie în cazul celor electrice. Dacă producătorii de anvelope nu vor să vândă aceste modele dedicate ulterior cumpărătorilor, înseamnă că atât ei, cât şi producătorii auto, ştiu de performanţele lor mai slabe, iar asta înseamnă că producătorii auto merg în mod conştient la aceste compromisuri de performanţă doar de dragul emisiilor şi celor câţiva km în plus câştigaţi la omologarea autonomiei.
Concluzia finală e simplă şi vine cu recomandarea pentru cumpărători de a ignora aceste modele specia dedicate modelelor electrice sau omologate pentru o anumită marcă de maşini. În schimb, aceşti cumpărători ar trebui să opteze pentru anvelope universale, dar dintr-un segment de performanţă, care să le asigure aderenţa necesară şi siguranţa maximă la drum.
Dintre toate anvelopele de vară testate, două modele au obţinut punctaj etaj de top, clasându-se ambele pe locul 1 — Michelin Pilot Sport 4 SUV şi Nokian Hakka Black 3 SilentDrive. Ele au fost urmate de modelele Pirelli, Goodyear şi Continental. Abia după asta s-au clasat şi anvelopele Volvo şi VW, dedicate modelelor electrice. Şi la o diferenţă de doar 1 punct de anvelopele VW s-a clasat şi cea mai proastă anvelopă din test, modelul bugetar Hifly Vigorous HP801.
Foto: Anvelopa Hifly Vigorous HP801
Vezi mai jos toată lista de punctaje ale tuturor anvelopelor în diverse scenarii testate.