O maşină electrică uşoară, de sub 1.000 kg, a fost concepută de trei britanici, foşti angajaţi ai Tesla, BYD şi Lucid, care au fondat un nou producător auto

13 Martie 2025, 12:37
Ilie Toma
Se întâmplă rar în timpurile noastre să vorbim despre apariţia unui nou producător auto în Europa, dar iată că acum suntem într-un asemenea moment, când trei oameni cu experienţă enormă au fondat un nou producător britanic, numit Longbow, care va produce maşini electrice. Şi aceştia nu au anunţat doar formarea companiei, ci au dezvăluit din start şi primul model conceput de ei, în două versiuni, care vine cu promisiunea grandioasă a unei greutăţi excepţional de mici, de sub 1.000 kg!
Sună ca un deziderat aproape imposibil de realizat cu tehnologia actuală a bateriilor, dar experienţa enormă a celor trei ingineri e cea care ne face să tratăm lucrurile cu un grad mult mai mare de încredere. Daniel Davey e unul din cei trei şi a muncit anterior în diverse poziţii de gestionare sau comunicare la Tesla, Uber şi Lucid Motors. Ba chiar a condus jumătate de an şi lansarea lui Polestar în Orientul Mijlociu după asta. Având mai multă experienţă în administrare, el are rolul de CEO al noii companii Longbow.
Mark Tapscott e inginer de formaţie şi a început prin fondarea acum aproape 20 de ani a propriei companii de inginerie pentru maşinile participante în curse de motorsport. A asistat apoi la dezvoltarea strategiei de tehnologii în Formula E, care concurează cu bolizi electrici. Timp de 7 ani lucrat şi el pentru Tesla, gestionând lansările pe pieţele din Marea Britanie şi apoi Emiratele Arabe Unite. A lucrat apoi şi pentru Hyundai, fiind implicat în lansările modelelor electrice în Europa. Apoi, timp de doi ani a muncit şi la Lucid Motors, dirijând lansarea mărcii pe mai multe pieţe europene, precum Norvegia, Germania şi Olanda, ulterior participând şi la stabilirea acesteia în Arabia Saudită. Tot în Arabia Saudită şi Emiratele Arabe Unite a participat la lansarea BYD pe acea piaţă.
Cel de-al treilea fondator e Jenny Keisu, o suedeză stabilită parţial în Marea Britanie, cu studii juridice în CV-ul său şi experienţă în procesele juridice de afaceri, conducând o perioadă şi compania X Shore, producătoare de bărci electrice. Deci, se poate spune că cei trei au adunat împreună o experienţă enormă împreună, de la cei mai avansaţi producători de maşini electrice din lume, iar tangenţa cu ingineria şi motorsportul le dă credibilitate pentru scopul lor de a crea o maşină electrică uşoară.
Aceştia spun că într-o lume în care maşinile electrice au ajuns să cântărească 2,3-2,8 tone, eficienţa acestor e zădărnicită, iar plăcerea în condus e una departe de senzaţiile alea adevărate. Ei au creat două modele pe aceeaşi platformă — Speedster şi Roadster — care vor sfida tendinţele actuale şi vor cântări sub 1.000 kg, chiar dacă sunt electrice! Şi asta pentru că vor să renască spiritul maşinilor geniale prin greutatea lor redusă într-o epocă a propulsiei electrice.
Ambele maşini vor folosi pe larg aluminiul în structura lor, pentru a-şi atinge acest scop al greutăţii reduse. Greutatea redusă e gândită prin însăşi designul lor, cu o caroserie de dimensiuni corecte, cu înălţime redusă, iar asta înseamnă mai puţin material folosit. De asemenea, panourile de caroserie vor fi concepute pentru greutate minimă şi rigiditate corect, spun inginerii, fără a dezvălui dacă acestea or utiliza fibra de carbon sau aluminiul.
Modelul Speedster, în procesul lui de concepere, a putut fi adus la 895 kg masă proprie, spun cei trei, ceea ce îi va permite să accelereze de la 0 la 60 mile la oră (96 km/h) în doar 3,5 secunde. Bateria nu e forte mare, pentru că nici nu era nevoie, dar autonomia promisă e de 440 km, ceea ce e cât se poate de decent pentru un automobil sport uşor. De fapt, dacă a ajunge cu aceşti parametri în producţia de serie, maşina asta electrică va fi mai uşoară decât Mazda MX-5!
Modelul Roadster e ceva mai greu, cântărind 995 kg şi accelerând până la 96 km/h în 3,6 secunde. Cele două maşini vor avea aceeaşi putere, dar detaliile despre sistemul de propulsie sau capacitatea exactă a bateriei nu sunt deocamdată anunţate.
Însă e anunţat preţul celor două modele — 64.995 lire pentru Roadster şi 84.995 lire pentru Speedster, cu startul pentru rezervări anunţat de acum. Speedster va fi limitat la doar 150 exemplare produse, iar Roadster are limitată doar ediţia de lansare, nu şi versiunile normale.
Informaţiile încă neconfirmate oficial, dar aparent sugerate de cei trei fondatori, arată că cele două maşini ar fi propulsat de un singur electromotor de 326 CP, amplasat pe puntea spate, iar bateria va fi una litiu-ion NMC cu celule cilindrice pentru o densitate gravimetrică şi volumetrică bună. Atât bateria, cât şi motorul, or veni de la furnizori, nefiind proiectate de compania britanică. Însă imaginile unei broşuri arată o structură interesantă a platformei tehnice pentru noile modele.
Cei de la Longbow spun că în această vară vor demara testele cu primele prototipuri, iar primele maşini vor fi livrate în a doua jumătate a anului viitor.
4
10,715
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!