Şeful demisionat al Lucid Motors recunoaşte că multe maşini electrice sunt o pacoste pentru proprietarii lor

4 Martie 2025, 11:01
Redacţia PiataAuto.md
Acum câteva zile, anunţam despre demisia subită a şefului Lucid Motors, Peter Rawlinson, în contextul în care compania a încheiat anul 2024 cu o creştere de 71% a vânzărilor, dar în continuare cu pierderi mari, deşi aceste pierderi au fost pe o traiectorie de reducere în ultimul trimestru. Rawlinson îşi va menţine o poziţie de consultat strategic pe partea de inginerie la Lucid Motors, dar şefia companiei va fi preluată de altcineva. Între timp, fostul şef Lucid a dat un interviu pentru publicaţia britanică Autocar, recunoscând multe maşini electrice sunt o pacoste pentru proprietarii lor.
Imagine simbol cu un grup de maşini electrice

„Da, multe din ele sunt o pacoste. Îmi pare rău, dar ăsta e adevărul. Au o autonomie mică şi sunt fabricate din componente low-cost, fără prea mult gând la calitate sau eficienţă” — a declarat Rawlinson pentru publicaţia britanică.
Fostul şef al Lucid Motors spune că pentru el e inacceptabil cum mulţi producători auto neglijează în continuare partea de eficienţă în maşinile electrice pe care le proiectează şi produc. „Poţi atinge autonomia mare prin două metode — prin baterie tot mai mare pe de o parte, dar şi prin eficienţă şi randament, care face o maşină să consume mai puţin şi să ajungă mai departe cu aceeaşi energie. N-am înţeles niciodată de ce această a doua parte, de eficienţă, e ignorată cu atâta încăpăţânare de mulţi producători, care preferă să nu lucreze prea mult la asta şi să pună eventual o baterie mai mare”, mai spune fostul şef Lucid Motors, o companie a cărei automobile au fost întotdeauna printre cele mai eficiente în consum din lume, cu omologări oficiale care să confirme asta.
La un moment dar, o versiune a sedanului imens Lucid Air a fost omologată cu un consum de 1 kWh la 8 km, ceea ce ar însemna cam 12,5 kWh/100 km, un consum pe care nu-l atinge nici Tesla, nici multe alte maşinuţe electrice compacte.
Rawlinson îşi aminteşte că la fiecare nou record de consum sau autonomie anunţat, toţi ceilalţi prezumau automat că Lucid a pus o baterie uriaşă pe acele maşini. Însă asta nu era neapărat adevărat, cel mai mare beneficiu fiind adus de motoarele eficiente în consum şi de un tren de rulare conceput pentru eficienţă, împreună cu formele aerodinamice ale maşinii.
Totuşi, versiunile Lucid Air nu au neapărat baterii foarte mici, cea mai mică actuală având 84 kWh şi cântărind puţin peste 450 kg la nivel de celule şi puţin peste 500 kg la nivelul întregii carcase. Versiunea Touring are o baterie de 94 kWh, iar Grand Touring are o baterie de 112 kWh, doar puţin mai mare decât Mercedes EQS.
Doar că Mercedes parcurge mult mai puţin cu ea, în timp ce Lucid are o autonomie omologată de 520 mile, sau 837 km cu ea. Deci, bateriile nu sunt cele mai mici din lume, dar Rawlinson are dreptate când spune că eficienţa excelentă face ca aceste modele Lucid să aibă o autonomie mult mai mare cu ele.
Versiunea cea mai eficientă a lui Lucid Air a Air Pure, cu bateria cea mai mică, de 84 kWh. Ea are o autonomie omologată de EPA la 676 km, cu un consum oficial de 12,42 kWh/100 km, sau puţin peste 8 km per kWh consumat.
În mod curios, fostul şef Rawlinson, el însuşi un inginer de formare, care a lucrat anterior pentru Jaguar, Lotus şi Tesla, tot el proiectând Tesla Model S, şi-a exprimat şi scepticismul său pentru bateriile cu stare solidă, spunând că el vede multe piedici fizice pentru ele, ca acestea să ajungă la producţia de scară largă şi să poată asigura toate beneficiile unor baterii litiu-ion.
În fine, el a fost întrebat despre pierderile pe care le genera compania sa şi impresia sa despre evoluţia vânzărilor de maşini electrice, care şi-au temperat creşterea sau chiar scad în unele regiuni. Despre pierderi, Rawlinson a spus că sunt absolut normale în faza de extindere şi creştere pe care o are compania pe care a condus-o. Însă despre scăderile de vânzări el spune că nu e mirat, iar cauza e tocmai aceea menţionată la început — că multe mărci produc modele electrice care sunt o pacoste absolută pentru proprietari, şi care le produc frustrări şi dezamăgiri acestora. Toate aceste experienţe ajung să se răspândească de la un posesor la altul şi ele afectează imaginea tuturor maşinilor electrice, deşi diferenţa e enormă de la cele create cu adevărat profund la cele create pentru a bifa că există şi o maşină electrică în gama unui producător.
2
40,374
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!