VW a dezvăluit versiunea pre-producţie a lui ID.EVERY1, maşina electrică la preţ de 20.000 euro, anunţând şi parametrii ei de bază
6 Martie 2025, 10:53 Redacţia PiataAuto.md
Acum câteva săptămâni, scriam despre faptul că germanii de la VW au decis ferm că au nevoie de maşini electrice accesibile, care să impulsioneze vânzările şi să relanseze compania pe o cale a revigorării, şi scriam şi despre un viitor ID.EVERY1, care ar urma să ia rolul unei maşini electrice ce ar costa 20.000 euro în Europa. Ei bine, acum germanii au lansat imaginile prototipului care vine să sugereze în mare măsură cum va arăta şi apropiatul model de serie, dezvăluind şi mai mulţi parametri interesanţi ai acestuia.
Noul model va fi dezvoltat pe o variaţie a platformei modulare MEB, destinată maşinilor electrice, şi va presupune doar tracţiune faţă. În lume există mai multe modele compacte care aleg tracţiunea spate, dar la asemenea maşini mici urbane, concepute pentru accesibilitate, fără puteri de multe sute de cai, tracţiunea faţă e de multe ori mai practică. Şi Renault 5 E-Tech are tracţiune faţă, spre exemplu, şi se descurcă de minune cu ea, inclusiv fiind plăcut în condus.
Totuşi, o informaţie foarte importantă, strecurată în comunicatul celor de la VW, menţionează că noul ID.EVERY1 va fi primul model al grupului VW, creat pe o nouă arhitectură puternică de soft. Această informaţie e aparent bizară, întrucât modelul un pic mai mare, ID.2all, de 25.000 euro, urmează a fi lansat în producţie în 2026, şi el nu va beneficia de această arhitectură, în timp ce ID.EVERY1, care va ajunge în producţia de serie în 2027, va face uz de ea.
Ce înseamnă asta? O sugestie puternică despre faptul că ID.EVERY1 va fi proiectat pe baza arhitecturii de soft de la Rivian, graţie parteneriatului pe care VW îl are cu producătorul american, în baza unui acord de 5,8 miliarde de dolari. Germanii au anunţat anterior că arhitectura şi componentele Rivian au putut fi integrate pe platforma actuală MEB a grupului VW, iar asta înseamnă că un model ca ID.EVERY1 poate lua o platformă deja existentă, adaptând-o la dimensiuni compacte, şi poate face uz de arhitectura Rivian, scalând componente pentru a ajunge la un preţ accesibil, dar totodată pentru a implementa abordarea de soft mult mai performantă a celor de la Rivian.
Asta va mai însemna că modelul a putea primi funcţii noi şi cu actualizări ulterioare achiziţiei, or, dacă softul e actualizat, se pot implementa şi funcţii noi într-o maşină în care toate componentele hardware sunt dirijate de soft. Iar pentru o maşină foarte accesibilă asta ar putea însemna să o cumperi la preţ minim iniţial, apoi să-ţi mai adaugi unele opţionale ulterior, plătind pentru ele după achiziţie.
Germanii au anunţat şi parametrii ţintă pentru noul model electric accesibil. Acesta va avea o viteză maximă limitată la 130 km/h, exact cât să poată merge pe autostrăzi, iar puntea faţă va fi pusă în mişcare de un electromotor nou, dezvoltat de la zero, care va avea 70 kW sau 95 CP.
Cu o dimensiune de 3,88 metri lungime, noul ID.EVERY1 va avea dimensiuni cuprinde între up!, care avea 3,6 metri lungime, şi Polo, care are 4,07 metri. Noua maşină electrică va oferi 4 locuri la bord şi un portbagaj de 305 litri.
Autonomia noul model electric va fi de minim 250 km. Cu asemenea parametrii, germanii speră să lupte pe piaţa europeană nu doar cu concurenţii europeni, ci şi cu cei chinezi, în special cu modelele compacte ale celor de la BYD şi Leapmotor.