Vânzările Tesla au crescut din nou în Norvegia, după declinul din ianuarie şi februarie, două dintre modelele mărcii ocupând primele poziţii în martie
16 Martie 2025, 11:47 Redacţia PiataAuto.md
Tesla a avut un început de an cu vânzări dezastruoase în multe ţări Europene, scăderile fiind drastice în foarte multe ţări, atât în ianuarie, cât şi în februarie, ajungând până la -40, -50, sau chiar peste -70% în unele regiuni. O situaţie similară a fost remarcată şi în Norvegia, ţara cu cea mai mare cotă din lume cuantificată de maşinile electrice printre maşinile noi. În luna martie, însă, vânzările Tesla au marcat creşteri importante şi neaşteptate în Norvegia, iar două dintre modelele mărcii au ajuns pe primele poziţii.
Astfel, conform statisticilor în timp real, Tesla Model Y e din nou cel mai vândut model din Norvegia, cu 518 exemplare livrate în jumătate de lună. Poziţia a 2-a e ocupată de Tesla Model 3, cu 272 exemplare vândute. Următoarele modele sunt aceleaşi prezente în top şi în lunile trecute, cu mici variaţii ale poziţiilor — VW ID.Buzz, ID.4, ID.7, Nissan Ariya şi Toyota bZ4X.
Statisticile celor mai populare 10 modele din Norvegia între maşinile noi, până la 16.03.2025, conform publicaţiei norvegienie Elbilstatistikk
Trebuie să menţionăm că Toyota bZ4X tocmai a trecut printr-o actualizare tehnică, şi din această cauză livrările ei pot avea de suferit. Iar revigorarea atât de mare a vânzărilor lui Tesla Model Y poate fi corelată cu schimbarea majoră prin care a trecut modelul în ianuarie. Doar că în februarie nu a avut loc o creştere similară.
Presa norvegiană spune că în ultimul timp au avut loc livrări mari pe care maritimă de automobile Tesla în Norvegia, ceea ce sugerează că producătorul vrea să impulsioneze vânzările în luna martie, în ultima lună a primului trimestru.
La Tesla se întâmplă adeseori ca producătorul să impulsioneze cu eforturi maxime cifrele la sfârşit de trimestru, pentru a raporta rezultate mai bune, iar aceste impulsionări vin adeseori inclusiv cu reduceri de preţ şi promoţii.
Norvegienii sunt nedumeriţi de această revigorare neaşteptată a vânzărilor Tesla în martie, or, imaginea producătorului a avut de suferit foarte mult în contextul acţiunilor publice ale şefului său, Elon Musk.
Prin urmare, fie că avem de-a face cu o disonanţă între imaginea publică percepută şi deciziile individuale ale fiecărui cumpărător, fie că e vorba de un fenomen deocamdată neînţeles de livrări puternic stimulate, care s-ar putea remarca şi în alte ţări europene, pentru ca la finalul lunii martie Musk şi Tesla să poată arăta că situaţia nu e atât de gravă precum era raportată iniţial de presă, în primele două luni ale anului.
Un tablou cu adevărat obiectiv, probabil, se va contura la nivel cumulativ în primele 5-6 luni ale anului, atunci când cifrele totale vor reflecta situaţia mult mai realist, şi când impulsionările temporare de vânzări nu mai pot rezolva prea multe dacă nu există cerere corespunzătoare pe termen mediu şi lung. Deocamdată, la nivelul întregului an 2025, deci două luni şi jumătate, Toyota bZ4X e cel mai vândut model în Norvegia, urmat de VW ID.4, Tesla Model Y regăsindu-se abia pe poziţia 3, iar Model 3 e abia pe poziţia 8.
Însă de curând Toyota a anunţat o actualizare majoră a lui bZ4X, care a primit şi garanţie de 1 milion de kilometri pentru baterie, ceea ce o face face un model şi mai atractiv pe pieţele europene. Chiar şi aşa, cifrele din Norvegia arată că Tesla mai are încă rezerve de a genera surprize în vânzări, iar în Suedia situaţia se arată a fi apropiată, cu Model Y urcând pe locul 3.