Volvo încearcă să salveze fabrica de baterii cu care a rămas în urma falimentului Northvolt, dar şi viitorul acesteia e incert
21 Martie 2025, 21:21 Ilie Toma
Acum două săptămâni, producătorul suedez de baterii Northvolt şi-a declarat falimentul întregii companii, punând punct astfel unei istorii promiţătoare a ceea ce trebuia să devină cel mai mare producător european de baterii, cu multiple fabrici în Suedia şi Germania, dar şi peste ocean, în Canada. Ei bine, pe parcursul perioadei sale active, Northvolt a avut mai multe parteneriat iniţiate, unele dintre care au presupus şi construcţia de fabrici de baterii împreună cu beneficiarii acestora. Un asemenea parteneriat a fost încheiat şi cu producătorul auto Volvo. Iar acum cei de la Volvo încearcă să salveze proiectul acelei uzine, cu care au rămas după falimentul Northvolt.
Volvo şi Northvolt au fondat la acea vreme împreună compania NOVO Energy, care trebuia să aibă un centru R&D şi o fabrică de baterii în Goteborg, Suedia, situată relativ aproape de principala uzină Volvo Cars. Fireşte, scopul noii companii era să producă baterii performante preponderent pentru modelele electrice ale celor de la Volvo. Iar o parte din componente pentru aceste baterii, precum catozii, trebuiau să vină de fabrica principală Northvolt din Skelleftea.
Însă de curând suedezii au descoperit că, de fapt, Northvolt nu a reuşit niciodată să producă propriii catozi, iar bateriile semnate cu emblema Northvolt aveau de fapt catozi de origine chineză în ele, în timp ce tot ce încercase să producă Northvolt pe interior era aruncat la reciclare din cauza calităţilor improprii.
Volvo şi Northvolt au reuşit să semneze la sfârşit de ianuarie un acord prin care producătorul auto prelua controlul deplin al NOVO Energy, dar acel acord urma să treacă prin proceduri suplimentare de aprobări. Acordul presupunea şi preluarea drepturilor de către noul proprietar pentru a produce bateriile care trebuiau produse anterior.
Însă falimentul Northvolt a venit înainte ca acel acord să obţină toate avizările necesare. Acum Volvo încearcă să coopereze cu cei care vor gestiona procesul de insolvenţă al Northvolt, pentru a reuşit să ducă la bun sfârşit acel acord şi să salveze măcar fabrica NOVO Energy din Goteborg.
Între timp, fabrica a ajuns la o etapă avansată de construcţii, edificiul său principal măsurând 500 metri lungime. Volvo încearcă să salveze viitorul acesteia, construind-o până la sfârşit, echipând-o corespunzător şi producând baterii. E greu de spus, însă, dacă Volvo va putea replica totul de unul singur, or, catozii de la Northvolt nu vor mai putea fi furnizaţi, aşa că e foarte posibil şi Volvo să aibă nevoie de un partener cu care să poate fie produce local aceste componente, fie să i le furnizeze.
Desigur, autorităţile suedeze ar fi la fel de interesate ca această fabrică să existe şi prin urmare ar putea ajuta ca aceste aprobări să fie acordate. Volvo ar putea apela la experienţa companiei-mamă, Geely, care are în China producţie proprie de baterii, şi care foloseşte pe mărcile Zeekr şi Geely baterii extraordinar de avansate, în special LFP.
Însă nu se ştie cât de fericite or fi autorităţile suedeze de o posibilă intervenţie a chinezilor în noua fabrică, odată ce acum două luni au respins un alt producător chinez care încerca să îi şantajeze cu construcţia fabricii sale în Suedia, atunci când Northvolt intrase în perioada de probleme.
E o situaţie complexă, deci, şi destul de impredictibilă, întrucât nicio soluţie nu pare a fi perfectă, iar o simplă renunţare şi la acest proiect e şi mai păguboasă, inclusiv pentru Volvo, care a participat cu investiţii în construcţia noii fabrici până acum.