Audi şi Land Rover îşi sistează livrările către SUA din cauza tarifelor, blocând şi maşinile livrate în porturi
7 Aprilie 2025, 20:50 Redacţia PiataAuto.md
Taxele de import exorbitante anunţate de SUA săptămâna trecută continuă să zdruncine lumea auto. După ce acum câteva zile Stellantis a anunţat că suspendă producţia la două uzine nord-americane şi concediază 5.400 angajaţi, acum Land Rover şi Audi îşi sistează livrările către SUA din cauza tarifelor şi incertitudinii economice, blocând şi maşinile livrate în porturi.
Audi a luat această decizie luni, 7 aprilie, informaţia a fost confirmată prin documente care au ajuns în posesia publicaţiei germane Automobilwoche, prin care Audi îşi informează dealerii din SUA despre această situaţie.
Decizia celor de la Audi stipulează că producătorul german suspendă toate livrările, de la toate fabricile sale, către SUA, iar maşinile care au ajuns în porturile maritime după 2 aprilie sau care se află în drum pe căile maritime şi urmează să ajungă, vor fi ţinute în porturi, în parcările de acolo, fără a le fi perfectate procedurile de import conform noilor reglementări. Livrările sunt suspendate şi pe cale terestră şi feroviară, de la uzina din Mexic.
Totuşi, producătorul german spune că dealerii săi din SUA au circa 37.000 automobile în stoc, care sunt importate anterior datei de 2 aprilie. Aceste automobile pot fi vândute de către dealeri şi într-un regim normal ar putea ajunge pe o perioadă de până la 2 luni. Însă dealerii nu vor primi niciun alt automobil Audi în stocurile lor până la luarea unei altei decizii de către producător.
Audi nu are nicio uzină pe teritoriul SUA. Cel mai popular model Audi din SUA e Q5, iar acesta e fabricat la uzina Audi din Mexic. Audi mai livrează în SUA automobile produse la uzinele din Germania, Slovacia şi Ungaria. Respectiv, şi uzinele din aceste ţări vor fi afectate prin faptul că nu vor mai exporta temporar automobile către SUA.
Grupul VW, căruia îi aparţine Audi, are o uzină în SUA, în Chattanooga, însă acolo sunt asamblate modele VW, precum Atlas, Atlas Cross Sport şi ID.4. Modelele mai ieftine, precum Jetta, Taos şi Tiguan, sunt fabricate în Mexic, iar compania germană a decis să sisteze şi livrările modelelor W din Mexic spre SUA.
Şi Land Rover şi-a sistat livrările către SUA, decizia fiind luată sâmbătă. Nici producătorul britanic nu are vreo uzină în SUA, iar incertitudinile economice l-au făcut să pună pauză pe livrări în încercarea de a elabora decizii pe termen mediu şi lung.
Land Rover a vândut 430.000 automobile în ultimele 12 uni, dintre care un sfert au fost livrate în America de Nord. Circa 20% dintre toate automobilele fabricate în Marea Britanie, de toate mărcile, erau exportate în SUA.
Ca şi Audi, Land Rover a anunţat că dealerii săi au stocuri pentru aproximativ 2 luni. Însă noile automobile care ajung în porturi vor fi menţinute de producător acolo, fără a le fi perfectate importurile cu taxe exorbitante.
Decizii similare ar putea fi luate în curând de mai mulţi producători europeni, în special cei ale căror modele nu sunt fabricate în SUA, precum Porsche, dar şi multe alte mărci.