Chinezii au adoptat o decizie prin care bateriile maşinilor electrice nu mai pot lua foc, iar producătorii vor trebui să asigure asta
18 Aprilie 2025, 14:34 Redacţia PiataAuto.md
China a adoptat o nouă decizie, inedită în lume, prin care bateriile maşinilor electrice nu mai pot lua foc, ea venind după interzicerea mai multor funcţii de condus autonom, ambele decizii fiind motivate de recentul caz rezonant al unui Xiaomi SU7 cu 3 studenţi la bordul său, care a suferit un accident pe o autostradă şi a luat loc după asta. Bineînţeles, adoptarea noului document nu înseamnă că maşinile electrice existente nu vor mai lua foc doar pentru că le-a fost interzis să o facă, însă el stabileşte criterii de siguranţă atât de mari, încât nicio altă ţară din lume n-a îndrăznit să le aplice până în prezent.
Practic, vorbim despre un nou standard de siguranţă pentru maşinile electrice şi în special pentru bateriile acestora, adoptat de Ministerul Industriei şi Tehnologiei Informaţiei din China, care va intrat în vigoare de la 1 iulie 2026.
Acest document stipulează că poţi producătorii de baterii pentru maşini electrice trebuie să se asigure că aceste baterii sunt construite într-o asemenea manieră, încât exclud total riscul de fugă termică, explozii sau incendii.
Până acum, standardul în vigoare stipula că atunci când o baterie a ajuns pe o cale ireversibilă a unei temperaturi critice ce-i va determina incendiul sau fuga termică, ea ar trebui să poată identifica o asemenea situaţie cu 5 minute înainte de momentul critic şi să atenţioneze proprietarul.
Noul standard spune că bateria nu trebuie să ajungă în niciun scenariu la fugă termică şi incendiu, iar dacă începe a emite fum, acesta nu trebuie să fie toxic pentru cei din maşină, pentru a nu le dăuna ireversibil în cazul în care aceştia sunt inconştienţi.
Toate bateriile vor trece un program avansat de testare înainte de omologare, care include şi testarea mecanică a carcasei şi scuturilor de protecţie, pentru a se asigura că până şi atunci când bateria ajunge într-o coliziune ea nu va fi deformată până la un nivel de spargere a celulelor şi declanşare a incendiilor.
De asemenea, testele or arăta că o baterie trebuie să susţină 30 de sesiuni de încărcare la prize fast charge de mare viteze, urmare de descărcare intensă, similară unui condus în regim intens, fără ca bateria să ajungă la vreun risc de incendiu. Aceste teste mai presupun şi o testare avansată la excluderea oricărui risc de scurtcircuitare.
Industria producătorilor de baterii din China a reacţionat neaşteptat de bine la aceste reglementări, declarând că mulţi dintre ei au deja asemenea standarde dezvoltate sau chiar implementate în producţie, cum ar fi cei de la CATL. Apropo, şi trecerea BYD la arhitectură de 1.000 volţi favorizează o rezistenţă mai mică în celulele bateriei şi circuite, şi deci generarea de mai puţină căldură de către aceste baterii, ceea ce înseamnă riscuri mai mici de incendii.
Totuşi, pentru ca toţi producătorii de baterii să poată atinge aceste standarde de siguranţă, va fi nevoie de revizuirea compoziţiei multor baterii. Probabil formula LFP va deveni şi mai răspândită, iar mulţi dintre producători or trebuie să fie mai precauţi la tipul de electrolit utilizat şi la modul în care bateriile sunt răcite activ şi îşi disipează pasiv căldura generată.
E foarte probabil că aceste standarde or determina unele companii mai mici să se alieze între ele sau cu cele mai mare, pentru a putea susţine costurile de dezvoltare mai mare, necesare pentru a asigura acest grad sporit de securitate.
Chinezii spun, însă, că adoptarea acestor standarde va face publicul să aibă încredere de neclintit în maşinile electrice, pentru că astfel vor fi eliminate toate riscurile, chiar şi cele teoretice, rămânând doar avantajele.
Însă aici mai există un efect major, dedus din acest standard — şi anume că el va fi obligatoriu şi pentru toţi ceilalţi producători auto de maşini electrice, care vor vrea să vândă maşini în China după 1 iulie 2026. Iar asta înseamnă că Tesla, dacă nu atinge aceste standarde, spre exemplu, va obţine interzis la vânzări în China, alături de alţi producători aflaţi în situaţii similare. Şi modelele Tesla sunt foarte bune la managementul termic activ al bateriilor lor, însă au toate şansele să pice testul la disiparea pasivă a căldurii, la fumul toxic şi la excluderea oricărui risc de fugă termică şi incendiu, inclusiv după coliziuni grave. Ca să atingă noul standard de siguranţă chinezesc, producătorii au un pic mai mult de un an la dispoziţie, deci.