Chinezii de la BYD au lansat marca premium Denza în Europa pentru a concura cu Mercedes, cei care i-au ajutat să o fondeze

8 Aprilie 2025, 11:46
Redacţia PiataAuto.md
Chinezii de la BYD au lansat marca lor premium Denza în Europa, pentru ca concura cu producători precum Porsche, BMW, Audi şi Mercedes. Ironia e că tot Mercedes a fost şi compania care i-a ajutat pe chinezi acum 15 ani să fondeze Denza, împărtăşindu-le experienţa sa de proiectare a maşinilor ultra-luxoase pe atunci, cu tehnologiile aferente. Iar acum Denza şi-a făcut lansarea cu ambiţie în Europa, alegând un eveniment dedicat modei la Milano pentru asta, şi anunţând că primul model adus în Europa va unul electric, de aproape 1.000 CP.
În 2010, chinezii de la BYD şi germanii de la Daimler fondau împreună compania Denza, fiecare din ei deţinând câte 50% de acţiuni. Noua marcă urma să producă doar maşini electrice, poziţionându-se în segmentul premium.
Foto: Primul automobil Denza, lansat în 2012

Chinezii urmau să contribuie cu tehnologia bateriilor, invertoarelor şi electromotoarelor, dar şi cu logistica unei producţii la scară mare a acestora. Mercedes venea cu experienţa sa de proiectare a maşinilor premium şi cu tehnologiile aferente, în special cele de siguranţă şi mai ales confort. După mai multe modele lansate, în 2018 chinezii au cumpărat de la germani toată cota lor de acţiuni, iar BYD a devenit proprietarul deplin al Denza.
Între timp, concentrarea esenţială a rămas pe maşinile electrice, dar apărut şi modele plug-in hibride, pentru a diversifica portofoliul şi a impulsiona vânzările. Anul trecut, Denza a vândut 126 mii automobile la nivel global, însă pentru 2025 e anunţată o ţintă de vânzări de 300 mii, inclusiv datorită extinderii pe alte pieţe internaţionale şi unei mai bune sinergii cu modelele BYD, cu care noile maşini îşi împart platformele.
Acum, la lansarea noii mărci în Europa, chinezii spun că modele Denza vor beneficia de tehnologii mai noi şi mai avansate decât restul modelelor BYD. Preţurile de start pentru noile modele vor fi peste preţurile maxime ale modelelor BYD, care ajung la 72.000 euro pentru modelele de top din Europa. Deci, ne putem aştepta ca modelele Denza să se plaseze începând de la minim 75 mii euro în sus.
Primul model ce urmează a fi lansat în Europa e Z9 GT, care dispune de 965 CP, livrate de 3 electromotoare. Accelerarea de la 0 a 100 km/h durează 3,5 secunde, iar bateria de 100 kWh asigură o autonomie de 629 km.
În China există şi o versiune plug-in hibridă de 870 CP, tot cu 3 electromotoare, dar cu o baterie mai mică, de 38,5 kWh, care asigură o autonomie electrică de 201 km, după care intervine un motor de 2,0 litri turbo în rol de generator. În total, versiunea plug-in hibridă are 1.100 km autonomie.
Chinezii spun că vânzările primului model Denza în Europa vor demara la sfârşitul acestui an. Iniţial, maşinile vor fi fabricate în China şi exportate de acolo spre continentul european, în pofida taxelor mai mari de import. În China Z9 GT porneşte de la circa 45 mii euro, iar dacă în Europa modelul va costa dublu, atunci rămâne loc şi de acoperirea taxelor, şi de profit.
În octombrie, chinezii de la BYD planifică să înceapă producţia şi noua lor fabrică din Ungaria a primelor maşini. Dar ele vor fi doar de marcă BYD deocamdată. În martie 2026 urmează să ia start şi producţia la fabrica BYD din Turcia, aflată în construcţie acolo, iar ulterior BYD a decide dacă e mai raţional să ocupe aceste capacităţi cu modele BYD sau dacă poate adăuga şi Denza în producţia locală.
În primele 2 luni ale acestui an, BYD a avut vânzări bune în Europa, înregistrând 13.508 automobile livrate clienţilor, faţă de doar 4.705 în perioada similară a anului trecut. Creşterea a fost favorizată şi de faptul că BYD a adăugat mai multe modele plug-in hibrid în gama europeană, care nu sunt supuse taxelor mari de import în UE. Dar şi modelele electrice BYD se bucură de vânzări mari. Prin urmare, planurile chinezilor sunt de a-şi extinde şi mai mult prezenţa în Europa, iar acum ajung să concureze şi în segmentul premium.
Iar noi estimăm că Denza e doar un preludiu, pentru că adevărata concurenţă spulberătoare în segmentul de lux va veni de la BYD atunci când vor fi lansate modelele din gama Yangwang, inclusiv limuzina aia nouă, pe nume Yangwang U7, care concurează cu Mercedes-Maybach S-Class, graţie suspensiei sale hidropneumatice superbe.
3
2,361
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!