Chinezii de la BYD au lansat primele două modele electrice cu 1 MW încărcare şi 1.000 volţi, la un preţ neaşteptat de accesibil
10 Aprilie 2025, 11:46 Redacţia PiataAuto.md
Acum o lună chinezii de la BYD anunţau lansarea noii lor arhitecturi revoluţionare de 1.000 volţi şi 1.000 amperi, care permite încărcarea maşinilor cu până la 1 MW putere, ceea ce înseamnă că în doar 5 minute, în funcţie de mărimea bateriei şi consum, se poate pune suficientă energie pentru încă 300-400 km. Atunci chinezii au anunţat că lansează şi un model nou de staţie de încărcare, compatibilă cu noii parametrii. Şi tot atunci au promis că în aprilie lansează şi primele două modele electrice bazate pe noua arhitectură. Iar acum BYD a lansat aceste două modele electrice cu parametri uimitori, ele mai beneficiind şi de un preţ neaşteptat de accesibil.
Cele două modele electrice noi sunt sedanul Han L şi SUV-ul Tang L, ambele păstrând esenţa designului de până acum, şi concentrându-se pe saltul tehnologic pe care-l fac.
SUV-ul Tang L e unul de dimensiuni mari, măsurând 5,04 metri lungime, având şi un ampatament de 2.950 metri. E acel SUV despre care, în ipostaza sa anterioară, un youtuber norvegian constatase că acesta are o baterie atât de mare, încât centrul ei se încălzeşte chiar şi când afară sunt -10 grade Celsius. Doar că producătorii chinezi învaţă repede din erori, iar acum noul Tang L vine cu o arhitectură revoluţionară de 1.000 volţi.
SUV-ul e echipat acum cu o baterie LFP de 100,5 kWh, care-i asigură maşinii o autonomie de 670 km în ciclu chinezesc CLTC, dacă SUV-ul e în configuraţie cu tracţiune spate şi 600 km dacă e în versiune cu tracţiune integrală.
Pe puntea spate, e montat noul electromotor al celor de la BYD, capabil să atingă 30.511 rpm şi să livreze o putere de 580 kW, adică 788 CP! Niciun alt model electric din lume nu are vreun electromotor, care să poată livra de unul singur o asemenea putere.
Doar un singur model hibrid o poate face — hypercar-ul hibrid Koenigsegg Gemera, care are un electromotor hexafazat, de 600 kW! Deci, BYD noua arhitectură de 1.000 volţi a celor de la BYD le permite acestora să aibă şi electromotoare de performanţe nemaivăzută, la nivelul unor hypercar-uri!
Foto: Electromotorul Koenigsegg
Versiunile cu tracţiune integrală a lui Tang L mai au un electromotor mai simplu pe puntea spate, de 230 kW, puterea totală a sistemului de propulsie ajungând astfel la 810 kW sau 1.101 CP! Deci, vorbim aici despre un concurent pentru Tesla Model X Plaid!
BYD anunţă o accelerare de la 0 a 100 km/h în 3,9 secunde, deci nu pretinde neapărat că îl va depăşi pe Plaid în startul de pe loc. Însă noul SUV electric va putea încărca la putere de până la 1.000 kW, ceea ce-i va pune în baterie suficientă energie pentru 400 km de autonomie în cazul versiuni cu tracţiune spate. Dacă facem un calcul — cei 100,5 kWh sunt suficienţi pentru 670 km, ceea ce înseamnă că pentru 400 km ar fi nevoie de încărcarea a 59,7% din baterie, spre exemplu de la 0 la 59,7% sau de la 5% la 64,7%. Asta înseamnă 60 kWh de electricitate, pusă în baterie timp de 5 minute. Iar din asta rezultă o putere medie de încărcare de 720 kW. Deci, putem prezuma că estimarea e foarte realistă, când încărcarea începe cu 1.000 kW, iar pe măsură ce nivelul baterie creşte, ritmul ei începe a mai scădea. Dar o medie de 720 kW e pur şi simplu fascinantă.
Mai mult ca atât, pentru ca noii proprietari de BYD Tang L să nu aibă de suferit dacă intră la o staţie publică mai veche, cum ar fi una de 180 kW, spre exemplu, maşina prevede posibilitatea de a fi încărcată simultan de la două prize, dublând astfel puterea până spre 360 kW. Deci, avem o maşină care va putea avea la ea conectate caburile de două prize alăturate!
Sedanul Han L se bazează pe aceeaşi arhitectură tehnică, dar bateria e ceva mai mică, iar electromotorul său de pe puntea spate livrează 500 kW în cazul versiunii cu tracţiune spate. În cazul celei cu tracţiune integrală, electromotoarele sunt identice cu cele de pe Tang L şi livrează aceeaşi putere totală de 1.100 CP. Cu această putere, maşina poate accelera de la 0 la 100 km/h în doar 2,7 secunde.
Bateria e mai mică, după cum spuneam mai sus, având 83,2 kWh, ea oferind 601 km autonomie pentru versiunea cu tracţiune integrală şi 701 km pentru cea cu tracţiune spate şi 788 CP la activ.
Ambele modele au fost lansate şi cu versiuni plug-in hibride, cu o putere totală doar un pic mai modestă şi cu autonomie combinată de 1.400 km pentru Hal L şi una apropiată pentru Tang L.
Ambele maşini au toate elementele sistemului de siguranţă Gods Eye oferite standard pe ele, aşa cu a promis BYD că o va face. Confortul interior e asigurat de scaune cu ventilare, frigidere şi alte elemente sofisticate.
SUV-ul Tang L are şi dronă încorporată în acoperiş, cu loc special de decolare, care poate fi manevrate uşor din maşină şi poate afişa pe ecran împrejurimile de până la 2 km în jurul maşinii, pentru aventuri interesante. Drona e una opţională, însă.
Şi acum partea cea mai uluitoare e că aceste doi modele electrice noi, cu arhitectură de 1.000 volţi şi cu putere de încărcare de 1 MW, au preţuri neaşteptat de accesibile în China. Noul SUV electric BYD Tang L începe de la un preţ echivalent cu 32.700 dolari în versiunea sa electrică şi de la 31.700 dolari în versiunea plug-in hibridă. Cele mai echipate versiuni se apropie de 39-40 mii dolari.
În cazul sedanului Han L, preţul versiunii electrice porneşte de la 30.000 dolari şi ajunge la maxim 38.100 dolari pentru cele mai echipate ipostaze. Versiunea plug-in hibridă porneşte de la 28.600 dolari.
Din nou, sunt preţuri mai mici decât cele sugerate iniţial de BYD, producătorii chinezi făcându-şi o tradiţie în ultimele luni din a anunţa din start preţuri mai mari, iar apoi în momentul startul de vânzări, acestea se dovedesc a fi semnificativ mai mici. Cu asemenea parametri, Tesla Model S şi Model X vor părea şi mai îmbătrânite moral în China.