Chinezii de la CATL au lansat bateria ce oferă 1.500 km autonomie, încărcare de 520 km în 5 minute şi promit producţia uneia fără litiu în acest an

21 Aprilie 2025, 21:01
Ilie Toma
Producătorul chinez de baterii CATL a desfăşurat azi, 21 aprilie, un eveniment major de lansare a mai multor noi tehnologii, care vor impulsiona enorm de mult maşinile electrice în perioada imediat următoare. Trei inovaţii mari s-au făcut remarcate — bateria ce poate asigura 1.500 km de autonomie pentru o maşină electrică, o încărcare a echivalentului de energie pentru de 520 km în doar 5 minute şi promisiunea de a pune în producţia de serie baterie care nu mai foloseşte litiu în compoziţia sa până la sfârşitul acestui an.
Tehnologia care ar trebui să asigure o autonomie de 1.500 km e numită Freevoy Dual Power Battery, iar numele său sugerează abordarea foarte diferită a acesteia. De fapt, toată bateria e divizată în două unităţi separate în conexiuni şi arie de gestionare. Ba chiar cele două secţiuni de baterii folosesc module şi celule cu compoziţie diferită, făcând uz de avantajele lor diferite. Bateria include şi multiple grade de protecţie împotriva supraîncălzirii, fugii termice, şi deteriorării mecanice, fiind deja cu mut peste standardele de siguranţă anunţate recent de China drept obligatorii începând cu 1 iuie 2026.
Celulele unei secţiuni de baterie for folosi compoziţia LFP, pe care CATL o stăpâneşte excelent de mult timp. Celulele cei de-a doua secţiuni vor folosi compoziţie litiu-ion NMC. Logica de combinare a acestor două tipuri de compoziţie e ca celulele LFP să asigure acoperirea ciclurilor scurte de condus, fiind capabile şi de încărcare foarte rapidă, şi de rezistenţă la un număr mare de cicluri. Celulele litiu-ion NMC au o densitate energetică mai mare, însă, şi vor putea asigura capacitatea de stocare suplimentară pentru călătoriile foarte lungi, ca un range extender, iar astfel vor fi supuse unui număr mai mic de cicluri şi vor rezista excelent în timp.
Sistemul de management al bateriei ar putea da prioritate folosirii celulelor LFP în condusul de zi cu zi, păstrându-le pe cele litiu-ion pentru călătorii mai lungi. Pentru ca acest concept al inginerilor să poată fi folosit cu adevărat, maşinile electrice care vor avea o asemenea baterie ar putea funcţiona după principiul a două rezervoare de combustibil, în care indicatorul de baterie ar arăta, spre exemplu, că maşina dispune de 100 kWh de capacitate de stocare existentă, dar dezactivată, în regim de rezervă, şi ar opera cu alţi 80 kWh de capacitate de stocare curentă. Celulele nefolosite n-ar fi menţinute la 100% încărcare, ci la 75-80%, şi doar când sunt activate, ar fi folosite plenar. Iar în condusul cotidian, maşina ar miza pe celulele LFP, proprietarul fiind motivat să încarce mai frecvent acea zonă curentă de stocare. Şi atunci când e activată şi zona de rezervă, maşina ar avea la îndemână, spre exemplu, o capacitate uriaşă, e genul a 180 kWh de stocare, care ar putea asigura o autonomie de 1.500 km unor maşini eficiente în consum.
Scopul chinezilor e ca noua baterie să schimbe percepţia celor mai sceptici cumpărători, care încă mai preferă plug-in hibrizii pentru a nu avea grija autonomiei. Cu 1.500 km autonomie, modelele electrice cu această baterie ar concura cu plug-in hibrizii cu cea mai mare autonomie din China.
Totuşi, chinezii înţeleg că proprietarii mai obişnuiţi cu maşinile electrice ar aprecia mai degrabă o viteză de încărcare rapidă, decât o baterie uriaşă care trebuie purtată oricum întotdeauna. Aşa că au lansat şi noua generaţie a bateriei Shenxing, care va oferi circa 800 km autonomie, dar care poate fi încărcată la o putere de 12C, adică de 12 ori valoarea capacităţii sale, ajungând la o putere maximă de încărcare de 1,3 MW! Deci, putem deduce de aici că bateria va avea 108 kWh capacitate de stocare şi 1,3 MW putere maximă de încărcare! Iar cei 800 km de autonomie sunt estimaţi pentru un consum realist de 13,5 kWh/100 km.
Viteza de încărcare e atât de mare, încât bateria va pune în ea o cantitate de energie suficientă pentru 2,5 km parcurşi în fiecare secundă! În 5 minute de la conectare, bateria va încărca echivalentul de energie pentru 520 km!
La un consum de energie menţionat mai sus de 13,5 kWh/100 km, asta ar însemna 70,2 kWh încărcaţi în 5 minute. Puterea medie de încărcare în primele 5 minute ar fi de 842 kW, ea începând cu 1.300 kW dar coborând la valori mai mici, întrucât peste 5 minute nivelul bateriei ar ajunge, spre exemplu, de la 5% la 70%!
Noua baterie CATL îşi păstrează o viteză imensă de încărcare chiar şi la temperaturi foarte scăzute. La -10 grade Celsius, ea poate fi încărcată de la 5% la 80% în doar 15 minute. Toate astea sunt posibile datorită compoziţiei LFP a acestei baterii.
La fel de impresionant e şi faptul că până şi atunci când e aproape complet descărcată, bateria poate asigura o descărcare de la ea spre electromotoare cu 830 kW putere. Deci, maşinile de peste 1.100 CP vor putea folosi puterea plenară în tot diapazonul de descărcare.
Şi promisiunea făcută azi de CATL vizează startul producţiei până la finele acestui an a unei baterii care nu va folosi deloc litiu în compoziţia sa. E vorba de o baterie sodiu-ion, o tehnologie oarecum cunoscută, dar limitată până acum la centrale de baterii, din cauza densităţii energetice mai mici. Noua baterie CATL va atinge, însă, o densitate de 175 Wh/kg, ceea ce o apropie de valorile baterilor LFP. Chinezii spun că la o asemenea densitate energetică, ea va putea asigura o autonomie electrică de 500 km pentru maşinile pur electrice şi de 200 km pentru cele hibride.
Mai mult ca atât, noua baterie sodiu-ion va putea fi încărcată la puteri de până la 5C, deci de 5 ori cifra capacităţii, iar durata de viaţă va fi una enormă, de 10.000 cicluri.
Şi întrucât noua baterie va folosi săruri de sodiu şi fier în compoziţia sa, ea rămâne să aibă o performanţă foarte bună şi la temperaturi foarte joase, iar riscurile de incendiu la bateriile sodiu-ion sunt în mod natural aproape inexistente. La -30 grade Celsius, noua baterie va putea fi încărcată de la 30 la 80% în doar 5 minute! Cifrele rămâne apropiate chiar şi la -40 grade Celsius!
Mai mult ca atât, tot azi CATL a lansat şi o baterie de 24V pentru camioanele cu combustie, bazată pe aceeaşi tehnologie sodiu-ion, care va funcţiona în mod similar la -40 grade Celsius. Deci vorbim de bateria obişnuită cu plumb şi acid, care va fi înlocuită astfel cu una sodiu-ion, imună la geruri.
Toate astea ne arată că tehnologiile bateriilor avansează în China cu un ritm pur şi simplu imposibil de mai prins. Şi nu avansează într-o singură direcţie, cu o singură compoziţie, ci foarte diversificat deja, dând producătorilor de maşini şi mai multe opţiuni de a-şi echipa modelele cu cele mai bune opţiuni pentru ele în funcţie de tipul de maşină şi scopul intenţionat al folosirii. Când am auzit despre o nouă tehnologie de baterii ultima dată la Tesla, dacă nu acum vreo 3-4 ani, cu bateriile 4680, inovaţia cărora era să fie în celule cilindrice mai mari, ca să fie mai uşor de produs? Când am auzit despre o tehnologie nouă de baterii de la Mercedes, VW, Toyota? Toyota dezvoltă o baterie cu stare solidă cu o companie petrolieră, care ar trebui să fie gata de testare prin 2030. Iar companiile care promiteau baterii cu stare solidă în restul lumii întârzie să le lanseze pe piaţă, iar unele, precum StoreDot, au renunţat cu totul la ele şi îndemnau acum o lună producătorii să aibă încredere în ei ca să poată ajunge BYD din urmă în câţiva ani. E o discrepanţă enormă deja în lumea auto în tehnologiile bateriilor din China şi restul lumii. Iar această discrepanţă se măreşte enorm, pas cu pas, lansare cu lansare, la fiecare câteva săptămâni şi luni.
Foto: Robin Zeng Yuqun, CEO-ul CATL, la prezentarea de azi
3
24,157
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!