Germanii de la ADAC au anunţat că maşinile electrice sunt mai fiabile deja decât cele cu combustie, iar Toyota nu-şi mai justifică imaginea de a fi cea mai fiabilă

17 Aprilie 2025, 14:42
Redacţia PiataAuto.md
Germanii de la ADAC sunt organizaţia cu cel mai mare număr de membri, care ajunge la 22 milioane, foarte mulţi dintre ei plătind abonamente anuale care îi face să poată apela la serviciile ADAC de asistenţă rutieră gratuit atunci când au o defecţiune la maşina lor. În fiecare an, ADAC intervine în peste 3,5 milioane de cazuri, prin urmare statisticile acumulate de aceştia în viaţa reală sunt mai practice şi mai informative decât orice sondaj sau estimări indirecte. Acum germanii de la ADAC au anunţat noi statistici curioase, care arată că maşinile electrice au devenit mai fiabile decât cele cu combustie, iar Toyota a cunoscut o degradare neaşteptată a durabilităţii şi nu-şi mai justifică imaginea de a fi cea mai fiabilă.
Cei de la ADAC spun că numărul de intervenţii de asistenţă rutieră a fost în creştere în 2024 — situându-se la 3,6 milioane, faţă de 3,5 milioane în 2023. Cea mai intensă lună a fost ianuarie, când s-au realizat 377.000 ieşiri în teren.
Pentru că numărul de maşini electrice a crescut pe drumuri, şi numărul de solicitări ce le implică pe acestea a devenit mai mare, ajungând la 43.678 intervenţii, cu 46% mai mult decât în 2023. Cei de la ADAC văd această creştere ca una absolut firească, relaţionată cu numărul mai mare de maşini electrice aflate în circulaţie şi atingerea unor vârste de exploatare mai relevante pentru şanse mai mari e defecţiuni. Dimpotrivă, faptul că numărul de maşini electrice şi intervenţii creşte le permite germanilor să aibă o bază statistică mai mare, pentru concluzii mai corecte, în comparaţie cu maşinile cu combustie.
Cea mai mare cauză a solicitărilor de intervenţie rutiere vine de la bateria de 12V, atât la modelele cu combustie, cât şi la cele electrice. Dacă în 2015 doar 35,7% din cazuri erau motivate de bateria descărcată, atunci în 2024 cota lor a ajuns la 44,9%.
Cauza numărul 2 sunt problemele la motor sau la sistemele electronice ce dirijează motorul. La maşinile cu combustie, cel mai des e vorba de injectoare şi probleme cu scânteia bujiilor. La maşinile electrice, problema e în identificarea unor scurtcircuite interne la circuitele de tensiune înaltă.
Cauze mult mai rare sunt cele legate de alternator, sistem electric, iluminare sau pană de anvelope, care constituie doar 8,8% din apeluri.
Cei de la ADAC au făcut şi clasamente pentru 159 modele, iar pentru ca un model să poată fi luat în calcul, e nevoie ca acesta să aibă minim 7.000 de înmatriculări în ţară în ultimii doi ani.
Aceste statistici pe modele arată, spre exemplu care ar fi câteva din cele mai stricăcioase modele şi anii lor de fabricare):

• Opel Insignia (2015-2022)
• Ford S-Max (2015-2018)
• Hyundai Ioniq 5 (2021-2022)
• Toyota RAV4 (2016-2022)
• Opel Meriva (2015-2017)
• Toyota Yaris (2021-2022)
• Toyota Yaris Cross (2022)
• Ford Kuga (2020-2021)
• Mazda 3 (2019-2020)
• Mazda CX-30 (2020)
• Opel Zafira (2015-2016)
• Renault Scenic (2015-2019)
• Toyota C-HR (2017-2022)
• Fiat Ducato (2015-2021)
• Ford Transit (2015-2016)
• Renault Master (2019-2020)
Faptul că în această listă există multe modele Opel nu e o mare mirare. Hyundai Ioniq 5 se regăseşte aici tot din cauza bateriei de 12V, într-o problemă pe care o menţionam de curând pe baza mai multor cazuri din Norvegia.
Ceea ce e uimitor, însă, e că în lista „ruşinii” se regăsesc tocmai 4 modele Toyota — RAV4, C-HR, Yaris şi Yaris Cross. Germanii de la ADAC spun că rata cu care aceste modele de strică şi au nevoie de asistenţă rutieră e uimitoare şi pentru ei, mai ales în raport cu imaginea Toyota de a produce maşini fiabile.
Cei de la ADAC au solicitat explicaţii de la Toyota, iar aceştia au menţionat că problema cea mai mare vine de la alternator, care e de o putere mai mică decât ar fi nevoie pentru a încărca bateria de 12V suficient de repede, raportat la consumul maşinii din acest sistem de 12V. Asta se întâmplă inclusiv la modele hibride, care nu reuşesc să-şi încarce suficient bateriile de 12V în anumite situaţii din cauza acestui alternator slab. Toyota schimbă adeseori bateriile cu unele de capacitate mai mare pe gratis, pentru a rezolva cel puţin parţial această problemă. Toyota actualizat unele maşini ca acestea să monitorizeze mai îndeaproape nivelul de încărcare a bateriei de 12V şi să notifice din timp proprietarii despre riscul de descărcare.
Ei bine, şi o constatare interesantă a celor de la ADAC vine din comparaţia a cât de stricăcioase sunt maşinile electrice faţă de cele cu combustie. Iar concluzia e una fermă — maşinile electrice produse în ultimi ani sunt mai fiabile decât cele cu combustie de vârstă comparabilă. Bineînţeles, această concluzie nu se bazează doar pe numărul de intervenţii, ci le raportează la numărul de maşini existente în total în lista celor abonate la serviciile de asistenţă rutieră.
Germanii spun, însă, că deocamdată vârsta maşinilor electrice e în mediu mai mică decât cele pe benzină sau diesel, iar asta înseamnă că atunci când media lor va ajunge să fie egală, tabloul ar putea fi diferit, dacă, spre exemplu, maşinile electrice încep a manifesta o rată mai mare de defecte dopă 7-8 ani de exploatare. Prin urmare, statisticile se bazează pe tabloul actual, însă cele două categorii au încă diferenţe mari de media vârstei, iar asta ar putea afecta obiectivitatea absolută.
Totuşi, dacă e să se compare maşinile cu vârstă de până la 5 ani, cele electrice au o rată de defecte simţitor mai mică în fiecare an de fabricare, faţă de cele cu combustie, după cum se poate vedea mai jos. Însă se poate observa că, dacă la maşinile mai noi cele electrice au o rată de 3 ori mai mică decât cele cu combustie, atunci la cele mai vechi rata începe să devină mai mare şi să se apropie de cele cu combustie. Tocmai de asta, germanii spun că e posibil că atunci când se va ajunge la o medie de măcar 7-8 ani, rata să devină mai mare pentru cele electrice.
Foto: Rata de intervenţi la maşinile electrice (cu galben) faţă de cele cu combustie (cu gri)

Însă se poate observa că, dacă la maşinile mai noi cele electrice au o rată de 3 ori mai mică decât cele cu combustie, atunci la cele mai vechi rata începe să devină mai mare şi să se apropie de cele cu combustie. Tocmai de asta, germanii spun că e posibil că atunci când se va ajunge la o medie de măcar 7-8 ani, rata să devină mai mare pentru cele electrice.
Iar la final, cei de la ADAC au făcut şi o listă mare a celor mai fiabile modele din diverse categorii, cu toate tipurile de propulsie:

• Audi A1
• Audi A3
• Audi A4
• Audi A5
• Audi A6
• Audi Q2
• Audi Q3
• Audi Q4 e-tron
• Audi Q5
• BMW i3
• BMW Seria 1
• BMW Seria 2 (Active Tourer şi Grand Tourer)
• BMW Seria 3
• BMW Seria 4
• BMW Seria 5
• BMW X2
• BMW X3
• BMW X5
• Cupra Born
• Cupra Formentor
• Cupra Leon
• Dacia Dokker
• Dacia Sandero
• Dacia Spring
• Hyundai Kona
• Mazda 2
• Mazda CX-3
• Mazda CX-5
• Mercedes B-Class
• Mercedes C-Class
• Mercedes GLB
• Mercedes GLC
• Mercedes GLE
• Mitsubishi ASX
• Mitsubishi Eclipse Cross
• Opel Crossland
• Renault Zoe
• Seat Arona
• Seat Ateca
• Seat Leon
• Seat Tarraco
• Skoda Enyaq
• Skoda Fabia
• Skoda Kamiq
• Skoda Karoq
• Skoda Rapid
• Skoda Scala
• Suzuki Ignis
• Suzuki Swift
• Suzuki Vitara
• Tesla Model Y
• Tesla Model 3
• Toyota Aygo
• Volvo XC40
• VW Arteon
• VW Golf
• VW ID.3
• VW ID.4
• VW Passat
• VW Polo
• VW T-Cross
• VW T-Roc
• VW Taigo
• VW Tiguan
3
54,629
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!