Norvegienii au comparat consumul a două Tesla identice pe autostradă şi pe drumuri naţionale

19 Aprilie 2025, 21:22
Redacţia PiataAuto.md
Probabil mulţi dintre noi ştim deja că o maşină electrică indică un consum mai mare la o viteză de autostradă, în comparaţie cu vitezele mai moderate de pe drumuri naţionale. Acest fapt e valabil, de fapt, şi pentru maşinile cu combustie, chiar dacă în ultimul timp maşinile au cutii de viteze cu trepte mai lungi pentru a minimiza acest efect. Dar norvegienii de la motor.no au vrut să compare două maşini identice, renumite pentru o bună eficienţă în condus, pentru a vedea care e diferenţa exactă. Au luat la bază două Tesla Model 3 Long Range actuale.
Comparaţia s-a desfăşurat în apropiere de cel mai mare şi mai lung lac din Norvegia, Mjosa. Acesta se află la circa 100 km distanţă de Oslo în direcţia nord şi are o lungime de 117 km. Pe partea estică a acestuia se află autostrada E6, în timp ce pe partea vestică trece drumul naţional 4. Apoi traseul 4 se undeşte din nou au autostrada E6, care trece peste acest lac, la un moment dat.
Ambele maşini au pornit, e fapt, din Oslo până în Mjosbrua, la acel pod ce traversează lacul, unde autostrada şi drumul naţional se unesc.
Partea şi mai interesantă e că Tesla Model 3 în versiunea sa actuală, de după facelift, e una din cele mai aerodinamice maşini electrice şi totodată una din cele mai adaptate să ruleze pe autostrăzi. Prin urmare, diferenţa ar trebui să fie mult mai mică decât în cazul unor modele electrice neaerodinamice, create doar pentru oraş, cum ar fi Hyundai Inster.
Imediat ce au ieşit din Oslo, una din maşini a luat-o pe drumul naţional 4, iar cealaltă pe autostrada E6. Pe autostradă, viteza legală e preponderent de 110 km/h, ceea ce avantajează foarte mult modelul electric, care ar fi putut circula altfel la viteze de 130 km/h, ca în majoritatea ţărilor europene, şi consumul ar fi fost mai mare.
Pe drumul naţional, limitele sunt 80 km/h în cea mai mare parte, cu regiuni restricţionate la 60 km/h. Condiţiile meteo era însorite, cu 10 grade Celsius.
Ambele maşini au pornit cu 100% baterie, ambele aveau jante de 18 ţoli cu aceleaşi anvelope de iarnă. Doar culorile erau diferite la cele două Tesla.
Ambele exemplare au fost conduse cu vitezele legale, cu o mare parte dirijată de sistemul cruise control. Climatizarea a fost pornită, cu 20 grade temperatură setată în interior.
După 1 oră şi 31 minute, maşina care a rulat pe autostrada E6 a ajuns la punctul de final, cu un consum mediu de 15,6 kWh/100 km. Un consum foarte bun, iar pentru întreaga distanţă de 151 km, maşina a consumat 24,2 kWh. Maşina a ajuns la destinaţie cu 63%.
După exact 30 minute, adică după 2 ore şi 01 minute de la start, a ajuns şi Tesla care a condus pe drumurile naţionale, parcurgând 137 km. Consumul acesteia a fost şi mai bun, însă, la 12,5 kWh/100 km, maşina ajungând cu 74% de baterie şi consumând în total doar 17,4 kWh.
Preţul mediu per kWh la supercarger-ele Tesla din Norvegia e de 3,50 coroane/kWh, adică aproximativ 0,29 euro/kWh. Diferenţa de consum a fost e 6,8 kWh de electricitate în cifră absolută, ceea ce ar fi 23,8 coroane sau 1,97 euro. Însă taxele de drum dau o diferenţă mai mare — 46 coroane (3,86 euro) pe drumul naţional şi 124,96 coroane (10,83 euro) pe autostradă. Deci diferenţa totală de costuri e de 8,94 euro, în costuri de taxe de drum şi consum de energie la staţii Supercharger. Iar aceşti bani îţi aduc 30 minute economisite.
Iar aici calea aleasă depinde ce contează cel mai mult pentru fiecare — timpul câştigat sau banii economisiţi. În alte condiţii de preţ la electricitate şi taxe de drum, diferenţa care ar conta ar fi cei 6,8 kWh economisiţi, raportaţi la acest costuri. Diferenţa e notabilă, dar nu e uriaşă, în cazul unor modele electrice adaptate pentru autostradă şi aerodinamice. Şi probabil cei mai mulţi ar alege mai degrabă timpul economisit decât diferenţa de câţiva kWh economisiţi şi câţiva euro. Dar totul depinde cât de tare te grăbeşti la destinaţia finală şi ce distanţă ai de parcurs.
Oricum, aceste două rezultate sunt valabile pentru maşini electrice foarte eficiente şi aerodinamice. În cazul unora care ar consuma mai mult, diferenţele ar fi deja mult mai notabile, şi pot ajunge până la discrepanţe semnificative.
0
15,099
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!