Norvegienii au dispus casarea a 130 exemplare ale modelului electric Jaguar I-Pace, după doar 5-7 ani de exploatare a acestora

7 Aprilie 2025, 10:58
Redacţia PiataAuto.md
Uneori, în lumea auto se întâmplă lucruri care duc la irosiri enorme de resurse naturale, energetice şi economice. Acum se întâmplă un nou asemenea fapt, în Norvegia fiind dispusă casarea a 130 exemplare ale modelului electric Jaguar I-Pace, după doar 5-7 de ani de la fabricarea acestora. Peste 100 de asemenea maşini electrice au fost deja adunate pe un teren, în aşteptarea celorlalte, după care va urma casarea acestora, informează publicaţia norvegiană motor.no.
Jaguar I-Pace era una din cele mai performante maşini electrice la momentul lansării sale, cu tehnologii avansate, dar ulterior s-a descoperit că bateria de pe modelele din primii ani de fabricaţie are mari probleme, cu riscul de a exploda. Bateriile acestor modele au generat un număr mare de incidente, în multe cazuri soldate şi cu incendii grave şi distrugeri de proprietăţi.
Ulterior, problema a fost rezolvată printr-un sistem de management termic mai bun la nivel de celule, dar la exemplarele din primi ani problema nu putea fi rezolvată printr-o simplă înlocuire bateriei, pentru că ar fi fost nevoie să se instaleze un întreg sistem de răcire nou, cu radiatoare mai puternice şi cu module noi de gestionare. Iar aceste lucrări sunt prea profunde şi prea scumpe pentru a fi făcute împreună cu o schimbarea unei baterii noi, aşa că producătorul britanic, fiind impus să rezolve cumva problema, a preferat să cumpere înapoi maşinile de la proprietarii actuali, plătind apoi pentru casarea lor în centre specializate.
Despre asemenea situaţii din SUA şi Marea Britaniei, unde mii de exemplare au fost deja pregătite pentru casare, noi am scris acum două luni. Iar acum a venit şi rândul Norvegiei, într-o acţiune a producătorului şi distribuitorului local, impusă de autorităţi.
Totuşi, proprietarii maşinilor vizate consideră că distribuitorul şi producătorul au reacţionat foarte lent în cazul Norvegiei, mai ales că şi în această ţară au fost înregistrate incendii cu acest model. Unul din proprietarii care s-a pomenit într-o asemenea situaţie e Trond Christoffersen. Acesta deţinea un Jaguar I-Pace şi a mers toamna trecută cu familia la cabana sa din Setesdal pentru o escapadă de week-end.
Un trecător a bătut de urgenţă la uşa vilei, alertând familia că maşina parcată afară, lângă peretele casei, scoate un fum albastru întunecat. Cu ajutorul acestuia, maşina a fost împinsă repede departe de pereţii cabanei spre mijlocul drumului.
Peste câteva secunde, ea a izbucnit în flăcări puternice. Din fericire, a ars doar ea, însă dacă nu ar fi existat acel trecător, incendiul mistuia cu siguranţă cabana şi le-ar fi pus vieţile tuturor în pericol.
Alţi proprietari au fost notificaţi prin scrisori să nu-şi mai încarce maşinile mai mult de 80% şi să nu le parcheze în spaţii închise sau aproape de casele lor. Unii proprietari din Norvegia spun că au fost îndrumaţi să aştepte momentul când vor fi chemaţi pentru o nouă baterie, după care Jaguar a renunţat la idee şi le-a propus să negocieze un preţ de cumpărare a acesteia. Dar cei mai mulţi dintre ei au fost în situaţia de a fi restricţionaţi în folosirea maşinii lor electrice pe perioade de aproximativ un an.
În total, în Norvegia au fost vândute 7.762 exemplare de Jaguar I-Pace din 2018 până în 2024, pe durata producţiei sale. Modelele problematice sunt cele produse până spre anul 2020, în 2020 fiind aplicate modificările şi corectările necesare. În Norvegia, în 2018 şi 2019 cifrele de vânzări ale maşinilor electrice nu erau a fel de mari ca în anii ulteriori, aşa că doar 270 de automobile din cele peste 7.700 au fost vizate de problema majoră a bateriei.
Din cei 270 de proprietari, 130 de maşini au fost deja cumpărate înapoi de la cumpărători şi urmează a fi casate. Alţi 140 de clienţi încă se mai află în starea de a aştepta livrarea unei baterii noi şi efectuarea lucrărilor de corecţie, cu perioade lungi de aşteptare în faţă, iar discuţiile cu aceştia încă vor mai fi purtate, în vedea unui posibil accept din partea lor pentru un preţ de cumpărare înapoi a maşinii de la ei şi casare.
Casarea în număr mare a sutelor de exemplare pentru un singur model electric, iniţiată de un producător auto, e făcută în premieră în Norvegia. Compania de casare va încerca să dezasambleze unele componente din maşini, precum bateriile, invertoarele şi alte componente specifice, în încercarea de a recicla cât mai mult din ele, după care casarea caroseriilor va trece prin procese obişnuite de procesare, ca şi la maşinile cu combustie.
Asociaţia NAF din Norvegia, cea care apără drepturile şoferilor şi proprietarilor de maşini, spune că apreciază acţiunea producătorului din perspectiva siguranţei, dar asemenea erori grave în proiectare au efecte majore atât în încrederea proprietarilor faţă de aceste maşini, cât şi în efectul global asupra irosirii resurselor naturale imense introduse în aceste maşini, care au fost exploatare doar 5-7 ani.
1
72,146
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!