Noul şef Volvo a dezvăluit că producătorul suedez trebuie să-şi producă propriile baterii şi declară că Northvolt i-a lăsat cu o fabrică mare fără tehnologie
10 Aprilie 2025, 19:24 Ilie Toma
Acum două săptămâni, şeful Volvo, Jim Rowan, a fost concediat subit, cu efect imediat, iar fostul şef al companiei, Hakan Samuelsson, în vârstă de 74 de ani, a preluat conducerea companiei. Ultimele reacţii ale fostului şef la evenimentele economice şi geopolitice din lume au fost mai mult de constatare a problemelor şi de acuzaţii publice, compania intrând rapid într-o scădere a valorii acţiunilor sale. De la Hakan Samuelsson se aştepta o nou abordare cu înţelepciune, or, el a fost cel care a condus Volvo din 2012 până în 2022 şi e creditat cu meritul de a fi dirijat spre o revigorare completă până la un nume premium respectat în toată lumea. Acum Samuelsson e cel de la care se aşteaptă intervenţii majore de corectare a cursului companiei, iar într-unul din primele sale interviuri, pe care l-a oferit pentru Radio Suedia, noul şef Volvo a declarat că producătorul suedez trebuie să-şi producă propriile baterii, iar parteneriatul pe care Volvo l-a avut cu Northvolt n-a lăsat decât o fabrică mare, căreia îi lipseşte tehnologia.
Samuelsson a declarat că e de o importanţă strategică esenţială ca Volvo să-şi producă propriile baterii pentru maşinile sale electrice. Dacă vrei să fii unul din producătorii lideri la nivel global în maşinile electrice, e esenţial să ai controlul asupra producţiei bateriilor de care ai nevoie pentru aceste maşini şi să le produci în propriile locaţii. Exact aşa cum întotdeauna a fost o idee bună să ai propria producţie de motoare pe benzină, dacă fabrici maşini.
Noul şef Volvo spune că bateriile sunt o parte atât de esenţială din producţia unei maşini electrice, încât dacă nu ai dezvoltare proprie a acestora şi producţie proprie, eşti expus unor riscuri prea mari, care te pot afecta grav pe termen lung, atât la nivel de costuri, cât şi la nivel de siguranţă a lanţului de aprovizionare.
E o viziune pe care nu o împărtăşesc foarte mulţi, preferând să preia bateriile de la unii furnizori foarte specializaţi în baterii, decât să cheltuie miliarde în dezvoltarea lor. Totuşi, există şi companii care încearcă să aibă producţie proprie chiar dacă o fac în parteneriat cu producători specializaţi cum ar fi Mercedes în colaborare cu CATL, sau mulţi alţii.
În acelaşi timp, în ultimii ani mai mulţi producători chinezi au crescut enorm tocmai pentru că şi-au dezvoltat şi produs propriile baterii, iar aici cel mai bun exemplu e BYD. Zeekr e un alt exemplu, dar cei de la Zeekr preiau şi baterii de la CATL. Şi Geely şi-a lansat anul trecut propria producţie de baterii. Iar asta e poate cel mai bizar lucru — că Volvo nu a primit pur şi simplu tehnologie Zeekr sau Geely pentru maşinile sale electrice sau pentru o nouă fabrică, şi a trebuit să se asocieze cu Northvolt, ca să creeze compania NoVo Energy, în încercarea de a construi o fabrică de baterii cu tehnologie Northvolt, deţină în raport de 50 la 50 de cei doi parteneri, dar care ar fi sub controlul operaţional al Volvo.
În luna martie scriam că după falimentul Northvolt, Novo Energy şi fabrica aflată în construcţie a rămas cu un statut neclarificat până la urmă, iar Volvo încerca să definitiveze preluarea iniţiată înainte de anunţarea falimentului. Spuneam atunci că Northvolt n-a reuşit să transfere toată proprietatea intelectuală şi tehnologia către Volvo, care i-a fi permis acestuia să producă bateriile după cum intenţiona iniţial.
Doar că între timp am aflat că Northvolt nici n-a prea avut mare tehnologie, decât la nivel teoretic. Pentru că la nivel practic, fabrica n-a reuşit să producă niciun anod valid, pe care să-l integreze în bateriile sale, şi acoperea acest gol cu materie din China.
Iar acum Hakan Samuelsson spune că Volvo n-a rămas în urma acestui parteneriat decât cu o clădire frumoasă, care încă nu e nici măcar utilată, şi căreia îi lipseşte tehnologia. Pe partea de utilare şi roboţi industriali, Volvo ar fi putut încerca să prea echipamentele scoase la vânzare de curând din fabrica principală Northvolt din Skelleftea, despre care suedezii au aflat acum câteva zile că sunt vândute deja pe bucăţi.
Pe partea de tehnologie, noul şef Volvo spune că producătorul suedez ar avea nevoie de un nou partener. Va fi greu, însă, să se ia de la zero acum o asemenea colaborare cu un partener suficient e avansat, încât să aibă ce oferi.
Samuelsson spune că mai urmează să cântărească profund căile posibile de a face asta şi a anunţa ulterior care va fi decizia sa. S-ar putea să se meargă şi pe o colaborare cu cineva în cadrul fabricii Novo Energy, rămas după Northvolt. Dar s-ar putea să existe şi alte căi.
Un lucru nu e clar în toată ecuaţia asta, totuşi. De ce nu ar exista o colaborare directă cu compania-mamă a celor e la Volvo, Geely, sau cu alte subsidiare ale sale, precum Zeekr? Asta ar fi cel mai logic lucru şi cel mai ieftin în investiţii.
Foto: Baterii LFP lansate anul trecut de Geely
Însă se pare că ceva îi reţine pe chinezi de la o asemenea decizie, de a le da suedezilor de la Volvo tehnologia bateriilor sale LFP performante, pentru a fi produsă în Suedia, pentru că această opţiune n-a fost implementată nici până acum, şi nici măcar noul şef Volvo nu o menţionează ca o opţiune posibilă.