Producătorul de camioane Mack a anunţat concedieri în masă în SUA, dând vina pe efectul tarifelor
23 Aprilie 2025, 15:15 Redacţia PiataAuto.md
Producătorul american de camioane Mack e unul din cei mai apreciaţi pe piaţa nord-americană, iar de curând acesta a lansat şi un model numit Mack Pioneer, care se laudă cu o eficienţă record, de 11% mai bună decât predecesorul său. Tehnologiile vin de la Volvo, întrucât Mack e parte din grupul Volvo, dar suedezii au avut grijă întotdeauna să producă modele puternic adaptate pentru preferinţele americane, şi camioanele Mack sunt produse local, în SUA. Şi cu toate astea, acum Mack anunţă concedieri în masă de la fabricile sale din această ţară, blamând tarifele pentru această situaţie.
Foto: Noul Mack Pioneer
Mack a concediat 450 de muncitori de la două fabrici, din Pennsylvania şi Maryland, majoritatea dintre ei fiind disponibilizaţi în Pennsylvania. Concedierile Mack sunt cele mai mari din ultimul deceniu.
Oficialii Mack Trucks au menţionat că numărul de comenzi pentru camioane noi a scăzut drastic în ultimele luni, transportatorii fiind puternic afectaţi de incertitudinea asupra tarifelor, care face neclare preţurile de transport şi volumele de transporturi care vor fi necesare în următorii ani. Or, tarifele imense vor determina reduceri masive de importuri, iar asta va determina o reducere inevitabilă a comenzilor de transport din porturi, care asigura o parte mare din această industrie.
De asemenea, tarife impuse de alte ţări drept răspuns vor afecta şi exporturile, iar asta înseamnă noi reduceri de comenzi către porturi.
Tarifele impuse în industria auto mai înseamnă şi faptul că a fost perturbată şi logistica de până acum, când SUA, Canada şi Mexic operau ca o piaţă comună în acest domeniu, iar camioanele forfoteau între uzinele auto din cele trei ţări, asigurându-se că toate componentele potrivite ajung să fie instalate la asamblare pe maşina finală.
Uneori un material trecerea de 2-3 ori hotarul de la materiale primă până la component major final până ajungea instalat pe o maşină. Iar acum toată această logistică va trebui modificată, iar transportatorii care aveau contracte clare şi predictibile sunt anunţaţi că acestea vor fi suspendate şi e neclar dacă vor exista comenzi care să le înlocuiască.
Cei de la Mack estimează că cererea scăzută pentru camioane va dura mai mult timp, imposibil de prezis cu exactitate, iar asta i-a făcut să dispună concedierile de acum.
Mack Trucks e o companie fondată în SUA în anul 1900, deci are o istorie de 125 ani de activitate. În anul 2000, compania a fost cumpărată de Volvo Group, împreună cu compania mamă Renault Vehicules Industriels, pentru 1,8 miliarde de dolari. De atunci, camioanele Volvo, Renault şi Mack sunt parte a aceluiaşi grup.
Suedezii au ales să păstreze marca Mack pentru camioanele americane, chiar dacă vând şi camioane Volvo în SUA, adaptate şi ele după gusturile americane.
Cele mai vehemente reacţii în urma acestor anunţuri de concedieri au venit de la reprezentantul statului Pennsylvania, care a declarat că din nou muncitorii simpli sunt sacrificaţi pe altarul teatrului politic. Cert e că minim 450 de oameni de la cele două fabrici Mack vor rămâne fără un loc de muncă acum.