Producătorul de motoare Horse al celor de la Renault şi Geely a creat soluţia de a transforma maşinile electrice în hibride
17 Aprilie 2025, 19:19 Redacţia PiataAuto.md
În ultimii ani, foarte mulţi producători auto au tins să lanseze modele electrice cu inginerie cât mai profundă, iar de multe ori marea dilemă a fost dacă ar fi cazul să se utilizeze o platformă tehnică absolut nouă, compatibilă doar cu modelele electrice, sau să se aleagă calea unei platforme ce ar putea fi compatibilă şi cu modelele pe combustie sau hibride, şi cu cele electrice. Unii producători mai sceptici sau mai precauţi au preferat să meargă pe platforme universale compatibile, chiar dacă le rămâneau spaţii goale neutilizate, precum cele din tunelul transmisie. Unii din ei au gândit metode de a putea avea sau nu tunel pe aceeaşi platformă. Iar alţii au creat platforme dedicate, beneficiind de lipsa tunelului de transmisie, de un ampatament mai mare şi astfel de o aranjare mult mai eficientă a elementelor principale în acea maşină. Dar vânzările mai slabe de maşini electrice pe care le-au întâmpinat unii producători, i-au determinat pe aceştia să demareze acum adaptarea platformelor electrice pentru motoare cu combustie, urmând o cale contraintuitivă şi anevoioasă. E cazul lui Fiat 500e care urmează de devină hibrid, dar şi al lui Porsche Macan EV. Ei bine, acum producătorul de motoare Horse al celor de la Renault şi Geely, care produce motoare inclusiv pentru Dacia, a creat soluţia de a transforma maşinile electrice în hibride.
Compania Horse mai e deţinută parţial şi de gigantul petrolier Aramco, iar noua soluţie, numită Future Hybrid Concept, va fi dezvăluită peste doar câteva zile, la salonul auto de la Shanghai.
Ideea celor de la Horse e în adăugarea unui motor mic pe benzină cu rol de range extender pe platformele actuale de maşini electrice. Acesta ar produce electricitate ca un generator şi ar funcţiona astfel ca un sistem hibrid paralel. Motorul ar putea funcţiona cu benzină, etanol sau combustibili sintetici.
Inginerii Horse au prevăzut că noul motor poate fi fixat direct de subcadrul suspensiei faţă, cu suporturi ce pot fi adaptate în funcţie de spaţiul disponibil. Şi ideea ar fi că majoritatea maşinilor electrice un spaţiu liber colo suficient cât să încapă un mic motor cu combustie.
Foto: Platforma pur electrică a modelului Porshce Macan EV
Motorul e conceput modular pentru a-i fi ataşat nu doar un generator electric, ci şi tot setul de invertoare, controller-e şi cabluri şi e prevăzut să poată fi încadrat în arhitecturi de 800 volţi, nu doar în cele de 400.
Încadrarea acestui motor ar urma să fie făcută de inginerii fiecărui producător auto care are deja o platformă electrică şi vrea s-o adapteze rapid pentru propulsia hibridă. Ei ar urma să identifice locul exact de amplasare şi suporturile, dar pe lângă asta vor trebui să instaleze un radiator de răcire, o ţeavă de eşapament cu filtre aferente şi un rezervor de combustibil cu conducte spre motor. Toate astea ar însemna doar un mic procent din munca obişnuită de reproiectare integrală a unei platforme.
Cei de la Horse spun că astfel le uşurează munca producătorilor auto, care pot dezvolta liniştiţi doar platforme de maşini pur electrice, iar graţie motorului lor compact cu rol de range extender, pot lansa la scurt timp după versiunea electrică şi versiunea plug-in hibride.
Cei de la Horse nu au anunţat niciun parametru al noii soluţii — ce cilindree ar avea motorul şi ce putere electrică ar produce. Din imagini, însă, se poate vedea că vorbim de un motor de 4 cilindri.
Deci, conform acestei idei, un asemenea motor mic poate rezolva rapid problem unor modele care au fost proiectate doar electrice. Un soi de cârpeală şi tencuială rapidă, fără mare grijă la calităţi căutate cândva şi expirate azi în lumea auto, precum echilibrul în condus sau emoţie.
Soluţia e, deci, mai mult pentru perdanţii lumii auto, care au creat modele electrice prea nereuşit şi prea târziu, tocând sutele de milioane, iar acum se întreabă cum să dreagă situaţia şi să revină din nou la benzină cu acele modele fără a mai cheltui o avere şi încă vreo 2-3 ani în dezvoltare. Partea ironică e că şi Horse are nevoie de 2-3 ani de a aduce cu adevărat această soluţie pe piaţă, întrucât aceştia menţionează că primele modele de serie cu această soluţie ar urma să apară în 2028. Deci, nu e chiar soluţia magică imediată, că până atunci se dumireşte şi Stellantis cum să pună un motor cu benzină pe electricul Fiat 500e.