Profitul Tesla s-a prăbuşit cu 66% în 2025, iar singurele divizii promiţătoare sunt imposibil de dezvoltat din cauza tarifelor

23 Aprilie 2025, 11:37
Ilie Toma
Tesla şi-a publicat aseară rezultatele financiare pentru anul primul trimestru al anului 2025, în cadrul unei sesiuni de raportare către investitori. După rezultatele slabe de vânzări de maşini, anunţate la începutul lunii aprilie pentru aceeaşi perioadă, aşteptările faţă de situaţia financiară erau pesimiste. Însă rezultatele reale s-au dovedit a fi cu mult sub aceste aşteptări rezervate. Profitul companiei s-a prăbuşit cu 66% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar singurele divizii promiţătoare nu mai pot fi dezvoltate în acelaşi ritm din cauza tarifelor impuse de SUA.
Profitul operaţional net al Tesla a scăzut până la 399 milioane dolari, cu 66% mai puţin decât în perioada similară a anului trecut. Astfel, Tesla a scăzut până la o rentabilitate de 2,1%.
Tabel: Rezultatele financiare din Q1 2025, publicate de Tesla (TSLA)

Însă acest rezultat e favorizat de încasări de peste 590 milioane de dolari, datorate politicilor de subvenţionare a producătorilor care au flote cu emisii mici. Prin urmare, dacă această cifră n-ar fi existat, Tesla ar fi înregistrat pierderi de circa 200 milioane de dolari din activitatea sa operaţională, iar asta a alarmat şi mai mult investitorii.
Divizia de automobile Tesla a generat încasări cu 20% mai mici, până la doar 13,967 miliarde dolari. A crescut divizia de servicii şi activităţi auxiliare cu 15%, până la 2,638 miliarde.
Cel mai mult a crescut divizia bateriilor Megapack şi Powerwall, care a înregistrat 2,730 miliarde în încasări, sau cu 67% mai mult decât în perioada similară a anului trecut. Tesla a livrat baterii în capacitate sumară de 10,4 GWh în acest trimestru, într-o creştere evidentă faţă de 2024.
Foto: Casă echipată cu baterie Tesla Powerwall

Problema e că tocmai această divizie nu va mai putea fi dezvoltată acum, din cauza tarifelor pe care america le-a impus Chinei. Tesla e renumită pentru bateriile sale Megapack şi Powerwall, însă puţini ştiu că celulele pentru aceste baterii erau preponderent importate din China, de la CATL şi BYD. Deci, acum, Tesla ar trebuie să importe celule de baterii cu taxe exorbitante de sute de procente, pentru a putea produce aceste baterii mari, sau să găsească de urgenţă furnizori de rezervă, dar şi aceşti furnizori trebuie găsiţi astfel, încât să poată asigura aceiaşi parametri ai bateriilor.
Elon Musk trebuia să îndulcească pastila amară oferită aseară investitorilor, aşa că a recurs la promisiuni care au devenit deja anecdotice imediat ce au fost enunţate. Acesta le-a spus investitorilor că funcţia de condus autonom va începe să aducă profit companiei „anul viitor”.
Ca să întărească această promisiune şi s-o facă diferită de cele aproape identice lansate cu regularitate în ultimii ani, Musk a spus că Model 3, Model Y şi Cybertruck ies deja singure pe poarta uzinelor şi merg autonom spre locul de parcare alocat.
Foto: Exemplare de Tesla Model Y, care ies singure, conduse autonom, din uzină şi merg spre locurile de parcare

Tesla Semi trebuia să aibă mai multe componente importate din China, iar acum, cu noile tarife, dezvoltarea acestui proiect şi plasarea în producţia de serie la scară largă, a devenit dificilă.
Cybercab, renumita maşină autonomă fără volan, e încă în dezvoltare, dar nici ea nu mai poate fi dezvoltată la fel de repede, întrucât tot avea planificate componente din China. Mai mult ca atât, pentru iunie 2025, Tesla anunţa anterior că va pune în operare prima partidă de Cybercab-uri conduse autonom în Austin, sub formă de test. Acum Musk a confirmat că termenul de iunie rămâne valabil, dar maşinile implicate vor fi Model Y cu condus autonom, nu Cybercab. Vor fi 10-20 maşini la prima etapă. Deci, o mare dezamăgire şi aici, pentru că promisiunea grandioasă a fost redusă la un model actual.
Musk s-a lăudat că în acest trimestru a existat o zi record de comenzi, după lansarea lui Model Y. Însă e în zadar să se accentueze o zis de record, în timp ce vânzările totale şi profitul s-au prăbuşit. Vânzările din Europa, o piaţă foarte profitabilă anterior pentru Tesla, s-au prăbuşit până la nivelul în care VW e deja producătorul care vine cele mai multe maşini electrice în această regiune. Iar odată ce şi-a actualizat deja modelele cu cele mai mari vânzări, precum Model 3 şi Model Y, Tesla pare să fi epuizat cutia cu vitamine, care s-o ţină tonifiată. Şi în contextul actual al acţiunilor şefului său şi a imaginii pe care acesta o transpune companiei, e puţin probabil ca următoarele trimestre să însemne o îmbunătăţire semnificativă în vânzări şi profit. Ba dimpotrivă, întrucât divizia de baterii va fi cea mai afectată, iar ea a contribuit atât de mult la încasări acum, ne putem aştepta ca în următoarele trimestre Tesla să intre în pierderi nete.
Aşadar, o companie care era calificată cu doar 1-2 ani în urmă ca fiind printre cele mai inovative din lume şi un lider absolut în maşinile electrice, şi-a pierdut calitatea de lider, iar acum e la marginea prăpastiei, alunecând până la limita în care poate trecere deja în pierderi şi se poate pomeni că însăşi existenţa sa devine nesigură. Desigur, va exista o marjă de răbdare şi absorbţie de pierderi, dar problema e că Tesla nu prea are produse noi gata să fie lansate, care ar promite o rezolvare cel puţin peste un an sau doi. Cybertruck e o catastrofă în vânzări deja. Iar alte modele pur şi simplu n-au fost dezvoltate în toată această perioadă, decât facelift-urile lui Model 3 şi Model Y, care şi-au folosit deja boost-ul de lansare. Şi de aici încolo, e un soi de planare liberă.
2
4,949
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!