Saloanele auto de la Shanghai şi New York din aceste săptămâni au arătat diferenţa enormă dintre ceea ce aduc producătorii în China, faţă de ceea ce aduc în SUA

29 Aprilie 2025, 14:04
Redacţia PiataAuto.md
Săptămâna trecută a fost marcată de un număr imens de premiere în lumea auto, aduse la salonul auto de la Shanghai, din China. Producătorii chinezi s-au întrecut mai ales în maşini electrice şi plug-in hibride, dar şi producătorii internaţional au făcut acelaşi lucru, venind cu modele electrice dintre cele mai îndrăzneţe. Unele din ele erau calibrate doar pentru piaţa chineză, în încercarea de a o recuceri. Majoritatea, însă, erau destinate întregului mapamond, făcându-şi doar debutul în China, pentru că acolo se duce acum marea concurenţă pentru tehnologie şi inovaţie. Şi pe acest fundal, aproape că nimeni n-a observat că în SUA a avut loc salonul auto de la New York. Nici măcar producătorii auto.
E drept că salonul auto de la New York şi-a deschis uşile cu câteva zile mai devreme decât cel de la Shanghai. Dar, dacă acum 10 ani evenimentul era unul de neratat pentru mărcile de lux şi în generat pentru orice producător care-şi dorea o imagine bună pe piaţa SUA, acum salonul a fost omis de aproape toţi producătorii europeni. Sud coreenii de la Kia şi Hyundai au fost singurii care au adus premiere de modele electrice, dar toate au fost facelift-uri sau versiuni noi de caroserii — precum Hyundai Ioniq 6 facelift sau Kia K4 hatchback.
Subaru a fost singurul care a adus premiere mondiale la acest salon — un model electric cu capacităţi sporite de trecere, numit Trailseeker şi noul Outback. Alţi producători s-au limitat la versiuni sport ale unor modelele mai de demult sau versiuni destinate ieşirii în offroad, natură şi aventuri. Iar unii care s-au mai încumetat să participe pur şi simplu au adus modele lansate mai demult, în alte împrejurări şi evenimente proprii.
Şi asta a însemnat că întreg salonul american a avut maxim câteva modele interesante lansate acolo, majoritatea focusate spre ieşiri în offroad. Iar aceste lansări au fost repede eclipsate de cascada de premiere ce a avut loc în China, la Shanghai. Toţi producătorii cu planuri globale au participat şi toţi au încercat să aducă tot ce au mai tehnologizat şi mai bun.
Toate aceste lansări sunt curajoase şi definitorii pentru intenţiile de viitor ale acestor producători, iar asta arată cât de mult s-a schimbat tabloul lumii auto şi accentele acestuia. Modelele definitorii pentru viitor nu se mai lansează în SUA. China nu mai primeşte resturile tehnologice şi învechite de la masa giganţilor auto. Acum aceşti giganţi dau tot ce au mai bun pentru a lansa cele mai definitorii modele pentru întreg globul anume în China. Acum aceşti giganţi s-au pomenit că producătorii chinezi locali i-au devansat în tehnologii şi multe alte criterii şi aduc în China vârful lor tehnologic, în timp ce SUA a rămas o piaţă prin care-şi marchează prezenţa cu câte un SUV de ieşit la picnicuri.
Iar asta e o schimbare majoră care se întâmplă sub ochii noştri şi puţini o sesizează, deşi cu toţii o vedem. Şi e o schimbare dictată de piaţă şi mutarea centrului de gravitare. SUA e o piaţă extrem de instabilă acum din cauza tarifelor şi politicilor neclare în perspectiva maşinilor electrice. Da, SUA generează volume de vânzări mari pentru producătorii de maşini, şi ei o tratează în continuare ca una importantă. Dar lupta de imagine, nu se mai duce aici, ci în China deja.
Salonul auto de la New York a avut încorporat în el şi anunţarea câştigătorilor de „Maşină a anului în lume”. Şi până şi la acest concurs, din 18 finalişti, niciun singur model nu a fost american. Nici măcar unul.
De cealaltă parte, Shanghai a devenit salonul auto unde au loc premierele celor mai importante tehnologii şi inovaţii. Producători de maşini electrice, dar şi producători de baterii, precum CATL, şi-au lansat acolo tehnologiile lor de vârf. Înainte de salon, toate companiile mari ce au şi staţii de încărcare a maşinilor electrice şi-au anunţat deja şi tehnologiile de 1,0-1,5 MW putere de încărcare, iar la Shanghai acestea au prezentate în detalii şi anunţate în implementare.
Foarte multe modele aduse la Shanghai au fascinat prin parametri şi evoluţia realizată. Cu cât mai multă tehnologie nouă, cu atât mai multă impresie a produs fiecare lansare. În SUA, modelele adus la New York par să fi impresionat mai ales prin prisma caracterului lor de a ieşi în natură şi aventuri.
Iar salonul auto de la New York e cel mai vechi din lume şi aduna cândva peste 1 milion de oameni care veneau direct acolo să vadă aceste premiere. Acum, nici măcar 20 mii de oameni n-au mai venit, halele fiind aproape goale. Şi aproape nimănui din presă şi din zona influencerilor nu i-a mai fost interesant să vină să relateze despre ceva de la acest salon, pentru că n-a mai fost despre ce să se relateze. În acelaşi timp, producătorii auto, inclusiv cei chinezi, au invitat numere record de jurnalişti, youtuberi şi influenceri să meargă la Shanghai pentru a relata de acolo. Iar la Shanghai au fost mii de lucruri interesante, care au trezit interes enorm.
Putem constata, deci, că pulsul lumii auto a plecat din SUA şi e în China acum, mai intens ca oricând. Chinezii au o direcţie clară spre maşini electrice şi plug-in hibride şi întreaga industrie auto, de baterii şi de minerit lucrează complementar cu cea energetică prin adăugarea de capacităţi de energie regenerabilă şi cu zero CO2, pentru a realiza aceste ţinte de lungă durată. Iar realizarea acestor scopuri ambiţioase necesită inovaţie şi tehnologie, care determină concurenţă şi performanţă. Tocmai de asta, lucrurile se pliază atât de convergent în China. Şi tocmai de asta, acum, când aceste două saloane auto s-au desfăşurat aproape simultan, toată atenţia lumii s-a îndreptat spre Shanghai şi avalanşa de premiere şi tehnologii de acolo şi aproape nimeni nu l-a mai observat pe cel de la New York. E simptomatic şi probabil ar trebui să dea de gândit.
3
38,644
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!