Şeful Toyota, Akio Toyoda, spune tranşant că o maşină sport nu poate fi nicidecum electrică, răbufnind într-un nou val de critici şi analize comparative

30 Aprilie 2025, 16:13
Redacţia PiataAuto.md
Şeful Toyota, Akio Toyoda, e un adept recunoscut al motoarelor cu combustie şi al pasiunii pentru condus puritan, fiind şi cel care conducea bolizii Toyota în unele competiţii de motorsport. Atitudinea sa faţă de maşinile electrice a fost una notoriu de conservatoare, el criticând de nenumărate ori migrarea cu angajamente totale ale multor producători auto. Toyoda a avut şi momente în care anunţa planuri cu zeci de modele electrice pentru Toyota, iar până la urmă a trecut într-un rol mai mult onorific de preşedinte al Toyota, lăsând pârghiile de conducere executivă unui alt CEO mai tânăr, care să alinieze Toyota cu prudenţă şi cu mai mult curaj la tendinţele de electrificare. Iar asta a făcut ca-n ultimii ani să fie lansate şi perfecţionate mai mult modele electrice Toyota şi Lexus cu parametri mai ambiţioşi decât primele modele. Însă acum, într-un interviu dat publicaţiei Automotive News, Akio Toyota a răbufnit într-un nou val de critici pentru maşinile electrice, de această dată ocolindu-le pe cele de talie mai medie şi mai raţionale, dar fiind foarte tranşant în raport cu cele de performanţă, declarând că o maşină sport nu poate fi nicidecum electrică.
Şeful Toyota a fost întrebat despre scepticismul notoriu de acum câţiva ani pentru maşinile electrice, pe care el îl enunţa chiar în timp ce producătorii concurenţi anunţau public angajamente sonore de a renunţa în totalitate la motoarele cu combustie, peste 5-10 ani, declarând că nu mai dezvoltă niciun motor cu ardere internă, ci doar electrice. Acum, după ceva timp, aceeaşi producători îşi revăd promisiunile făcute anterior şi renunţă la ele, iar strategia Toyota pare să fi fost mult mai înţeleaptă.
Akio Toyoda a amintit de declaraţiile sale de atunci, când spunea că inamicul e carbonul, nu motoarele cu combustie, tocmai de asta se gândea la multiple soluţii ca să ajungă la marele scop final.
Şeful Toyota a mai spus că pionieratul Japoniei în trecerea la automobile hibride a adus ţării o reducere reală a emisiilor de CO2 cu 23%, iar acest impact e unul enorm dacă e văzut la scara mare a unei ţări.
Akio Toyoda mai spune că Toyota a vândut peste 27 milioane de maşini hibride până acum la nivel mondial, iar impactul lor în reducerea de CO2 ar fi echivalent cu 9 milioane de maşini electrice. Niciun producător auto din lume nu a vândut până acum 9 milioane de maşini electrice în istoria sa, prin urmare contribuţia Toyota în reducerea CO2 ar fi, de fapt, mai mare. De asemenea, pentru că la fabricarea maşinilor electrice emisiile de CO2 se produc mai ales iniţial, în momentul fabricării lor, dacă Toyota ar fi fabrica 9 milioane de maşini electrice în această perioadă în loc de 27 milioane de maşini hibride, emisiile CO2 ale Japoniei ar fi crescut, în loc să scadă, aşa cum s-a întâmplat de fapt, mai spune şeful companiei nipone.
Prin urmare, Toyoda mai crede în continuare că maşinile electrice nu sunt singura cale posibilă, şi ar fi nevoie să gândim în ansamblu, menţinând şi viziunea asupra tabloului general şi al impactului pe care ni-l dorim pentru planetă.
Şi şeful Toyota a ţinut să critice maşinile electrice sport în special, declarând că o maşină sport nu poate fi nicidecum electrică în viziunea sa, pentru că îi lipsesc senzaţiile de condus. „Pentru mine, definiţia unei maşini sport e una care are un motor cu combustie care produce zgomot şi savoare, şi uneori mai dă şi miros de benzină”, spune Akio Toyoda.
El spune că multe voci îi spun că şi Toyota ar trebui să producă o maşină electrică sport. Însă el le recomandă celor care vor sportivitate supremă să opteze pentru un model cu combustie, pentru că acolo satisfacţia va fi una de lungă durată.
Akio Toyoda e creditat şicu meritul ca Toyota să fi dezvoltat modele superbe precum GR Yaris şi GR Corolla, dar şi apariţia lui GR Supra. Şi aceste modele sunt admirate şi apreciate de fani pentru ingineria lor.
Însă şeful Toyota nu vede absolut nicio justificare în Rimac Nevera, spre exemplu, sau în multe alte modele electrice calificate drept unele de performanţă, sau chir de circuit. „Nu poţi savura cu adevărat o asemenea maşină, oricât de repede ar putea accelera. E imposibil să rulezi mai mult de o oră pe circuit, pentru că se descarcă bateria. Iar o zi pe circuit sau o cursă cu asemenea maşini, nu mai e o competiţie între maşini şi o competiţie până la următoarea încărcare sau următorul schimb de baterie”, spune şeful Toyota.
Aşadar, Akio e un pasionat profund al motoarelor cu combustie şi, la realizările sale în industria auto, probabil are dreptul să rămână ataşat de ce îi este drag. Şi probabil mulţi dintre noi i-ar da dreptate.
Cât priveşte viitorul Toyota, există deja un alt om care să-l dirijeze mai direct, iar producătorul nipon a tot lansat modele noi interesante în ultima perioadă. Deci criticile lui Akio de acum nu semnifică vreo semnificaţie majoră. E doar o atitudine lucidă, în viziunea lui, despre o lume în care au loc şi maşinile electrice pentru o mulţime de scopuri. Dar atunci când vine vorba de pasiune şi condus cu emoţie, nimic nu poate depăşi motoarele cu combustie, în convingerea lui Toyoda.
2
45,527
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!