Spania şi Portugalia au fost afectate de cea mai mare pană de curent generalizată din istoria modernă, cu transporturi electrice afectate şi fabrici puse pe pauză

28 Aprilie 2025, 16:00
Redacţia PiataAuto.md
Spania şi Portugalia au fost afectate luni, 28 aprilie 2025, de cea mai mare pană de curent generalizată din istoria modernă a lor, o mare parte din sistemele de transport care implică electricitate în propulsie sau în servicii aferente fiind afectate, dar şi munca a milioane de oameni, inclusiv uzinele fiind puse pe pauză. S-a ajuns până la operaţiuni de evacuare a oamenilor din metrouri, iar autorităţile investighează cauzele posibile în timp ce inginerii şi electricienii încearcă să reconecteze la reţea sursele de producţie a electricităţii. E suspectată inclusiv versiunea unui atac cibernetic, după cum informează publicaţia spaniolă El Pais.
Pana de curent generalizată a survenit în jurul orei 12:20, când brusc un număr mare de surse de producţie a electricităţii au fost deconectate de la reţea, creând un deficit enorm de electricitate în sistem şi ducând la un colaps în lanţ din cauza declanşărilor elementelor de siguranţă în reţea. Astfel, toată Spania continentală, dar fără insule, dar şi Portugalia, s-au pomenit fără electricitate.
Au continuat să funcţioneze spitalele şi alte unităţi care sunt echipate cu generatoare diesel de rezervă. Însă unităţile care sunt prevăzute cu conexiuni electrice de redundanţă din a doua sursă au cedat oricum, întrucât pana a fost una generalizată.
Traficul de automobile a fost dat peste cap din cauza deconectării semafoarelor. Garniturile de metrou s-au oprit în subteran, inclusiv între staţii, iar oamenii au trebuit evacuaţi.
Au eşuat trenurile şi gările feroviare, dar şi traficul aerian a fost dat peste cap din cauza dificultăţii de a dirija pasagerii în aeroporturi în aceste condiţii. Aeroporturile şi turnurile de control au soluţii de rezervă pentru alimentare, dar fluxul normal a fost oricum perturbat. Mii de apeluri din lifturi blocate au parvenit pentru salvatori.
Insulele nu au avut de suferit pentru că ele operează pe sisteme izolate, de partea continentală a Spaniei şi Portugaliei.
În schimb, pe partea continentală a Spaniei şi Portugaliei, au fost oprite până şi fabricile mari. Spre exemplu uzina Ford Almussafes a fost oprită în toiul proceselor de producţie şi a devenit paralizată.
În Spania a fost creată o celulă de criză şi se încearcă reconectarea graduală a surselor de producţie la sistemul energetic, dar această sarcină e una uriaşă când e făcută după un şoc atât de are, întrucât orice sursă nouă reconectată poate da noi dezechilibre şi poate declanşa noi reacţii de protecţie.
Şi acele surse de producţie pot fi afectate la nivel local, la rândul lor, când sunt deconectate brusc de la reţea şi nu au unde-şi livra electricitatea produsă, trecând prin şocuri până la oprirea lor de siguranţă.
Spania şi Portugalia nu a avut nicio condiţie meteo sau climaterică deosebit acum, care să poată explica oarecum logic un asemenea incident la scară mare a două ţări. Nu a existat nici o supraproducţie care să nu poată fi atenuată, nici un supra consum, şi nici vreo avarie clară în sistem care să poată determina asemenea cauze.
Prin urmare, versiunea unui atac cibernetic pare cea mai plauzibilă în acest moment, dar un asemenea atac ar presupune multă planificare şi sincronizare. Din păcate, asemenea scenarii nu sunt doar demne de film, ci sunt cât se poate de realiste, multe din asemenea sisteme fiind cu adevărat vulnerabile. Desigur, până la finalizarea unei anchete, această ipoteză e doar o presupunere, care ar putea fi infirmată sau confirmată de concluziile unei anchete profunde şi documentate pe probe.
Însă asemenea pene generalizate de curent ar trebui cu siguranţă să dea de gândit la metode de redundanţă pentru toate sistemele vitale care asigură funcţionarea unei societăţi, pe de o parte, dar şi la metode de securizare a tuturor componentelor sistemelor energetice naţionale, pentru a le face mai puţin vulnerabile la orice riscuri.
2
2,246
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!