Un Porsche Taycan electric a luat foc în parcarea subterană a unui bloc din Spania, luând viaţa a doi pompieri care încercau să localizeze incendiul
3 Aprilie 2025, 15:06 Redacţia PiataAuto.md
Un Porsche Taycan electric a luat foc ieri după amiază în parcarea unui bloc din orăşelul Alcorcon, din regiunea Madrid, imediat după ce maşina a fost implicată într-un accident în interiorul parcării. Pompierii au venit să stingă incendiul, dar focul şi emanările de fum şi căldură au fost atât de intense, încât doi pompieri şi-au pierdut viaţa. Unul din cei doi se întorsese după colegul său să-l salveze.
Conform informaţilor din presa spaniolă, şoferul de Porsche ar fi apăsat acceleraţia din greşeală, fapt care a proiectat maşina într-un alt vehicul şi în elementele constructive din parcare şi după impact maşina electrică a luat foc. Şoferul a reuşit să iasă din maşină, dar aceasta a fost cuprinsă imediat de flăcări la bateria sa.
Pompierii au venit crezând că e vorba de un incendiu obişnuit dintr-o parcare subterană a unui bloc, ea fiind situată la demisol. Dar când au ajuns la faţa locului au înţeles că dificultatea acestuia e mult mai mare şi şi-au chemat mai mulţi colegi.
La un moment dat în toiul luptei cu focul, mai mulţi pompieri au avut căile de retragere blocate, făcându-le dificilă evacuarea din parcarea. Doi dintre cei trei au reuşit să iasă afară, în timp ce al treilea nu mai ajuns. Atunci unul din cei doi s-a întors după colegul său să-l salveze. Câteva minute mai târziu, ambii pompieri, în vârstă de 27 şi 34 ani, au fost găsiţi fără puls.
Încercările de a-i resuscita nu au dat roade. Pompierul care s-a întors după camaradul său urma să devină tată în scurt timp, scrie presa spaniolă. Cel de-al treilea pompier care evadase din flăcări e în stare gravă a spital.
Pe lângă asta, 13 alţi pompieri au fost spitalizaţi cu răni mai puţin grave. Şoferul de Porsche e în spital din cauza urmărilor de la intoxicarea cu fum şi gaze emise la ardere din bateria maşinii. E un caz de o raritate absolută în Spania, ca un număr atât de mare de pompieri să fie afectaţi de un incendiu, şi să există şi două pierderi de vieţi ale acestora.
După acest incendiu, Joaquin Perez, unul din pompierii şefi dintr-un departament învecinat, care a participat ieri la stingere, şi care a petrecut lecţii cu pompierii din toată regiunea în a-i învăţa să gestioneze incendiile cu maşini electrice, a răbufnit în critici dure faţă de maşinile electrice şi faţă de riscurile pe care le prezintă acestea în spaţii închise.
O maşină electrică are un risc de câteva ori mai mare de daune şi pierderi de vieţi omeneşti în cazul unui incendiu faţă de una cu combustie, spune acesta. O maşină cu combustie are o evoluţie lineară a incendiului, şi un singur punct critic, rezervorul de combustibil, iar la o intervenţie corectă focul poate fi stins în 5 minute. La o maşină electrică avem multe apogee — a început elementele de plastic şi alte elemente, iar când se ajunge la baterie, fiecare nouă celulă care se aprinde pe rând generează un nou salt. Şi totul se întâmplă mult mai repede, cu degajare de căldură mult mai mare., spune pompierul specializat în lecţii practice la acest capitol.
Foto: Celulele bateriei lui Porsche Taycan
Cazul de ieri a atins o rezonanţă imensă în Spania şi a iniţiat discuţii dacă nu cumva ar trebui să existe reglementări şi interdicţii pentru maşinile electrice, dar dacă pompierii ar putea fi echipaţi mai bine pentru a face faţă acestor incendii.
Aici putem aminti cel mai mare incendiu dintr-o parcare subterană, iniţiat de o maşină electrică, care a avut loc anul trecut în Coreea de Sud, din cauza unui Mercedes EQS. Acel incendiu a dus la distrugerea a peste 140 maşini, totală sau parţială, a intoxicat cu sute de apartamente şi a lăsat întreg complexul locativ fără utilităţi timp de aproape o lună. După acel incident, maşinilor electrice şi s-a interzis să fie lăsate parcate cu bateria la mai mult de 80%.
În acest caz din Spania, judecând după aceste relatări, putem presupune că în accident a avut loc perforarea bateriei până la perforarea celulelor, fapt care a declanşat incendiul. Doar acum câteva zile arătam un caz din Finlanda, când un bateria unui Porsche Taycan suferise o adâncitură după contactul cu un obiect, iar dealer-ul i-a emis proprietarului o factură de 50 mii euro. Maşina a fost reparată mai ieftin de un mecanic, care a demonstrat şi cum arată aceste daunele la nivel de carcasă şi celule ale bateriei.