Un norvegian a descoperit că ridicarea incorectă cu cricul a unei maşini electrice a însemnat o factură de reparaţie de 48 mii euro
22 Aprilie 2025, 09:47 Redacţia PiataAuto.md
Odată cu trecerea de la perioada rece a anului la cea caldă, şi maşinile sunt trecute de la anvelope de iarnă la cele de vară. Cei care au un singur set de jante şi schimbă anvelopele pe aceleaşi jante merg de obicei la un atelier specializat pentru a face asta. Însă foarte mulţi proprietari au două seturi de jante, câte unul pentru fiecare set de anvelope, iar când vine timpul schimbării anvelopelor, mulţi dintre aceştia nu mai merg la un atelier specializat, ci-şi ridică maşina cu cricul şi-şi înlocuiesc roţile. Nu e o operaţiune prea complexă, de obicei. Însă un norvegian a descoperit pe propria piele că ridicarea incorectă cu cricul a unei maşini electrice i-a adus o factură de reparaţie de 570.000 coroane, echivalentul a aproximativ 48.000 euro.
Informaţia despre acest caz a fost publicată de compania de asigurări Gjensidige, la care era asigurată maşina norvegianului. Cei de la compania de asigurări nu au vrut să menţioneze numele clientului lor sau modelul exact al maşinii, dar au menţionat că asemenea cazuri se întâmplă cu o periodicitate tot mai mare la maşinile electrice, doar că acesta a avut cea mai mare factură. Iar compania şi-a dorit astfel să atenţioneze proprietarii de maşini electrice despre acest risc, care poate fi uşor evitat.
Cum a fost posibilă o daună atât de mare în cazul norvegianului menţionat mai sus? Acesta avea un set de jante cu anvelope de vară şi şi-a propus să le schimbe singur. A luat cricul şi a ochit locul care i s-a părut potrivit drept punct de ridicare şi a ridicat maşina, repetând procedura de 4 ori, pentru fiecare roată. Doar că nu a nimerit în punctele corecte.
Astfel, acesta a acţionat cricul susţinând maşina de o zonă mai vulnerabilă. Şi întrucât maşina cântărea peste 2,3 tone, acele puncte de contact foarte mici au provocat îndoituri vizibile. Iar acele îndoituri au ajuns la baterie şi au îndoit şi carcasa acesteia.
Asta a făcut ca îndoitura să ajungă şi la celulele de baterii, iar într-un asemenea caz singura recomandare care respectă normele de siguranţă este înlocuirea întregii baterii. Costul unei baterii noi cu manopera asociată a fost de 48.000 euro.
Problema e că foarte multe maşini electrice au punctele de susţinere foarte aproape de carcasa bateriei şi e foarte important să se nimerească anume acolo. Din cauză că aceste maşini sunt mult mai grele, de multe ori punctele corecte sunt situate cu câţiva centimetri mai spre interior, pentru a exista suficientă susţinere şi în cazul ridicării complete a maşinii în service. Şi tot pentru că sunt grele, ratarea acestui punct face ca o greutate mare să fie susţinută de un punct incorect care nu e suficient de rigid, iar astfel de ajunge la deteriorarea bateriei.
Cei de la compania de asigurări spun că au avut cazuri de deteriorare a bateriei şi în service-uri mai puţin adaptate cu maşinile electrice, dar totuşi majoritatea acestor cazuri vin de la persoane private, care au încercat să facă aceste schimburi de roţi independent, fără a atrage prea mare atenţie la asta.
Totuşi, atelierele mai mari din Norvegia, specializate în anvelope, ştiu deja foarte bine aceste nuanţe şi mecanicii de acolo sunt întotdeauna foarte precauţi, iar utilajele de ridicare ale acestor maşini sunt prevăzut adeseori şi cu extensii speciale, adaptate acestor maşini electrice.
Cei de la Gjensidige spun că aceste daune generează costuri revoltător de mari mai ales la unele mărci, unde service-urile nu acceptă vreo altă soluţie decât comandarea unei baterii absolut noi. Unele service-uri acceptă şi înlocuirea cu o baterie la mâna a doua, cu un nivel similar de degradare şi păstrarea aceleiaşi garanţii ca bateria iniţială, ceea ce reduce considerabil costul de reparaţie. Însă în acest caz probabil proprietarul n-ar fi la fel de fericit. Totodată, un asemenea schimb de baterie de 48 mii euro cu siguranţă îi poate afecta acestuia prima de asigurare pentru anul următor.
Aşa că în oricare din cazuri există repercusiuni majore. Prin urmare, cel mai bun sfat e să se ţină cont cu sfinţenie de aceste puncte corecte de ridicare a maşinilor electrice cu cricul, sau încredinţarea acestor lucrări doar atelierelor profesioniste, chiar dacă e vorba doar de schimbarea jantelor cu alt set de jante, spun asigurătorii norvegieni.