Vânzările de maşini electrice au marcat un trimestru record în Europa, cu creşteri enorme pentru majoritatea mărcilor, cu o mare excepţie la Tesla
29 Aprilie 2025, 11:57 Ilie Toma
Vânzările de maşini electrice au marcat un trimestru record în Uniunea Europeană şi regiunea extinsă a Europei în primele trei luni ale anului 2025, într-un semn clar al unei pieţe care intră într-o fază de creştere matură şi organică, după fluctuaţiile anterioare date de subvenţii şi retragerea acestora din mai multe ţări. Marea majoritatea a mărcilor care vând maşini electrice în număr mare au crescut în Europa în această perioadă, cu o mare excepţie pentru Tesla.
Cifrele totale de vânzări de maşini noi în UE, cu toate timpurile de propulsie cumulate împreună, au scăzut cu -1,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, ajungând la 2.715.008 exemplare. Însă în ţările non-EU, precum Norvegia, Marea Britanie şi Islanda, vânzările totale au crescut, aşa că în regiunea EU+EFTA+UK vânzările totale au fost de 3.382.057 automobile, în scădere cu doar -0,4% faţă de primul trimestru al anului trecut.
Maşinile electrice, însă, au avut vânzări cu o creştere excepţională în primul trimestru al anului 2025. În UE, vânzările de maşini electrice au crescut cu +23,9% şi au ajuns la cifra de 412.997 automobile, ajungând la o cotă de piaţă de 15,2%. Trei pieţe mari din UE au crescut puternic în vânzările de maşini electrice şi au contribuit la acest rezultat — Germania cu +38,9%, Belgia cu +29,9% şi Olanda cu +7,9%.
Infografic: Vânzările de automobile din trimestrul 1 2025 în UE, după tipul de propulsie şi cota de piaţă.
Vânzările de maşini hibride au crescut cu 20,7% în UE, ajungând la o cotă de piaţă de 35,5%, însă cele plug-in hibride aproape că au stagnat, crescând cu doar 1,1%. Cota de piaţă a plug-in hibrizilor e doar 7,6% în UE.
Revenim, însă, la maşinile pur electrice, pentru că statisticile lor sunt şi mai interesante dacă analizăm şi ţările non-EU, precum Norvegia, Marea Britanie, Elveţia şi Islanda. Toate aceste ţări non-EU au avut creşteri pentru maşinile electrice — de +3% pentru Elveţia, +42,6% pentru Marea Britanie, +47% pentru Norvegia şi +128,7% pentru Islanda. Ultima e o piaţă foarte mică, şi în termeni absoluţi vânzările din primul trimestru au însemnat 956 automobile. Elveţia e o piaţă mai mare şi a determinat vânzări de 10.733 maşini electrice în primele 3 luni.
Norvegia e o piaţă renumit de importantă pentru maşinile electrice şi a însemnat vânzări de 28.623 exemplare în primul trimestru din 2025. Doar 2.973 automobile cu alte tipuri de propulsie s-au vândut în această perioadă, ceea ce înseamnă că maşinile electrice au 90,6% din piaţă, iar toate celelalte — doar 9,4%. Cota electricelor e un pic mai mică decât în ultimele luni ale anului 2024 în Norvegia, iar asta se explică printr-o creştere neaşteptată de vânzări la modele plug-in hibride, de +238%, care au ajuns la 1.441 exemplare vândute. Oricum, piaţa a crescut atât de mult per general, încât şi maşinile electrice au avut o creştere fulminantă de +47% în Norvegia.
Iar în Marea Britanie creşterea de +42,6% pentru maşinile electrice a însemnat vânzări de 120.191 exemplare în primul trimestru. Marea Britanie a rămas în continuare o piaţă mai mare decât Germania pentru aceste maşini şi e cea mai mare din Europa. În Marea Britanie, de fapt, deja 20,7% din maşinile noi vândute sunt pur electrice.
Aceste creşteri mari din ţările non-EU au făcut ca vânzările totale din regiunea EU+EFTA+UK să crească şi mai mult, cu tocmai +28%, faţă creşterea de 23,9% raportată pentru UE. Vânzările totale de maşini electrice pentru regiunea EU+EFTA+UK au fost de 573.500 exemplare în primul trimestru al anului 2025! Atât această cifră pentru regiunea EU+EFTA+UK, cât şi cea de 412.997 valabilă pentru regiunea UE, califică acest trimestru drept cel mai bun din toate timpurile pentru vânzările de maşini electrice!
La fel de interesant e să analizăm şi rezultatele unor mărci şi producători auto în vânzările de maşini electrice. Grupul VW şi-a crescut vânzările în Europa cu +112% în primul trimestru şi a vândut 158.100 automobile electrice. Marca VW şi-a crescut vânzările de maşini electrice cu +57,5% în Europa, până la 95.200 exemplare în acest trimestru. Skoda le-a crescut cu +93,3%, până la 27.000 maşini electrice, iar Cupra a crescut cu +167,4%, până la 18.600 maşini. Chiar şi Audi, cel care se plângea anul trecut pe lipsă de cerere pentru maşinile sale electrice şi a închis fabrica din Belgia, a înregistrat în primul trimestru din 2025 o creştere de +30,1% în Europa, până la 46.400 unităţi.
Şi pe acest fundal, Tesla a reuşit contraperformanţa de a scădea cu tocmai -45% în UE şi cu -37,2% la nivelul regiunii EU+EFTA+UK. Dacă anul trecut Tesla vindea 65.774 automobile în primul trimestru în UE, în 2025 a vândut doar 36.167 automobile. La nivelul întregii regiuni EU+EFTA+UK, Tesla vindea anul trecut 86.027 automobile electrice şi era liderul acestei pieţe, În primul trimestru din 2025, însă, Tesla a scăzut la doar 54.020 automobile vândute în toată regiunea, fiind întrecută chiar şi de către marca VW analizată separat, nu întregul grup VW. Deci, într-o piaţă cu creşteri atât de intense, atunci când liderul acestei pieţe scade drastic, e un semn clar al unei probleme grave pe care o are acest lider.
Însă, per total, vânzările de maşini electrice au înregistrat recorduri şi creşteri neaşteptat de mari în acest prim trimestru în Europa, iar asta e un indicator car al unei pieţe tot mai stabile şi mai prolifice pentru aceste maşini. Aceste creşteri nu mai sunt neapărat stimulate de tot soiul de subvenţii, ele fiind tot mai puţine la număr sau lipsind cu totul de pe pieţele mai mari, precum Germania. Iar creşterile de acum sunt un rezultat al unei cereri mult mai organice, prin urmare. Şi anume o asemenea cerere naturală e cea care poate asigura cea mai bună dezvoltare a acestor maşini electrice în Europa şi a întreg ecosistemului de care au acestea nevoie. Pentru că vorbim de cifre care contează deja foarte mult în mixul de vânzări.
Foto: Cotele de piaţă ale tipurilor de propulsie în EU+EFTA+UK. Sursa de date: ACEA.
Şi vorbim de producători europeni care par să-şi fi regăsit busola şi aprecierea din partea consumatorilor europeni, care au început a-i alege mai des pe ei atunci când optează pentru maşini electrice.
Vezi mai jos şi un tabel complet pentru cifrele de vânzări ale maşinilor electrie în fiecare ţară din UE, plus EFTA şi UK, din trimestrul 1 al anului 2025.