A fost dat start lucrărilor la ultimul sector al traseului M3 din Moldova, în apropiere de frontiera cu România, după ce o companie turcească a abandonat anterior şantierul
7 Mai 2025, 11:07 Redacţia PiataAuto.md
Traseul M3 din Moldova e într-un proces amplu de construcţie pe parcursul ultimilor ani, cu multe porţiuni reparate din ceea ce exista anterior, dar şi cu segmente mari de drum nou construit, care să facă acest drum unul mult mai direct şi mai rapid, ocolind majoritatea localităţilor. Până acum a fost construit segmentul mare, de 19 km, dintre Porumbrei şi Cimişlia, a fost construită centura oraşului Comrat, dar şi podul de la Sagaidacul-Nou, care a făcut posibilă continuarea circulaţiei pe două benzi pe sens, după ce acel pod stătuse 30 de ani închis, cu redirecţionarea traficului pe o singură parte a lui. De asemenea, acum se lucrează intens la noua centură a oraşului Vulcăneşti. Şi doar ultimul segment, cel de ocolire a localităţii Slobozia Mare şi de conectare cu portul şi cu gama Giurgiuleşti a rămas neconstruit, în mare parte din cauza antreprenorului anterior, o companie din Turcia, care a abandonat lucrările. Acum, în sfârşit, au demarat lucrările de construcţie a acestui ultim segment.
Compania turcească care a lăsat baltă lucrările e Metag Inşaat Ticaret AS. Drumul trebuia să fie gata încă în 2022, dar compania a tot amânat acele lucrări, derulându-le lent şi invocând drept pretext iniţial pandemia, apoi dificultăţile sale financiare. Drumul care i se alocase avea 18,2 km lungime, două benzi de deplasare, şi includea 31 podeţe şi 3 staţii de aşteptare a transportului public, fiind un drum construit în mare parte de la zero, într-o zonă de câmp.
Într-un final contractul a fost reziliat şi în 2024 a avut loc o nouă licitaţie, care a fost câştigată de o asociere de companii locale, Irinda Prim şi Nouconst, ambele companii având la activ mai multe proiecte de drumuri construite în Moldova. Lucrările contractate au inclus curăţarea terenului lăsat de fostul antreprenor, dar şi construcţia întregii distanţe rămase, de 16,6 km. Suma contractului e de 10,46 milioane euro, plătită din bugetul de stat al Moldovei, cu susţinere şi din partea BERD.
Cei de la ASD au anunţat acum că porţiunea unde se lucrează acum a fost închisă, iar utilajele grele au fost deja aduse acolo. Prin urmare, există şi restricţii de circulaţie în regiune. Autorităţile îndeamnă şoferii să respecte aceste restricţii, pentru siguranţa lor şi a muncitorilor de pe şantier.
Au fost aduse pe şantierul actual şi materiale de construcţie, care vor fi folosite în primele etape de lucrări la noul drum. Lucrările la acest segment al traseului M3 vor dura mai mult de un an, urmând a fi finalizate în 2026.
Sectorul de drum porneşte din apropierea intersecţiei cu traseul R34.3 şi continuă până la Giurgiuleşti. Acest segment al traseului M3 va fi unul mult mai direct şi scurt, fără a trece prin vreo localitate.
În prezent, drumul dintre cele două puncte ale traseului trece prin Slobozia Mare şi Câşliţa-Prut, având o distanţă de 27,9 km, deci cu circa 10 km mai lungă şi necesitând 35-40 minute. După construirea noului traseu, traversarea lui cu o viteză de 90 km/h ar urma să ia circa 12 minute.
Întreg traseul M3 de la Giurgiuleşti la Chişinău va avea în total 212 km, inclusiv partea din interiorul Chişinăului şi de la Giurgiuleşti până în capitala Moldovei va trece prin interiorul a doar 5 localităţi —Aluatu, Svetlîi, Congaz, Chirsova şi Ciucur-Mingir — restul fiind ocolite. Totuşi, deocamdată din varianta finală a traseului lipseşte centura oraşului Cimişlia, aşa că la etapa actuală se trece şi prin acest oraş.
După finalizarea traseului complet M3, la traversarea vămii de la Giurgiuleşti va exista un drum mult mai rapid atât spre Bucureşti, cât şi spre Constanţa. Dacă e să vorbim de traseul spre Bucureşti, de la Galaţi se va putea merge pe DEx6 în România spre Brăila şi Focşani, iar de la Focşani, pe autostrada A7 până la centura Bucureşti, pe A0. Drumul DEx6 are 85,8 km lungime, iar autostrada A7 de la Focşani la A0, via A3 mai are 128,44 km. Deci, distanţa totală de la Bucureşti la Chişinău ar fi de 426 km, jumătate făcuţi în regim de autostradă sau drum expres, iar cealaltă jumătate în regim de traseu extraurban rapid, fără prea multe localităţi traversate.