Chinezii de la Nio au lansat noul ET5 electric şi aplică ideea genială de a oferi 1.055 km autonomie doar atunci când ai nevoie de ea, pe baza unei baterii închiriate

26 Mai 2025, 09:22
Redacţia PiataAuto.md
Chinezii de la Nio au lansat versiunea împrospătată a modelului electric ET5, care înglobează ideea genială anunţată pentru prima dată anul trecut de a oferi până la 1.055 km autonomie, însă doar atunci când ai nevoie de ea, pe baza unei baterii închiriate pe termen scurt. Nu vorbim de un model plug-in hibrid, deci, ci de un model electric care are în mod normal o baterie mai mică, pentru uzul cotidian, iar când vrei să mergi într-o deplasare ceva mai lungă, închiriezi pe câteva zile o baterie mai mare, care dă autonomia maximă.
De ce e genial acest concept? Pentru că permite acestei maşini electrice să folosească o baterie mai obişnuită în viaţa de zi cu zi, şi deci mai ieftină, iar astfel preţul maşinii rămâne accesibil. Atunci când ai nevoie să faci călătorii lungi cu ea, poţi închiria pe termen scurt bateria imensă, mult mai sofisticată în tehnologie, şi astfel ai autonomie pur electrică de 1.055 km.
Iar ca să-ţi montezi noua baterie pe maşină nu trebuie să faci nimic altceva decât să mergi la o staţie Nio şi în mod automatizat mecanismele de acolo îţi vor schimba bateria în 5 minute. Toată această idee e posibilă datorită reţelei imense de staţii Nio, care pot schimba bateria descărcată cu una încărcată, atunci când nu vrei să aştepţi să stai conectat la o staţie de încărcare. În China această reţea s-a dezvoltat atât de mult, încât la începutul acestui an anunţam că a trecut de 100.000 de schimburi operate în fiecare zi!
În acest caz, proprietarul care a bifat intenţia de a-şi închiria o baterie mare, va intrat în acelaşi tip de staţii, doar că în loc de a i se pune o baterie identică, i se va pune una de capacitate mai mare, dar de dimensiuni identice, care-i va oferi autonomia crescută substanţial. Iar ulterior, când ajunge la destinaţie, poate returna bateria mare şi-şi lua din nou una standard. Şi poate repeta aceeaşi procedură când revine înapoi, dacă nu vrea să ţină bateria la el pe toată perioada. Singurul lucru care nu e posibil e să păstrezi acea baterie mare pe o perioadă foarte lungă de timp, pentru că logica sistemul e ca toţi proprietarii acestui model să o poată folosi atunci când au nevoie cu adevărat de ea, fără a o purta inutil în condiţii cotidiene de oraş.
Ei bine, noul Nio ET5 e lansat cu două versiuni posibile de baterii standard — 75 kWh şi 100 kWh. Bateria de 75 kWh e cea mai ieftină şi are compoziţie LFP, iar cea de 100 kWh e una litiu-ion NMC. Bateriile LFP sunt de obicei un pic mai puţin dense energetic, dar mult mai ieftine în costuri de producţie, iar chinezii s-au învăţat să le asigure parametrii excepţional de mari de încărcare şi descărcare. Faptul că bateria de 75 kWh trebuie oricum să aibă aceeaşi dimensiune a carcasei ca şi cea de 100 kWh la Nio le permite acestora să integreze confortabil celule LFP mai puţin dense energetic în acelaşi spaţiu pe care bateria NMC îl ocupă pentru 100 kWh.
Bateria de 150 kWh, însă are o compoziţie cu stare semisolidă, fiind produsă de WeLion pentru Nio. Asta i-a permis să obţină o densitate energetică şi mai mare, de 360 Wh/kg la nivel de celulă, iar toată carcasa cântăreşte 575 kg, cu doar 20 kg mai mult decât bateria de 100 kWh cu litiu-ion NMC şi electrolit obişnuit. Astfel, datorită tehnologiei cu stare semisolidă, în care electrolitul e un soi de gel semisolid, bateria de 150 kWh e la fel de mare în dimensiunea carcasei sale ca şi cea de 100 kWh litiu-ion şi cea de 75 kWh LFP.
Dacă maşina ar fi vândută cu bateria de 150 kWh cu stare semisolidă, ea ar costa mult prea scump. Aşa, însă, Nio ET5 poate fi cumpărat cu bateria de 75 kWh de la un preţ de doar 41.100 dolari SUA în China, cu toate atributele sale premium de la interior. Mai mult ca atât, dacă optezi să nu devii şi proprietarul bateriei, ci doar a maşinii, iar bateria să o primeşti pentru o taxă de închiriere, atunci poţi cumpăra aceeaşi maşină la doar 31.500 dolari, iar pentru baterie plăteşti 100 dolari lunar şi n-ai niciodată grija degradării ei.
Modelul lansat acum a debutat şi cu o putere de procesare imensă, datorată propriului semiconductor, dezvoltat pe interior de Nio, numit NX9031. Acesta procesează nu doar sistemul multimedia şi operarea maşinii, ci şi datele sistemelor de siguranţă, de la 29 de senzori diferiţi, un LiDAR şi un radar 4D imagistic, care ajută maşina să înţeleagă tot ce se petrece în jurul său şi în habitaclu.
Nio ET5 poate veni în caroserie sedan sau break, şi are două electromotoare pentru tracţiune integrală, cu o putere totală de 490 CP.
Bateria de 75 kWh oferă autonomie de 585 km pentru sedan şi 550 km pentru break. Cea de 100 kWh oferă 740 km autonomie pentru sedan şi 710 km pentru break, iar bateria uriaşă cu stare semisolidă de 150 kWh asigură până la 1.055 km autonomie sedanului şi 1.010 km break-ului.
Nio ET5 ar concura ca dimensiuni cu Tesla Model 3 şi Zeekr 007, dar e un pic mai scump decât acestea în China. Însă cei de la Nio spun că au setat acest preţ conştient, recompensându-i pe cumpărători cu ambianţă premium şi o experienţă e exploatare, dată de aceste baterii interschimbabile, pe care ceilalţi nu le pot oferi.
5
13,794
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!