Chinezii de la CATL au lansat staţiile care îţi pot schimba o baterie Choco-SEB încărcată în doar 100 secunde

30 Mai 2025, 11:20
Redacţia PiataAuto.md
Cât durează o alimentare cu benzină sau motorină la pompă? Cinci minute în cel mai fericit caz, dacă nu aştepţi alte maşini în faţă şi dacă nu e rând apoi unde se plăteşte. De cele mai multe ori, zece minute realist, de la intrarea în staţie până la ieşire. Chinezii, chiar dacă au deja baterii care încarcă tot miezul utilizabil al bateriei în 10 minute cu puteri record şi au şi staţii Nio care pot schimba o baterie în 5 minute, au mers şi mai departe de atât. Acum cei de la CATL au lansat staţiile care îţi pot schimba o baterie încărcată din noua serie Choco-SEB în doar 100 secunde! Adică 1 minut şi 40 secunde!
Noua baterie are numele de Choco-SEB datorită asemănării ei vizuale cu o tabletă de ciocolată, iar abrevierea de SEB vine de la „blocuri electrice schimbabile”.
Noţiunea de bloc, ne sugerează că ar putea exista mai multe blocuri pe o singură maşină, dar toate standardizate ca dimensiuni. Şi întrucât CATL e cel mai mare producător şi furnizor de baterii, în timp asta ar însemna că foarte multe modele de talie diversă vor folosi aceleaşi module de baterii Choco-SEB, doar că vehiculele compacte şi medii ar avea un singur bloc, iar cele mai mari două. Unele limuzine mari sau SUV-uri mari ar putea avea chiar 3.
Conform conceptului, vor exista baterii LFP şi litiu-ion NMC din aceeaşi serie, iar fiecare categorie va fi împărţită în două nivele ierarhice, pentru vehicule mai puternice, care au nevoie de putere mai mare descărcare, şi pentru cele mai obişnuite, care nu au nevoie de parametrii maximi. Vehiculele obişnuite vor avea baterii de 42 kWh LFP şi 52 kWh cu compoziţie NMC. Cele mai puternice vor avea baterii de 56 kWh cu compoziţie LFP şi 70 kWh cu compoziţie NMC.
Deocamdată primele 1.000 de maşini care încorporează noua baterie CATL Choco-SEB au versiunea de 56 kWh. E vorba de modelul Changan Oshan 250, care costă 23.000 dolari în China. Şi primele maşini au fost înrolate în servicii de taximetrie, acolo unde vor fi folosite cel mai intens şi vor demonstra în viaţa reală cum funcţionează tot conceptul.
Pentru taximetrişti, noul sistem va fi excepţional de comod, întrucât îşi vor primi o baterie încărcată în doar 100 secunde, fără a sta conectaţi la staţii de încărcare. Astfel, ei vor utiliza timpul lor pentru muncă, nu pentru încărcare. Desigur, dacă se doreşte, toate aceste baterii pot fi şi încărcate rapid la staţii obişnuite.
CATL a lansat aceste noi staţii cu inaugurarea primelor 34 de locaţii, dar până la finele anului în China vor exista deja 1.000 de staţii de tip nou, de 100 secunde. Scopul final e ca în câţiva ani în toată China să existe 30.000 de asemenea staţii.
O asemenea staţie poate schimba 822 de baterii de zi, având grijă automatizat ca bateriile descărcare, preluate de la maşini, să fie încărcate. Bineînţeles, staţia va distinge tipurile de automobile şi maşinile, şi totul funcţionează printr-o aplicaţie unică.
Cei de la CATL estimează că tot acest principiu de baterii schimbate se va traduce într-un cost total de 0,1 yuani/km, sau 0,014 dolari/km, adică 1,4 cenţi per kilometru. E un cost mult mai mic decât rularea pe combustibil, dar e şi mult mai mic decât încărcarea la prize fast charge în ţări europene, spre exemplu.
Aşadar, chinezii migrează tot mai mult spre ideea bateriilor schimbabile rapid, care e foarte comodă pentru cei ce trebuie să parcurgă mai mulţi kilometri într-o zi decât autonomia maşinii, spre exemplu într-o călătorie lungă sau într-un regim de muncă urbană mai intensă. Economia de timp e de nepreţuit în acest caz, iar când în toată ţara există mii de asemenea staţii, dispare orie problemă de autonomie şi timp pierdut cu maşinile electrice. Pe lângă asta, dacă toate maşinile încep a se concentra pe 3-4 standarde de baterii universale, atunci toate aceste beneficii devin şi ele universale pe un spectru larg de maşini electrice, larg în performanţe şi preţ.
2
2,708
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!