Chinezii de la Zeekr au anunţat concedierea a sute de angajaţi din Suedia, acolo unde făceau designul şi dezvoltarea de modele
18 Mai 2025, 18:36 Redacţia PiataAuto.md
Zeekr e unul din cei mai impresionanţi şi inovativi producători chinezi de maşini electrice, modele lor având şi un design mai original decât majoritatea, dar şi inginerie, care le tot pun în evidenţă în ultimii ani prin performanţe şi viteză enormă de încărcare a bateriilor, de ordinul a 5-10 minute. Dar puţini ştiu că Zeekr, aparţinând celor de la Geely, cărora le aparţine şi Volvo, are unul din principalele sale centre de design şi R&D în Suedia, în oraşul Goteborg, care e şi patria Volvo. Acest centru are numele oficiale de Zeekr Technology Europe şi anume acolo a avut loc în ultimii ani o mare parte din dezvoltarea modelelor Zeekr la nivel de design, suspensii, electromotoare, platforme şi chiar soft şi interfeţe digitale, în timp ce alţi ingineri chinezi puneau accent pe tehnologia bateriilor şi a încărcării lor şi a altor elemente componente. Centrul R&D suedez a fost astfel crucial în dezvoltarea tuturor modelelor Zeekr de până acum şi are 720 de angajaţi, cea mai mare parte din ei fiind ingineri şi designeri. Iar acum chinezii vor concedia aproximativ 40% dintre ei.
Mai exact, chinezii le-au trimis deja notificări de concediere la 280 de angajaţi din cei 720, deci 38,9% din numărul total de angajaţi. Informaţia a fost confirmată şi de angajaţii centrului Zeekr din Goteborg pentru postul naţional de radio din Suedia.
Foto: Sediul Zeekr Technology Europe în Suedia
Care ar fi explicaţiile acestor concedieri? Cei de la Zeekr spun că decizia vine pentru a eficientiza operaţiunile sale europene. Însă suedezii atrag atenţia că decizia vine după recentul anunţ al celor de la Geely prin care aceştia vor să încorporeze integral compania în structura sa, delistând-o de la bursă şi transformând-o din nou într-o companie privată, deţinută 100% de Geely.
Zeekr şi-a publicat de curând rezultatele pentru primul trimestru din acest an, iar vânzările mărcii chinezeşti au fost de 114.011 exemplare în 3 luni, ceea ce reprezenta o creştere de +21,1% faţă de acelaşi trimestru al anului trecut, însă aceste cifre includeau şi marca Lynk & Co, parte a grupului Zeekr. Vânzările Zeekr analizate separat au constituit 41.403 maşini în 3 luni, în creştere cu 25,2% faţă de anul trecut.
Zeekr a înregistrat un profit operaţional foarte bun, de 580 milioane de dolari într-un trimestru, operând la o marjă de 19,1%, pe care ar visa-o mulţi producători. Dar costurile fixe şi cele de cercetare şi dezvoltare au fost mai mari decât acest profit şi au dus la pierderi finale de 105 milioane de dolari.
Prin urmare, ceea ce face Zeekr acum e să-şi reducă din aceste costuri de cercetare, design şi dezvoltare din Europa, care şi-au adus deja contribuţia, dar acum nu mai e nevoie de ele la aceeaşi intensitate, şi astfel oficiul Zeekr Technology Europe e redus cu 40% faţă de mărimea actuală a echipei.
Desigur, prin angajaţii suedezi există o oarecare senzaţie că producătorul chinezi a beneficiat de serviciile lor în etapa iniţială de lansare şi creştere a mărcii, şi poziţionare a ei inclusiv în Europa, iar acum, când o mare parte din designul, platformele şi produsele inginereşti sunt elaborate, la 40% dintre ei li se spune adio fără prea mari regrete.
Însă, toate aceste metamorfoze de echipe sunt parte normală a dezvoltării multor producători, nu doar chinezi ci şi europeni, şi oricât de trist ar fi că sute de ingineri şi designeri vor rămâne fără un loc de muncă în Suedia, e un curs oarecum firesc al lucrurilor. Totuşi, e la fel de adevărat că Zeekr e încă abia la începutul cuceririi pieţei europene şi ar mai fi putut avea nevoie de acel nucleu de inginerie şi design din Suedia şi pentru viitoarele modele.