Elveţia a suspendat trenurile Deutsche Bahn de pe teritoriul său din cauza întârzierilor cronice ale germanilor
3 Mai 2025, 22:03 Redacţia PiataAuto.md
Renumita punctualitate germană are parte de o mustrare ruşinoasă din partea Elveţiei, care a decis în această săptămână să suspende trenurile Deutsche Bahn (DB), care traversau şi o parte din teritoriul său, din cauza întârzierilor cronice ale germanilor. Punctualitatea germană nu era suficient de punctuală pentru a se conforma standardele elveţienilor. Decizia a fost luată de operatorul feroviar elveţian SBB şi a intrat în vigoare începând cu 29 aprilie 2025.
Operatorul german DB avea două curse, care porneau din Germania şi ajungeau în adâncul teritoriului Elveţiei. Una din curse era EC7, din Hamburg până în gara Interlaken Ost, într-un oraş pitoresc din centrul Elveţiei, de unde există o mulţime de alte legături spre staţiunile şi oraşele din Alpi.
Cea de-a doua cursă a Deutsche Bahn era EC9, din Dortmund până în Zurich, oraşul care e considerat centrul financiar al Elveţiei şi totodată un centru al multor industrii cu valoare adăugată mare din Elveţia.
Aceste trenuri ajungeau pe teritoriul Elveţiei cu întârzieri cronice, care erau foarte grave în comparaţie cu punctualitatea exemplară a trenurilor din Elveţia. Chiar şi 5-6 minute deviere de la program e considerată a fi o întârziere inadmisibilă în Elveţia, iar trenurile germane ajungeau adeseori la devieri de acest tip sau mai mari.
Problema e că dacă ele întârzia la intrarea în Elveţia, asta înseamnă că un alt tren care trebuia să treacă la 7-8 minute mai târziu într-o anumită regiune nu o mai poate face la timpul potrivit din cauza întârzierii trenului german. Întreg sistemul elveţian e conceput ca un tot întreg, cu toleranţe minime, iar orice asemenea dezechilibru poate perturba multe alte trenuri.
De fapt, în Elveţia întreg sistemul de transport public e construit pe baza sincronizării oralelor. Trenurile sunt conectate cu autobuzele din gări, iar orarul autobuzelor e corelat pentru a avea 5-10 minute distanţă de pornire de la cursele de tren, astfel, încât pasagerii care coboară din tren să poată ajunge uşor la autobuze şi să nu irosească jumătate de oră în aşteptări. Respectiv, dacă întârzie un tren german, iar din cauza lui alte 3-5 trenuri elveţiene, efectul acestora se răsfrânge şi asupra autobuzelor locale, nemaivorbind de oamenii care aveau conexiuni cu alte trenuri.
Operatorul elveţian a declarată că întârzierile cronice ale trenurile germane subminau în permanenţă orarul trenurilor elveţiene. În 2024, doar 64% din trenurile celor de la DB din Elveţia au ajuns la timp în gări, un coeficient inadmisibil în comparaţie cu rata de 93,2% a operatorului SBB din Elveţia.
Mai mult a atât, 11% din trenurile germane care au ajuns în Zurich în 2024 erau estimate să ajungă cu mai mult de 20 minute întârziere, iar conform standardelor elveţiene un tren îşi pierde dreptul pe acea cursă în acea zi, dacă are mai mult de 20 minute întârziere, pentru că haosul creat de el e prea mare pentru întregul sistem. Astfel, 11% din cursele germanilor spre Zurich au fost anulate din acest motiv. Iar elveţienii spun că, deşi câteva din aceste curse anulate au fost cauzate de calamităţi, cele mai multe au fost provocate de problemele de infrastructură ale germanilor de la DB, birocraţia excesivă, lipsa digitalizării şi lipsei de investiţii în mentenanţa căilor ferate.
Acum, odată cu noua decizie luată, ambele curse de trenuri, atât EC7, cât şi EC9, au fost să circule doar până în gara din Basel, oraş din Elveţia aflat la hotar cu Germania şi Franţa. De acolo, pasagerii pot lua trenuri elveţiene pentru a ajunge în oraşele unde-şi doreau să ajungă.
Aşadar, am ajuns să o vedem şi pe asta, când Elveţia interzice trenurile germane din cauza lipsei de punctualitate şi le spune germanilor direct că aceştia n-au avut grijă să investească în infrastructura lor şi-n căile lor ferate.