(HĂRȚI) Moldova a anunţat alocarea unui buget fără precedent de 3,2 miliarde de lei pentru reabilitarea drumurilor regionale şi locale, dar şi autostrada Iaşi-Chişinău

27 Mai 2025, 09:47
Redacţia PiataAuto.md
Moldova este de mai mulţi ani într-un proces de reabilitare intensă a traseelor sale naţionale, dar şi a drumurilor regionale, cu trasee importante construite de la zero sau reparate capital. Aici putem da şi exemplul unor trasee precum M3, reconstrucţia a o mulţime de poduri, dar şi reabilitatea unor segmente de drumuri regionale şi locale, dintre sate, care nu au văzut niciodată asfalt de când sunt construite, iar acum sunt aduse la standard european. Ei bine, toate aceste procese sunt pe cale să ia un avânt şi mai mare, întrucât ieri Moldova a anunţat un buget fără precedent, de 3,2 miliarde de lei, pentru reabilitatea drumurilor regionale şi locale, dar şi pentru autostrada Iaşi-Ungheni-Chişinău.
Bugetul anunţat va acoperi repararea şi aducerea la standardele UE a 600 km de drumuri. Bugetul anunţat de 3,2 miliarde lei moldoveneşti e echivalentul a aproximativ 163 milioane euro. Din cele 3,2 miliarde, 2,7 miliarde de lei vor viza drumurile locale şi vor fi acoperite de fondul rutier, iar 0,5 miliarde vor fi incluse suplimentar în bugetul PLUS pentru drumurile locale, fiind finanţate proiectele propuse de primării şi autorităţi locale.
Prim-ministrul Republicii Moldova, cel care a anunţat programul, a menţionat că suma reprezintă cel mai mare buget alocat vreodată pentru infrastructura rutieră într-un singur an. „Realitatea ultimilor 30 de ani ne arată că ne mai trebuie jumătate de secol ca să facem singuri toate drumurile. Aderarea la Uniunea Europeană ne oferă, pe de altă parte, fonduri de dezvoltare în timp scurt, aşa cum vedem că se fac drumurile în statele europene. Viitorul satelor şi oraşelor noastre este pe o singură cale: să devenim membri ai UE” — a conchis acesta. Ei bine, noi ne-am întrebat şi care vor fi, mai exact, drumurile regionale ce urmează a fi reparate în cadrul acestui program.
Deocamdată, au fost anunţate doar segmentele de drum care sunt deja în derulare sau au lucrări suspendate, dar lor urmează să li se alăture şi alte segmente noi, care ar urma să fie anunţate de Administraţia de Stat a Drumurilor (ASD). Acum ceva timp, noi primisem mesaje şi imagini de la cititori despre lucrările oprite la traseul R34, spre exemplu, de la Hânceşti-Leova-Cantemir şi le-am cerut explicaţii celor de ASD. Ni s-a promis un răspuns cu explicaţii clare, pe care încă nu l-am primit.
Acum, traseul R34 Hânceşti-Leova-Cantemir se regăseşte în lista proiectelor în derulare care vor fi finanţate din bugetul anunţat acum, deci probabil lucrările ar urma să fie reluate şi continuate pe parcursul următoarelor luni. Iată care e lista de drumuri, aflate deja în proces de reparare, anunţate acum ca fiind incluse în finanţarea prin noul buget record:

Soroca — Otaci (rău-famatul drum prin Arioneşti, numit cândva cel mai rău drum regional din Moldova);
Hânceşti — Leuşeni (rău-famatul drum R33, care trece prin Lăpuşna, şi ar asigura un drum cu 20 km mai scurt între vama Albiţa-Leuşeni şi Chişinău);
Hânceşti — Leova — Cantemir (traseul R34, menţionat mai sus, care e în reparaţie de câţiva ani buni);
Centurile de ocolire pentru Vulcăneşti şi Slobozia Mare (aici vorbim de traseul M3, iar aceste centuri sunt în proces de construcţie de la zero de mai mult timp);
Segmentul Brăila — Băcioi (un segment local de circa 4 km de drum între două suburbii ale Chişinăului);
Bulboaca — Hârbovăţ (din câte înţelegem, e vorba de traseul R2, cuprins între adiacentele acestor localităţi);
Sângerei — Rădoaia (o porţiune din traseul G50, ce conectează cele două localităţi. Repararea întregului traseul G50 ar asigura o conexiune rapidă între Sângerei şi Floreşti.);
Colibaşi — Vulcăneşti (traseul G141, de peste 20 km lungime, ar asigura o mai bună conexiune a oraşului Vulcăneşti şi traseului M3 cu traseul R34 într-un punct de mijloc între Cahul şi Slobozia Mare);
Celelalte trasee care urmează fi incluse în acest program vor fi anunţate în curând de ASD, iar acolo, cel mai probabil, va fi vorba e drumuri regionale care încă nu se află în reparaţie şi abia vor începe a fi reabilitate.
La partea de drumuri locale, vor fi alese proiecte din cele depuse de 579 de primării din ţară, multe din ele fiind de importanţă doar pentru acele localităţi, însă şi repararea acestora va ridica semnificativ calitatea vieţii din acele localităţi şi siguranţa.
„Majoritatea acestor drumuri nu au fost reparate niciodată de la independenţă şi majoritatea dintre ele nu au avut niciodată îmbrăcăminte asfaltică”, spune premierul Moldovei. „Vom continua să investim în infrastructură, să căutăm resurse financiare pentru a transforma Moldova într-un şantier de lucru şi dezvoltare”, a mai adăugat acesta.
Şi poate cel mai intrigant lucru menţionat în anunţul de ieri e faptul că acest buget include şi primul pas pentru transformarea autostrăzii Iaşi-Ungheni-Chişinău în realitate, prin elaborarea studiului de fezabilitate. Traseul acesteia e deja cunoscut, şi l-am detaliat acum ceva timp. Acum, însă, lucrurile promit a fi mişcate din loc, anunţându-se că până la sfârşitul acestui an va fi gata studiul de fezabilitate.
Autostrada va fi prima din Republica Moldova şi se va conecta cu autostrada A8 din România şi cu podul peste Prut, aflat acum în construcţie. De acolo, ea va trece pe lângă Ungheni, urmând o parte de drum traseul actual Ungheni-Chişinău, apoi trecând spre traseul actual M5 şi ajungând până la nordul Chişinăului, în zona nodului rutier Cricova. Hărţile tuturor segmentelor de autostradă pot fi găsite într-un articol de-al nostru anterior.
0
12,479
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!