În serviciile de taxi din Rusia vor putea opera doar maşinile de producţie rusească, preponderent Lada
20 Mai 2025, 09:09 Redacţia PiataAuto.md
O nouă lege votată în Rusia i-a luat prin surprindere şi i-a consternat pe taximetriştii de acolo. Începând cu 1 martie 2026, în serviciile de taxi vor putea opera doar maşinile de producţie rusească, asamblate în interiorul acestei ţări, cu un grad înalt de localizare a componentelor sau asamblate doar final, prin acorduri de investiţii încheiate în ultimii trei ani. Singura marcă ce se califică la gradul de localizare e deocamdată Lada, în timp ce unele mărci chinezeşti se vor putea califica iniţial prin acorduri de investiţii.
Oricât de pompos sunau promisiunile ruseşti din 2022, că vor renaşte din cenuşă industria auto după ce marea majoritate a producătorilor auto occidentali au plecat cu totul din această ţară în contextul invaziei ruseşti în Ucraina, abandonându-şi fabricile cu tot cu liniile de asamblare, realitatea după 3 ani nu arată evoluţii prea mari. Doar AvtoVAZ a reuşit să-şi revigoreze numărul de maşini fabricate, dar chiar şi aşa noile modele lansate, precum Lada Niva Sport, sunt de o calitate deplorabilă şi se dezintegrează în primele mii de kilometri.
Fabrica Moskvich, formată în incinta fostei uzine Renault din Moscova, continuă să producă până în prezent automobile clonate de pe modele chinezeşti JAC, iar chinezii menţin în continuare toată producţia esenţială în China, livrându-le celor de la Moskvich module mari fabricate în China, care trec doar prin asamblarea finală la Moskvich. Iniţial, se promitea că într-un an se va ajunge la un grad de fabricare locală a minim 70% din componente într-un an.
O mulţime de alte uzine auto care produceau anterior modele ale mărcilor occidentale fac acelaşi lucru — asamblează doar modele chinezeşti în ultima fază a producţiei, renunţând la producţia de componente pentru acestea. Chinezii îşi apără propriile interese şi îi lasă pe ruşi să le facă înşurubarea finală a maşinilor, dar nu prea transpun producţia de motoare, cutii de viteze sau alte module mai complexe în Rusia.
Astfel, acum fosta uzină VW încă maşi aşteaptă momentul când va putea asambla maşini chinezeşti Tenet, fosta uzină Mercedes asamblează modele chinezeşti Exeed, fosta uzină Avtotor din Kaliningrad, care asabla modele BMW, Hyundai şi Kia, asamblează acum modele chinezeşti Jetour, BAIC şi Kaiyi, iar uzina GAZ încă mai aşteaptă startul asamblării modelelor chinezeşti Changan.
Foto: Modele chinezeşti Jetour, asamblate în Rusia
Astfel, noua lege din Rusia interzice total folosirea maşinilor importate în serviciul de taxi, indiferent dacă operatorul e o companie mare sau un taximetrist individual. Şi ea vizează şi maşinile deja înregistrate în serviciul de taxi, care vor trebui înlocuite dacă nu se conformează.
Legea prevede un grad minim de localizare bazat pe puncte, similar achiziţiilor de stat, care apreciază cât de multe din componentele unei maşini provin din Rusia. Doar Lada, însă, se conformează acum acestui sistem de puncte, şi eventual UAZ, dar nimeni nu-şi doreşte UAZ-uri în taxi.
Alte maşini chinezeşti ar putea fi calificate în baza unor acorduri de investiţii pe care le-au încheiat după 2022 încoace pentru a-şi asambla maşinile la fostele fabrici ale mărcilor occidentale, însă nu toate mărcile au aceste prevederi în contractele lor. Şi aici sfârşesc opţiunile, întrucât orice alte maşini importate sunt excluse, fie că sunt noi, fie că sunt la mâna a doua.
Foto: Taximetru Lada Vesta în Cuba
Iar taximetriştii se plâng acum că nu vor avea bani să-şi schimbe maşinile, şi estimează că peste 500 mii de taximetrişti vor fi nevoiţi să iasă din acest domeniu pentru că nu se vor putea conforma. Singura scăpare pentru cei ce nu-şi vor putea cumpăra maşini ruseşti noi e să-şi cumpere maşini ruseşti la mâna a doua, care nu sunt interzise.
Tot taximetriştii spun că nu vor putea rezista să muncească o zi întreagă într-o Lada, fie ea nouă sau veche, din cauza confortului şi ergonomiei precare a acestor maşini.
Şi actualele servicii de agregare a taxiurilor, care funcţionează prin aplicaţii, vor trebui să-şi reconsidere ce înseamnă noţiunile de Taxi Confort, Lux, sau bugetar. S-ar putea ca simplul fapt că la scara blocului nu vine o Lada veche, ci una mai nouă, să fie deja elementul definitoriu al confortului.