Inginerii ABB au lansat staţia de încărcare a maşinilor şi camioanelor electrice cu 1,2 MW putere, în contrapunere cu ultimele lansări din China
7 Mai 2025, 18:51 Redacţia PiataAuto.md
În ultima lună, chinezii au uimit lumea cu lansări succesive ale unor staţii de încărcare excepţional de puternice pentru maşinile electrice. Întâi, BYD a lansat staţiile de 1,0 MW putere şi maşinile care pot accepta o asemenea putere uriaşă. Apoi şi Zeekr a făcut un anunţ similar, dar a urcat miza şi mai sus, anunţând staţiile de 1,2 MW. Iar la scurt timp după asta, şi Huawei a anunţat propria staţie, ajungând la 1,5 MW putere. Pe acest fundal, europenii păreau să fi rămas departe în urmă. Acum, însă, inginerii de al ABB au anunţat crearea staţiei de încărcare a maşinilor şi camioanelor electrice cu 1,2 MW putere, în contrapunere cu aceste ultime lansări din China.
Compania elveţiano-suedeză ABB e considerată una din cele mai experimentate din lume în cele mai complexe utilaje electrice, ea fiind şi una din primele care au început a elabora staţii pentru încărcarea maşinilor electrice, încă la începutul popularizării acestora.
Prin urmare, era oarecum firesc ca un răspuns tehnologic european la lansările chinezeşti să vină anume de la ei. Iar partea frumoasă e că inginerii ABB repetă întotdeauna că produsele lor electrice sunt proiectate întotdeauna pentru a fi consecvente în parametri şi a funcţiona ireproşabil în condiţii de viaţă reală la parametrii anunţaţi, cu multe rezerve în proiectare.
Aşadar, noua staţie ABB are 1,2 MW putere şi funcţionează la 1.500 A, ceea ce înseamnă că operează la o tensiune de 800V. Asta îi dă mai multă flexibilitate de a încărca şi vehicule care acceptă 800V, dar nu pot accepta o putere atât de mare, caz în care staţia va furniza mai puţini amperi şi-şi va adapta puterea la maximul acceptat de vehiculul electric.
Inginerii ABB spun că dirijarea prin soft a staţiei are loc în mod diferit, cu sisteme redundante, astfel încât dacă interfaţa de user de pe display întâmpină o problemă, să nu fie afectat softul de bază ce gestionează încărcarea maşinii şi această încărcare să poată continua, iar între timp interfaţa e repornită şi apoi preia datele actualizate din procesul încărcării. Deci, şansele ca încărcarea se să oprească pe neaşteptate din cauza unei erori sunt minime acum, datorită separării celor două filiere de soft.
Dacă e să comparăm parametrii de Amperi, Volţi şi kW la noua staţie ABB versus cele chinezeşti, avem următorii parametri: BYD: 1.000 V x 1.000 A = 1 MW Zeekr: V şi A necunoscuţi = 1,2 MW Huawei: 625 V x 2.400 A = 1,5 MW ABB: 800 V x 1.500 A = 1,2 MW
Inginerii ABB anunţă că staţia lor îşi poate ajusta dinamic voltajul între 400V şi 980V, în funcţie de parametrii vehiculului încărcat. Şi puterea poate fi ajustată şi 400 kW, şi la 800 kW, şi la cei 1,2 MW. Eficienţa de conversie a curentului e de 97%.
Staţia dispune de sistem de răcire avansat, inclusiv în cabluri, dar şi în turnul staţiei propriu-zise. Ea poate funcţiona la temperaturi de la -30 grade Celsius până la +55 grade, la temperaturile extreme având loc o slăbire controlată a puterii.
Cei de la ABB spun că ar fi gata să instaleze asemenea staţii şi în parcările marilor companii de camioane, acolo unde camioanele sunt parcate peste noapte. De asemenea, la 1,2 MW încărcare, până şi cele mai mari baterii ale camioanelor moderne, de 600-700 kWh, ar putea fi încărcate mai repede decât durează pauzele minime de 45 minute.
Însă există un mic detaliu care face noile staţii ABB inutilizabile pentru maşinile electrice actuale din Europa: standardul CCS2. Acest standard permite în prezent până la 1.000 V tensiune şi până la 600 A cu tot cu cabluri răcite cu lichid. Iar asta înseamnă maxim 600 kW putere susţinuţi de acest standard.
Foto: Priză cu standard CCS2
Tocmai de asta, noua staţie ABB livrează 1,2 MW doar prin cablu MCS, care e folosit doar de unele camioane şi vehicule mai mari, dar deocamdată de nicio maşină electrică vândută în Europa. Aceeaşi staţie, însă, poate avea două porturi CCS2, care pot livra concomitent câte aproape 600 kW putere, şi astfel se ajunge tot la aproape 1,2 MW putere.
Foto: Priză cu standard MCS
Chinezii, apropo, au o problemă similară cu standardul GBT, dar ei au început deja tranziţia la un standard GBT de nouă generaţie, care să permită ridicarea puterii. Chiar şi aşa, primele modele BYD lansate să accepte 1,0 MW putere de încărcare au făcut ce a făcut şi ABB acum — au încorporat 2 prize într-o singură maşină, care încarcă simultan acelaşi automobil. Doar că la chinezi soluţia cu 2 cabluri de încărcare conectate simultan la maşină a fost prevăzută pentru situaţia când priza poate livra mai puţin şi e de tip mai vechi, întrucât staţia nouă a celor de la BYD poate livra 1,0 MW cu un singur cablu conectat la maşină.
Aşadar, pe de o parte europenii de la ABB au creat o staţie de încărcare ce poate fi contrapusă cu succes inovaţiilor chinezeşti din ultimul timp. Însă odată cu aceste staţii de ordinul megawaţilor, constatăm deja că în curând lumea a avea nevoie de un nou standard de încărcare, mai puternic, de genul MCS sau un CCS2 de următoare generaţie. Altfel, pentru a atinge puteri mai mari, va trebui să se ajungă într-adevăr la conectarea de două prize la o singură maşină electrică.