Italienii au dezvăluit noul Fiat Grande Panda 4x4, inspirat din modelul clasic, dar tracţiunea integrală va fi diferită
20 Mai 2025, 20:03 Redacţia PiataAuto.md
Clasicul Fiat Panda 4x4 a fost un model cu adevărat legendar, excepţional de apreciat de cel care se încumetau să-l cumpere. Deşi numele nu sugera prea multe lucruri diferite faţă de Panda decât un sistem 4x4, acea maşină era un adevărat offroader, cu sistemul său de tracţiune integrală dezvoltat de aceeaşi austrieci care au creat şi sistemul lui Mercedes G-Class. Maşina avea o punte rigidă în spate, iar în loc de demultiplicator de cuplu, exista o treaptă suplimentară în cutia de viteze, a 1-a, care avea un rol similar. Şi datorită dimensiunilor compacte, maşina se putea căţăra şi-n offroad foarte dificil. Ei bine, acum francezii au dezvăluit un nou Panda 4x4, doar că de această dată e vorba de Fiat Grande Panda 4x4.
Foto: Fiat Panda 4x4 clasic
Încă de când a fost lansat actualul Grande Panda, el amintea cumva de proporţiile lui şi de garda la sol mai înaltă de Panda 4x4 clasic. Însă abia acum italienii s-au încumetat să lanseze un prototip care va ajunge şi-n producţie a unei versiuni 4x4.
Foto: Fiat Grande Panda, fără tracţiune integrală
Noua creaţie are o gardă la sol imensă, mai mare decât multe SUV-uri şi e echipat, cel puţin în versiunea dezvăluită acum, cu jante de oţel simple, vopsite în alb, cu roţi înguste de offroad. Aproape că ar face-o şi pe bătrâna Niva să privească lung la ea.
Dar sub acea gardă la sol imensă se poate vedea mult spaţiu gol în zona punţii spate, semn clar că lipseşte puntea rigidă care era prezentă în anii 80 şi 90. Iar italienii confirmă că noul model nu va avea o punte rigidă acolo, dar va avea tracţiune integrală oricum.
Puntea spate va fi electrificată, deci va fi pusă în mişcare de un electromotor, în timp ce puntea faţă va fi propulsată e motorul cu combustie de sub capotă. E un soi de sistem hibrid, care e mai simplu şi mai ieftin de produs decât trasarea arborilor cardanici şi diferenţialelor până la puntea spate.
Desigur, asta înseamnă că şi o parte din caracterul maşinii va fi diferit, or, tracţiunea integrală va fi una decuplabilă, şi inclusă doar în condiţii de teren dificil.
Totuşi, maşina va păstra un spirit practic, iar designul său chiar e unul foarte plăcut ochiului, într-o lume în care tot mai puţine maşini reuşesc asta. Are o geometrie bună, dar şi elemente practice precum protecţiile din plastic sau barele de pavilion configurate într-un adevărat portbagaj de expediţie acolo. Pentru zone rurale sau muntoase ar fi o maşină superbă.
Italienii nu spun deocamdată cât va costa noul Fiat Grand Panda 4x4, motivând că acesta are statut de prototip. Însă preţul ar trebui menţinut la o valoare foarte accesibilă pentru a se plia pe spiritul modelului clasic, care a fost atât de adorat. Apropo, acum exemplarele clasice de Panda 4x4 ajung să coste şi peste 50 mii euro în stare bună, devenind deja de colecţie!