MAN Energy Solutions a construit cel mai puternic motor naval în doi timpi cu metanol, de peste 110.000 CP, mare cât un bloc cu 6 etaje
20 Mai 2025, 22:39 Redacţia PiataAuto.md
MAN Energy Solutions şi divizia sa MAN B&W, unul din cei mai reputaţi constructori de motoare navale din lume, a anunţat astăzi construirea în China a celui mai puternic motor naval în doi timpi ce operează cu metanol. Acesta are peste 110.000 CP şi e mare cât un bloc cu 6 etaje.
Foto: Noul motor MAN B&W cu metanol
Noul motor are 18 metri înălţime cu tot cu elementele sale auxiliare şi peste 22 metri lungime. Motorul produs acum e în configuraţia maxim posibilă a acestei familii de motoare MAN şi are 12 cilindri în linie. Fiecare cilindru are 80 cm în alezaj, sau diametru, şi 360 cm în cursă, sau lungime. Deci, fiecare bielă a fiecărui piston se mişcă pe o distanţă de 3,6 metri în jos la fiecare eveniment de combustie!
Asta mai înseamnă o cilindree de 1.809,6 litri per cilindru. Iar pentru 12 cilindri, asta înseamnă o cilindree de 21.715,2 litri!
Puterea totală dezvoltată de acest motor e de 82.440 kW, ceea ce echivalează cu 112.087 CP! Şi această putere e generată la o turaţie constantă de 80 rpm! Da, doar 80 de turaţii per minut, or, asemenea motoare navale uriaşe în doi timpi operează la turaţii extrem de joase din cauza maselor inerte imense ale pistoanelor, bielelor şi alte piese aflate în mişcare.
Fiind un motor în doi timpi, fiecare turaţie a arborelui cotit înseamnă un eveniment de combustie pentru fiecare cilindru, iar asta înseamnă 80 de evenimente de combustie pentru fiecare cilindri per minut, sau cât o combustie la fiecare 3/4 de secundă.
Motorul foloseşte metanolul drept combustibil principal, adică CH3OH. Metanolul poate fi produs sintetic, însă, din energie regenerabilă, cu captare de CO2 din aer şi combinarea acestuia cu hidrogen produs din energie din aceeaşi surse regenerabile. Iar la combustie CO2-ul eliberat e maxim echivalent cu cel captat anterior din aer.
Noul motor despre care vorbim azi a fost dezvoltat pe baza unei familii de motoare MAN B&W ce poate opera pe gaz LNG, diesel marin, amoniac şi metanol, în toate cazurile fiind făcute adaptări profunde la sistemul de injecţie şi la controlul combustiei.
Acest motor exista teoretic în gama MAN B&W de mai mult timp şi în această familie de motoare există şi modele cu un număr mai mic de cilindrii. Germanii au anunţat mai mult timp în urmă că au deja şi multe comenzi pentru motoare mari de metanol, dar motorul despre care vorbim azi e primul de 12 cilindri pe metanol care a fost efectiv construit şi reprezintă o premieră mondială absolută.
Cei de la MAN B&W recunosc că asamblarea acestui motor a avut loc în China, nu în Germania, Danemarca sau Elveţia, şi asta pentru că a existat o comandă uriaşă din China de 12 asemenea motoare, cu condiţia licenţierii fabricării lui către compania chinezească CSSC. Şi europenii au acceptat această licenţiere, iar acum primul motor din cele 12 a fost construit.
Motorul va ajunge instalat pe o navă transportatoare de containere din cele mai mari din lume, de 24.000 containere capacitate. Şantierele chinezeşti vor construi 12 nave de model identic pentru câţiva operatori.