Maşinile diesel la mâna a doua au devenit cele mai căutate în Norvegia, cererea pentru ele crescând neaşteptat

29 Mai 2025, 10:17
Redacţia PiataAuto.md
Norvegia este de un deceniu încoace ţara cu cea mai mare rată de adopţie a maşinilor electrice din toată lumea, cifrele anuale ajungând deja la circa 90%, iar în ultimele luni, spre exemplu în aprilie 2025, tocmai 97% din automobilele noi au fost electrice. Din cele 3% rămase pentru alte motorizări, automobilele diesel au cuantificat doar 1,5% din vânzări. În acelaşi timp, în acest an au fost şi câteva situaţii care au arătat că norvegienii îşi doresc, de fapt, şi maşini diesel, doar că nu prea au modele disponibile. Atunci când noua Toyota Land Cruiser Prado a început a fi vândută, 200 de automobile s-au vândut în câteva ore, iar toată cota anuală a fost cumpărată în câteva zile. Datorită faptului că au vândut multe maşini electrice, în aprilie cei de la Toyota au anunţat că vor mări cota de exemplare Land Cruiser diesel pe care să le vândă norvegienilor. Iar acum această febră în căutarea maşinilor diesel a ajuns să genereze o creştere neaşteptată în zona maşinilor second-hand din Norvegia, creând o situaţie paradoxală în care, în care 97% din maşinile noi sunt electrice, la mâna a doua cele mai căutate sunt cele diesel, urmate de cele cu benzină, informează publicaţia norvegiană tv2.no.
Situaţia creată acum e explicată de câţiva factori, care şi-au adus aportul împreună. Cel mai important factor e că pe parcursul ultimilor 10 ani, cota maşinilor diesel în vânzările de maşini noi a tot continuat să scadă până la cifre derizorii, iar cele existente anterior s-au tot învechit şi au fost scoase treptat din uz în cote tot mai mare. Asta a făcut ca acum să există o mare deficienţă e maşini diesel de o vârstă relativ moderată de până la 5-7 ani, care ar fi vârsta normală pentru prima vânzare la mâna a doua a unui asemenea vehicul.
Respectiv, cumpărătorii la mâna a doua, care caută automobile diesel, se pomenesc în situaţia că practic nu mai găsesc maşini pe piaţă, expuse la vânzare. Chiar şi unele modele mai populare şi mai dorite, dacă sunt căutate prin ofertele disponibile, pot fi afişate în maxim 2-3 exemplare disponibile în ţară, dar de cele mai multe ori rezultatul e absolut zero, pentru că imediat ce apare una în vânzare într-un anunţ sau la un dealer, maşina e cumpărată imediat, ca pâinea caldă.
Dealerii de maşini la mâna a doua din Norvegia raportează pentru presa din această ţară că în ultimele luni atestă o adevărată panică a cumpărătorilor de maşini diesel, care caută asemenea automobile şi care îi roagă să le găsească maşini sau să fie puşi pe liste de aşteptare, pentru a fi notificaţi imediat ce apare o ofertă. Dealerii spun că aproape că nu mai au maşini diesel în stoc, pentru că imediat ce vin măcar câteva exemplare, stocul e epuizat din nou rapid.
Unele mărci mai vând automobile noi diesel în Norvegia, precum Toyota, şi cererea pentru ele arată că şi acolo există o mare căutare, în ciuda taxării. Mulţi dealeri la mâna a doua sunt rugaţi de cumpărători să importe maşini diesel din alte ţări, dar un dealer din Norvegia a arătat presei că pentru a importa individual un VW Passat diesel din 2025 din altă ţară, preţul final cu tot cu taxe în Norvegia va ajunge la 900.000 coroane, echivalentul a aproximativ 78.500 euro. Puţini se încumetă să plătească atât de mult pentru un simplu Passat, prin urmare e clar de ce optează să cumpere în showroom un ID.7 în schimb.
Cea mai acută lipsă de automobile diesel se atestă printre cele cu vârstă cuprinsă între 2 şi 5 ani, întrucât exact aici caută cumpărătorii care ar fi vrut o maşină diesel nouă, dar nu o pot cumpăra sau nu sunt gata să plătească suprapreţul pentru ea. Reprezentantul unui dealer, numit Avetti Motor, povesteşte presei că a avut un cumpărător care căuta un Volvo XC90 diesel şi nu a putut găsi niciunul în vânzare. Lipsă absolută.
Toată această situaţie a dus şi la o creştere enormă a preţurilor pentru maşinile diesel la mâna a doua, deprecierea lor faţă de cât costau noi fiind cea mai mică acum. Acelaşi reprezentant al dealer-ului dă exemplu curios. În 2018, ei au importat un Audi A6 cu motor 3,0 diesel pentru un client, cu 50.000 km parcurşi, care costase 550.000 coroane atunci, adică circa 48.000 euro. Astăzi, aceeaşi maşină diesel, cu 9 ani vechime deja şi cu cifră mult mai mare de parcurs, ar costa exact aceiaşi 48.000 euro în Norvegia. Zero depreciere timp de 7 ani, din cauza lipsei acute de maşini diesel.
Această situaţie nu e unică. În mediu, maşinile diesel acum au depreciere de 15-18% faţă de când erau noi în Norvegia la prima vânzare la mâna a doua. Pentru comparaţie, maşinile electrice au o depreciere de circa 50% în mediu la prima revânzare, iar aceiaşi dealeri spun că atestă o mai mare reticenţă a cumpărătorilor de a cumpăra maşini electrice la mâna a doua, din cauza riscurilor şi necunoscutelor faţă de ce stare a bateriei ar putea ascunde maşini sau ce alte probleme greu de intuit şi depistat ar putea exista. Pe lângă asta, multe din beneficiile exploatării maşinilor electrice, precum excepţia de la taxe de autostradă sau taxe anuale nu mai sunt valabile.
Pe lângă acest fenomen, însă, această schimbare a cererii coincide cu împlinirea vârstelor de 8-10 ani a primului val mare de maşini electrice importate în Norvegia. Dacă până acum aceste maşini erau acoperite de garanţie şi problemele lor erau rezolvate de service-urile oficiale fără costuri exorbitante pentru posesori, acum aceste maşini nu mai sunt acoperite de garanţie, iar istorii revoltătoare, cu costuri astronomice, ies tot mai des la iveală.
Service-urile specializate în maşini electrice sunt deja pline cu asemenea maşini, iar problemele sunt multiple, şi nu ţin doar de celulele bateriilor, ci şi de conectoare, siguranţe, coroziuni la elemente cheie, invertoare, module de încărcare şi chiar electromotoare, cea mai mare problemă a cărora se dovedeşte a fi răcirea cu lichid şi ulei, atunci când etanşările circuitelor cedează în timp şi cele două tipuri de lichid se amestecă, provocând defecţiunea motorului.
Toate aceste probleme au arătat că multe din aceste evoluţii în timp nu au fost luate în calcul de producători, iar reparaţiile scumpe pot fi un şoc financiar greu de suportat pentru cei ce cumpără aceste maşini la mâna a doua. Prin urmare, anume aceste realităţi au contribuit probabil mai mult ca oricare altele în schimbarea cererii la mâna a doua în Norvegia şi alte ţări scandinave, când cererea pentru maşini electrice la mâna a doua a scăzut, iar pentru cele diesel, dar şi benzină, a crescut.
Asta îi pune, însă, în dezavantaj major pe cumpărătorii de maşini electrice noi, care vor trebui să suporte costul unei deprecieri mult mai mari pentru maşinile cu acest tip de propulsie, vânzându-le apoi la jumătate de preţ, în timp ce cei care apucă să cumpere o maşină diesel nouă o vor putea vinde cu o depreciere minimă, iar uneori şi cu apreciere de preţ.
4
11,587
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!