Motocicletele electrice LiveWire ale celor de la Harley Davidson au vânzări neaşteptat de mici, generând pierderi de peste 600.000 dolari per motocicletă fabricată
5 Mai 2025, 11:18 Redacţia PiataAuto.md
Era anul 2018 când Harley Davidson şi-a anunţat planurile de a crea prima motocicletă electrică, intrigându-şi fanii. În 2019 aceasta a fost dezvăluită în primele imagini, iar în septembrie 2020 noua Harley Davidson LiveWire devenea oficial prima motocicletă electrică de serie din istoria mărcii şi din lume, de fapt, dacă exceptăm scuterele electrice mici. Designul acesteia era superb, iar cei 105 CP şi 117 Nm propulsau cu uşurinţă motocicleta de 250 kg. Autonomia era oarecum decentă, de 235 km în regim mixt şi 150 km pe autostradă, cu încărcare fast charge. Iar la început vânzările motocicletei au fost foarte bune. Într-atât de bune, încât în 2021 Harley Davidson a decis că creeze o companie separată cu brandul propriu LiveWire. Iar atunci când a fost lansat modelul electric mai accesibil S2, în iunie 2022, ediţia de lansare s-a vândut în doar 18 minute! Ei bine, deja în 2023 situaţia începuse să se schimbe, iar vânzările au început a scădea. Acum, în 2025, cifrele de vânzări sunt atât de mici, încât LiveWire pierde câte 600.000 dolari la fiecare motocicletă electrică fabricată!
Bineînţeles, costurile directe de a fabrica o motocicletă electrică nu sunt de 600.000 dolari, dar există costuri fixe ale companiei, care, atunci când sunt raportate la numărul de motocicletă vândute, rezultă într-o asemenea cifră de-a dreptul catastrofală.
În primul trimestru al anului 2025, deci în 3 luni complete, LiveWire a vândut în total tocmai... 33 de motociclete electrice! Vorbim de vânzările totale ale companiei, la nivel global, deşi ea nu e prezentă în prea multe ţări. Iar asta înseamnă că o ditamai companie producătoare de motociclete a vândut cam o motocicletă la fiecare 3 zile calendaristice.
Dacă e să ne întrebăm cum se compară această cifră faţă de cea din anul trecut, nici în 2024 vânzările n-au fost excelente, dar în primul trimestru din 2024 LiveWire a vândut 117 motociclete electrice, deci cifra de 33 motociclete de acum reprezintă o scădere de -72% a vânzărilor.
Astfel, în primele trei luni ale anului 2025, LiveWire a generat pierderi operaţionale de 20 milioane de dolari. Raportat la cele 33 motociclete vândute, asta înseamnă 606 mii dolari per motocicletă.
Cele 33 motociclete electrice vândute într-un trimestru sunt într-un contrast imens faţă de previziunile celor de la Harley Davidson de acum câţiva ani, care estimau că deja în anul 2026 LiveWire va vinde câte 100.000 motociclete electrice anual. Nu ştim ce vânzări îi va aduce 2026, dar după ritmul din 2025, în acest an abia de se va trece e cifra de 100 motociclete anual, nu 100.000.
Pentru a prezenta un tablou complet, trebuie să spunem că şi vânzările motocicletelor Harley Davidson la nivel general au scăzut, scăderea fiind de -33% a nivel global. Dar totuşi în acest trimestru s-au vândut 38.600 motociclete în toată lumea. Totuşi, cu tot cu piese de schimb şi alte componente, Harley Davidson a generat încasări de 1,082 miliarde de dolari şi un profit de 116 milioane dolari în acest trimestru, aşa că a putut acoperi pierderile generate de LiveWire.
Însă cei de la Harley Davidson, una din cele mai americane companii dintre toate, spun că situaţia actuală a pieţei şi starea de spirit a consumatorilor, inclusiv din America de Nord, e una contraproductivă pentru vânzările de motociclete, care scad în primul rând atunci când situaţia economică devine incertă. Prin urmare, şi cea mai americană companie e afectată de ceea ce se întâmplă şi menţionează că traficul de potenţiali cumpărători a scăzut foarte mult în showroom-urile sale.
Iar toate astea fac viitorul LiveWire să pară şi mai incert, legat cu o aţă subţire. Or, cu vânzări atât de mici precum cele de acum, această marcă de motociclete electrice a fost susţinută de Harley Davidson cât timp compania mamă are un profit in care să poată acoperi aceste pierderi. Dar dacă şi la compania mamă lucrurile încep să se precipite, primul lucru care va fi tăiat din ecuaţie are mare şanse de a fi tocmai marca producătoare de motociclete electrice.
Şi e oarecum păcat, pentru că motocicliştii care apucă să conducă aceste modele electrice pe două roţi le califică aproape unanim drept modele excepţional de plăcute în condus şi bine construite. Dar se pare că prea puţini dintre ei ajung şi să cumpere una.