Nissan a anunţat concedieri de până la 20.000 angajaţi global şi închiderea a 7 uzine, după un an paradoxal în care a avut vânzări bune, dar pierderi de miliarde

14 Mai 2025, 12:03
Redacţia PiataAuto.md
De aproape un an, Nissan a anunţat că situaţia sa financiară e una dificilă, la limita supravieţuirii. Marele eveniment al anului 2024 la Nissan trebuia să fie fuzionarea cu Honda şi eventual Mitsubishi într-un nou gigant auto japonez, dar acest lucru nu s-a mai produs, iar după acel eşec fostul şef Nissan, Makoto Uchida, şi-a dat demisia, fiind succedat de Ivan Espinosa. Acum acesta a făcut publice rezultatele ultimului an fiscal, iar acestea sunt dezastruoase.
Profitul operaţional a scăzut cu 87,7%, Nissan citând presiuni de costuri mai mari, o gamă de modele mai puţin performanţă în vânzări şi cifre de vânzări mai slabe. Dar pe lângă costurile directe ce compun producţia maşinii, Nissan a avut şi costuri fixe sau unice uriaşe, inclusiv de restructurare, care au dus balanţa finală la o pierdere de 4,5 miliarde de dolari. Producătorul japonez a avut cel mai prost an de peste două decenii încoace.
Marele paradox e că vânzările Nissan n-au fost atât de rele, de fapt. Cifrele globale de vânzări au scăzut cu doar -2,8%, performanţa fiind mai bună decât a multor mari producători, inclusiv germani.
Cea mai mare scădere pentru Nissan a fost marcată de China, cu -12,2%, în timp ce vânzările din SUA, spre exemplu, au crescut cu 3,3%. Şi mai curios e că maşinile vândute în ultimul an au fost mai scumpe, astfel încât, dacă numărul de maşini livrate a scăzut cu -2,8%, atunci încasările Nissan au scăzut cu doar -0,5%.
Acest context de cifre n-ar fi trebuit nicidecum să ducă la o înrăutăţire atât de drastică a profitului, până la pierderi atât de mari. Dar Nissan se împotmoleşte în propriile costuri, o parte din ele fiind cauzate de restructurare, iar o altă parte de rating-ul de credit mai prost pe care-l are compania, ceea ce-i creşte ratele dobânzilor la accesarea de finanţare şi-i taie enorm din profitul operaţional. E ca şi în cazul unei ţări care se pomeneşte cu un rating retrogradat, după care costurile de finanţare urcă enorm.
Noul şef al Nissan spune că aceste rezultate sunt un semnal major de trezire şi de alarmă. „Realitatea e cât se poate de clară. Costurile noastre flotante sunt în creştere. Costurile noastre fixe sunt mai mari decât putem susţine prin încasările pe care le avem.”.
Şeful Nissan spune că anul 2025 va fi unul critic pentru salvarea companiei. Nissan mai are 23 miliarde la îndemână pentru a acoperi costurile curente şi planul de salvare şi va fi nevoit să se împrumute cu încă 14,2 miliarde de dolari, chiar şi la costuri mai mari. Iar aceşti bani trebuie să poată acoperi activitatea curentă a companiei, împreună cu încasările de vânzări, dar şi să acopere perioada de restructurare imensă care urmează, pentru tăierea costurilor.
Anul trecut, în noiembrie, Nissan anunţa că va concedia în acest an 9.000 angajaţi şi că-şi va reduce capacitatea globală de producţie cu 20%, sugerând că vor fi închise câteva fabrici din cele 17 pe care le are producătorul nipon în lume. Ei bine, acum planurile de restructura sunt de-a dreptul draconice.
Ele vizează că, pe lângă cei 9.000 angajaţi anunţaţi anterior, vor mai fi concediaţi 11.000 de alţi angajaţi, aducându-se numărul total de concedieri la „aproape 20.000 de angajaţi, ceea ce reprezintă 15% din totalul angajaţilor Nissan la nivel global. Pe lângă asta, Nissan anunţă închiderea a tocmai 7 uzine din cele 10, rămânând doar cu 10 uzine în toată lumea. Deci, e o reducere drastică a numărului de uzine şi or închise preponderent cele mai mici, care au un randament scăzut.
Nissan n-a anunţat foarte specific despre care 7 uzine vorbeşte. O întrebare foarte specifică a urmat doar despre uzina Nissan din Sunderland, Marea Britanie, iar Nissan a confirmat că nu va închide acea uzină. Detaliul de acolo e că anterior uzina era una din cele cu randament foarte mic, doar că acum mai bine de un an ea a primit un suport guvernamental mare pentru a fi retehnologizată şi menţinută în viaţă, iar Nissan n-o poate deocamdată închide, pentru că ar fi forţat să ramburseze acele fonduri guvernamentale.
2
1,312
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!