Norvegia a marcat un nou record istoric pentru cota maşinilor electrice vândute în ţară, acestea apropiindu-se de 100%
3 Mai 2025, 11:57 Redacţia PiataAuto.md
Norvegia e renumită pentru a fi ţara cu cea mai mare rată de adopţie a maşinilor electrice din întreaga lume. La nivelul întregului an 2024, tocmai 88,9% din maşinile vândute noi în ţară au fost pur electrice, restul tipurilor de propulsie doar adunând 11,1%. Periodic, în unele luni, cota electricelor ajungea şi în jur de 95%. Dar luna aprilie 2024 a marcat un record cu adevărat istoric la cota maşinilor electrice în Norvegia, acestea apropiindu-se deja de 100%.
În aprilie au fost vândute 11.286 maşini de toate tipurile de propulsie în Norvegia, o cifră care a aproape neschimbată faţă de aceeaşi lună a anului trecut, fiind într-o creştere de doar 0,4%. Din cele 11.286 maşini, 10.942 maşini au fost pur electrice, ceea ce reprezintă 97,0% din total! E cea mai mare cotă ce a revenit vreodată maşinilor electrice din toată istoria Norvegiei!
Toate celelalte tipuri de propulsie au adunat împreună doar 3%! Maşinile diesel au 1,5% cotă de piaţă, iar cele pe benzină, fără vreun sistem hibrid, au o cotă derizorie de 0,2%, sau 25 de maşini. Deci, maşinile pe benzină, fără vreun sistem hibrid, sunt deja pe cale de dispariţie în Norvegia , printre maşinile noi.
Modelele hibride cu benzină au mai adunat 0,9% din piaţă, iar cele plug-in hibride cu benzină au aduna 0,5%, cu 51 exemplare vândute, în timp ce exemplarele plug-in hibride diesel au fost doar 5 la număr şi nu au adunat nici măcar 0,1% din piaţă.
Cota de piaţă a tuturor tipurilor de propulsie în Norvegia. Sursa date: OFV
La modelele plug-in hibride a existat o prăbuşire a vânzărilor. O schimbare a regimului în care acestea sunt taxate, cu mai puţine facilităţi pentru acestea, a intrat în vigoare la 1 aprilie, iar asta a dus la scăderea vânzărilor. În martie au fost înmatriculate peste 1.200 maşini plug-in hibride, toţi cei care le mai voiau grăbindu-se să le cumpere înainte de noul sistem de taxare, iar în aprilie vânzările au căzut la 51 maşini.
Tesla Model Y a fost încă cel mai popular model vândut în Norvegia în aprilie, beneficiind de boost-ul de după facelift, dar VW ID.4 e relativ aproape. Şi VW are încă două modele în top 10.
Foto: Top 10 cele mai bine vândute modele din Norvegia în aprilie 2025
De fapt, în topul celor mai populare modele primul model cu combustie se regăseşte abia pe locul 39, fiind vorba de Mercedes Vito. Niciodată în istorie poziţia primului model cu combustie în top nu a fost atât e coborâtă.
Marca Tesla a scăzut drastic atât în primele 3 luni, cât şi în aprilie. VW e pe poziţia 1 în topul mărcilor, cu 2.269 maşini vândute şi o cotă e piaţă de 20,1%, în timp ce Tesla nu adună deja nici măcar jumătate din această cifră, vânzând 976 exemplare şi având o cotă de piaţă de 8,6%. Cu un an în urmă, cota de piaţă a Tesla era de 18% în Norvegia. Deci, e un declin major.
Modelele chinezeşti au obţinut o cotă de piaţă de 12% în Norvegia. În top 10, a intrat şi o marcă din China, pe poziţia 10, fiind vorba de BYD. Multe alte modele chinezeşti încep a aduna cifre de vânzări care contează, iar împreună ele cuantifică mai mult deja decât toate modelele Tesla.
Norvegienii spun că şi în segmentul flotelor comerciale, inclusiv a dubiţelor, se remarcă creşteri mari de modele electrice, chiar şi companiile care folosesc dubiţele foarte intens, cu un număr mare de kilometri făcuţi în fiecare zi, optând tot mai mult pentru modelele electrice.
Se pare că aşa arată un viitor în care maşinile electrice ajung să cuantifice aproape 100% din vânzările de maşini noi într-o ţară. Iar marele impact e că toate aceste maşini nu vor consuma benzină şi motorină, nu vor emite CO2 şi noxe, ci vor fi alimentare de electricitate produse din surse regenerabile, în special de la hidrocentralele norvegiene.
Norvegia e ţara cu 100% de energie produsă din surse regenerabile, graţie hidrocentralelor, care contribuie cu peste 90%, urmate de eoliene şi 1% de energie din sursă solare. Doar unele insule îndepărtate precum Svalbard îşi mai produc parţial electricitatea din surse fosile. Dar Norvegia produce cam 110-115% din necesarul său de energie din surse regenerabile, exportând restul, aşa că balanţa finală poate fi cuantificată oricum la minim 100% de energie regenerabilă.