Proprietarii modelului electric chinezesc Xiaomi SU7 Ultra s-au pomenit cu 648 CP mai puţin disponibili pe maşina lor după o actualizare de soft
4 Mai 2025, 22:22 Redacţia PiataAuto.md
Xiaomi SU7 Ultra e un model electric chinezesc cu performanţe de-a dreptul fascinante. Are 1.548 CP, dar costă cu vreo 40 mii dolari mai puţin decât Tesla Model S Plaid şi totodată de 4 ori mai puţin decât Porsche Taycan Turbo GT în China. La sfârşitul lunii martie, însă, publicam un articol cu video în care un youtuber se întreba dacă nu cumva maşina e prea puternică pentru a fi vândută publicului larg, odată ce preţul său e atât de accesibil. Şi asta pentru că abilităţile unui şofer mediu ar putea să se dovedească insuficiente pentru a o stăpâni şi a o conduce cumpătat. Ei bine, acum se pare că aceeaşi îngrijorare a ajuns şi la Xiaomi, iar proprietarii s-au pomeni că maşina lor are cu 648 CP mai puţin disponibili după o actualizare de soft.
Aceştia au constatat că maşina le oferă doar 900 CP, şi le spune că pentru a debloca întreaga putere de 1.548 CP, trebuie să intre pe unul din circuitele afişate în meniu şi să parcurgă un tur de circuit acolo pentru calificare, pentru ca maşina şi producătorul să înţeleagă că acel şofer are abilităţi suficient de bune pentru această putere.
Doar după ce acest tur de calificare va fi trecut cu un rezultat acceptabil, maşina va debloca toată puterea. Sună interesant, dar problema e că proprietarii au plătit deja pentru o maşină cu putere completă, şi acum s-au pomenit privaţi de ceea pentru ce au plătit, aşa că revoltele au curs gârlă pe reţelele sociale chinezeşti.
Pe lângă asta, actualizarea a mai inclus şi un timp de iniţializare de 60 secunde pentru launch control, pentru a evita situaţiile când acest regim e inclus la semafoare în trafic.
Producătorul a anunţat că aceste restricţii au fost impuse din considerente de securitate, declarând că puterea maximă a fost gândită din start mai ales pentru circuit şi e oarecum logic că ea trebuie deblocată doar după o demonstraţie de abilităţi tot pe circuit.
Dar asta nu i-a liniştit pe proprietari, aceştia indicând că ei au dreptul să beneficieze de toată puterea maşinii, odată ce ea a fost comunicată la vânzare şi ei au cumpărat maşina cu toată puterea. Au fost şi proprietari care au sprijinit ideea, dar vocile lor au fost mai puţin rezonante.
În cele din urmă, Xiaomi a cedat criticilor şi a anunţat că renunţă la limitarea de putere din această actualizare. Aceştia au recunoscut că o asemenea limitare post vânzare nu se pliază pe o manieră transparentă de comunicare şi şi-au cerut scuze de la pasionaţi, indicând că apreciază intensitatea cu care aceştia au reacţionat şi i-au corectat.
Respectiv, maşinile afectate ar trebui să primească o nouă actualizare în curând care să dezactiveze această limitare. Cu toată puterea disponibilă, maşina va putea accelera din nou în 1,98 secunde până la prima sută şi va putea prinde o viteză de 350 km/h.
Această situaţie aminteşte in nou de cât de lipsite de independenţă pot fi aceste maşini noi, dirijate prin soft, chiar dacă sunt deja în proprietatea celor care le-au cumpărat. Maşina se află în garajul tău, ai parcat-o seara cu 1.548 CP, iar dimineaţa te pomeneşti că ai cu 648 CP mai puţini, pentru că s-a schimbat ceva în termenii şi condiţiile producătorului, şi nimeni nu te întreabă dacă eşti de acord. Pur şi simplu, o actualizare de la distanţă îţi poate schimba radical comportamentul şi performanţa maşinii.
Acum două zile scriam despre o situaţie oarecum similară cu un Polestar din Norvegia, care se pomenise cu 70 CP mai puţin după un update. Însă în cazul modelului chinezesc scăderea de putere e de-a dreptul uriaşă şi e de înţeles că i-a consternat pe proprietarii maşinii care se mândresc tocmai cu această putere uriaşă. Deocamdată s-a strigat anulare la această intenţie, iar Xiaomi ar putea aplica deocamdată această politică doar la maşinile noi vândute, unde cumpărătorii ar fi preveniţi din start despre această limitare şi necesitatea deblocării.