Sârbii au dezvăluit designul primului model al mărcii reînviate Yugo, care va deveni unul ultra accesibil, ţintind spre Dacia
8 Mai 2025, 10:30 Ilie Toma
În luna februarie a acestui an scriam că un sârb stabilit în Germania şi un designer din Serbia vor să reînvie marca Yugo de cândva, producând maşini ultra accesibile. Atunci ei publicaseră primele schiţe şi-şi dezvăluiseră primele planuri, anunţând că deţin deja drepturile de proprietate intelectuală asupra mărcii şi că şi-au investit propriul capital în lansarea acestei idei, după care vor căuta şi investitori adiţionali. Ei bine, acum sârbii au dezvăluit şi designul primului model al mărcii reînviate Yugo şi, în timp ce acesta are nişte influenţe retro în proporţiile sale, unele elemente par să ţintească direct spre similarităţi cu Dacia.
În primul rând, grila frontală cu linii paralele aminteşte de designul actual Dacia, doar că în locul unui simetriei formate din literele DC la Dacia pe centru, aici apare simetria firească a literei Y, care va fi şi emblema mărcii Yugo.
Proporţiile noului Yugo sunt din cele care plac imediat ochiului, pentru că au mult elemente care se armonizează bine între ele. Maşina are inspiraţii retro în acest proporţii frumoase şi corecte, dar nu e excesiv de simplistă şi adoptă şi elemente moderne, precum luminile LED sau logo iluminat pe hayon.
Ceea ce vedem în imagini e un model la scară mai mică, cioplit şi perfecţionat de sârbi, vopsit corespunzător şi menit să prefaţeze designul primului model Yugo. Noul model a fost dezvăluit la Munchen, în cadrul unui eveniment dedicat designului auto.
Acest model nu are deocamdată un nume, nici măcar în formă de prototip, dar sârbii spun că vor depune tot efortul ca în doi ani să poată prezenta şi modelul de producţie, având şi un loc de producţie pentru el.
Noul Yugo a fost creat de designerul sârb Darko Marceta, cel care a făcut echipă cu Prof. Dr. Aleksandar Bjelic — un inginer şi economist de origine sârbă stabilit în Germania, pasionat de maşini, cunoscut în industria auto germană, care a avut multiple funcţii importante de marketing în această industrie în ultimii 20 de ani şi care şi-a făcut studiile de specialitate în Germania. Acum Bjelic e şi profesor de economie la Universitatea de Belgrad, Serbia. Iar cei doi sunt fondatorii mărcii renăscute Yugo.
Bjelic deţine împreună cu doi alţi parteneri un atelier de lucrări la maşini clasice în Germania, deci e clar că pasiunea sa pentru maşini e una profundă, cu un respect profund pentru maşinile de demult.
Yugo a fost cunoscută drept o maşină extrem de elementară şi simplă chiar şi pentru standardele mai simple ale anilor de demult, şi era incredibil de ieftină în achiziţie la timpul său, iar asta i-a adus respectul unui public mare. Uzina unde era produs Yugo îşi are originea în anul 1951, fiind inaugurată la început cu denumirea Zavodi Crvena Zastava, denumire tradusă drept Fabricile Steagul Roşu. Primele automobile care au fost produse acolo erau nişte Jeep Willys, în 1953. Însă deja în 1954 fabrica a încheiat un contract cu Fiat, prin care au obţinut licenţa de a asambla maşini cu emblema Fiat, în principal modele precum Campagnola, 1400 şi 1100B.
În anii 1970 au fost plasate în producţie primele modele cu numele Zastava, care erau în continuare bazate pe Fiat, dar care erau deja exportate în câteva tari, inclusiv mai îndepărtate, precum Egipt. În anii 1980 exporturile mergeau atât de bine, încât iugoslavii au prins la curaj pentru a dezvolta un model pentru SUA, care a devenit mai apoi Yugo Florida. Întrucât modelul urma să fie dezvoltat tot pe o platformă Fiat, italienii le-au dat iugoslavilor una din variaţiile de design elaborare de Giorgetto Giugiaro pentru Fiat Tipo, care fusese refuzată, după ce fusese aleasă cea care a ajuns în producţie. Dar, întrucât designul avea aceleaşi dimensiuni şi puncte cheie ca şi Tipo de producţie, cei de la Zastava l-au putut adapta foarte uşor şi astfel a apărut modelul cel mai popular al celor de la Yugo, care a intrat în producţie în 1988.
Uzina a produs modelul şi-n anii 90, până a fost distrusă, iar ulterior a fost cumpărată de Fiat şi reechipată, iar astăzi produce modelul Grand Panda, un alt automobil modern inspirat din linii retro. Marea enigmă e dacă cei doi sârbi îşi doresc să fabrice noile Yugo la o uzină proprie sau mai degrabă să contacteze o uzină pentru asta.
Cel mai logic pas ar fi să încheie un acord cu Stellantis acum şi să producă noile Yugo a aceeaşi fostă uzină Zastava, alături de modele Fiat, eventual chiar împărţind platforme tehnice cu acestea. Stellantis ar fi cu siguranţă interesat să aibă o marcă bugetară care să poată concura cu Dacia, întrucât aceştia au declarat de mai multe ori în ultimi ani că nu mai e o ruşină să spui că vrei să concurezi cu Dacia. Iar anul trecut au investit 1,5 miliarde de euro în chinezii de la Leapmotor, plasând în producţie primul model al acestor la uzina lor din Polonia. Prin urmare, cu investiţii mult mai mici, de ordinul a câteva sute de milioane de euro, ei ar putea să relanseze împreună cu sârbii marca Yugo şi să culeagă roade imense atât în Europa, cât şi într-o mulţime de ţări din Africa şi America de Sud, acolo unde modelele franceze şi italiene încă se bucură de o mare apreciere, dar unde e nevoie de maşini ieftine.
În Munchen, la dezvăluirea modelului la scară mică, relatată de revista Car, sârbii au menţionat că lansarea primului model va avea loc cu motoare cu combustie, atât în aspirate, cât şi turbo, cu cutie manuală şi automată. O versiune electrică a aceluiaşi model e luată în calcul, însă ea ar urma doar după lansarea celor cu combustie. De asemenea, sârbii spun că şi-ar dori să vadă şi mai multe variaţii de caroserie a aceluiaşi model, eventual şi un hatchback cu 5 uşi sau un break. Sau poate şi un mici SUV.
Dimensiunile primului model Yugo îl plasează într-un segment cu Dacia Sandero, VW Polo şi eventual Citroen C3, deşi noul model francez e mai degrabă un mini SUV acum. La cât de scumpe au devenit maşinile în ultimii ani, nişa celor ultra accesibile, care ar mai putea devenit şi obiecte venerate de fani, a rămas aproape pustiită. Prin urmare, s-ar putea să fie exact momentul potrivit pentru o renaştere Yugo.