Suedezii au descoperit planurile chinezilor de la Geely de a tăia drastic din rolul Suediei la Volvo şi a muta majoritatea sarcinilor în China
22 Mai 2025, 13:51 Ilie Toma
Schimbări dramatice sunt pe cale să se producă la Volvo, în Suedia, iar concedierea bruscă de acum două luni a şefului Volvo, Jim Rowan, şi readucerea lui Hakan Samuelsson la cârma companiei a fost doar un prim semnal că răbdarea e pe sfârşite la chinezii de la Geely, compania deţinătoare a Volvo. Atunci, schimbarea a fost recepţionată ca o măsură necesară de urgenţă, iar Samuelsson, cel care a condus compania anterior, între 2012 şi 2022, e asociat cu o perioadă înfloritoare pentru compania suedeză. Doar că de această dată chinezii sunt cei care nu mai vor să lase soarta Volvo în mâinile suedezilor şi recurg la planuri draconice. Publicaţia suedeză Dagens Industri a descoperit şi revelat publicului larg o parte din aceste planuri, aflate din surse interne de la Volvo, iar ele au adus consternare în Suedia, după cum relatează publicaţia suedeză CarUp.
E paradoxal cum Volvo s-a transformat cu o rapiditate nemaivăzută dintr-una din cele mai progresiste şi performante companii din lumea auto, într-o companie care s-a pomenit cu toate planurile date peste cap, de la locurile în care-şi produce automobilele până la programul de modele lansate. Volvo avea cel mai bun ritm de electrificare dintre toate companiile europene şi ajunsese la cea mai mare cotă de modele electrice, în tendinţa lor de a ajunge doar la modele electrice. Iar în anul 2024 această situaţie a fost puternic favorizată de noul Volvo EX30, un SUV care a prins excelent la vânzări. Însă acum, în 2025, EX30 e deja vândut cu promoţii speciale în multe ţări nordice, semn că cererea pentru el s-a temperat.
Volvo EX90 a întârziat trei ani pe piaţă şi asta a costat mult, atât în investiţi directe, cât şi în vânzări ratate. În tot acest an, Volvo a produs la uzina sa din SUA doar circa 4.000 de exemplare EX90, o mare parte din ele fiind vândute angajaţilor, pentru ca aceştia să-l conducă şi să raporteze multiplele erori ce tot apar pe acest model. Noi scriam despre o listă lungă de probleme pe care o are acest model în exploatare, iar aceste probleme au deteriorat foarte mult din imaginea lui şi imaginea Volvo. Şi din păcate rezolvarea lor întârzie, iar în acest răstimp Volvo rămâne fără modele care să-i genereze noi impulsuri de vânzări.
Pentru că, dincolo de modelele electrice, Volvo are azi un XC90 care are deja peste 10 ani pe piaţă, repetând cariera foarte lungă a predecesorului său. De curând, XC90 a mai trecut printr-un facelift, dar maşina, în esenţă, e aceeaşi de acum 10 ani, chiar dacă a mai primit actualizări tehnice şi estetice.
Iar situaţia e foarte similară şi cu XC60, modelul care obişnuia să aducă cele mai mari vânzări la Volvo. Modelul are deja o carieră lungă pe piaţă, şi a trecut şi el printr-un al doilea facelift, dar care îl poate ajuta doar pe o perioadă limitată.
Şi apoi, multe din lucrurile la care Volvo a renunţat de bună voie i-au amputat din vânzări. Volvo nu mai are niciun motor diesel în gamă, iar plug-in hibrizii săi reprezintă în mare parte o tehnologie mai incipientă, de acum 5-10 ani, cu excepţia noului XC70, care pare să fi preluat din experienţa chinezească. Volvo a renunţat la break-uri în totalitate, iar în ţările scandinave Volvo era în primul rând asociat cu break-urile, chiar dacă SUV-urile se vindeau mai bine în ultimii ani.
Desigur, Volvo s-a pomenit într-o situaţie dificilă cu localizările producţiei sale. Modelele fabricate în China nu mai pot fi uşor exportate în SUA sau în Europa, de asta Volvo a trebuit să plaseze de urgenţă în producţie noul EX30 în Europa, în Belgia. Tarifele SUA au destabilizat planurile, şi compania încă nu ştie exact care modele ar trebui şi ar putea să le plaseze în producţia din SUA.
Iar pe lângă asta, conform reglementărilor anterioare privind cotele obligatorii de maşini electrice din UE, Volvo era într-un avantaj major împreună cu Tesla în Europa, şi împreună cei doi producători trebuiau să primească peste 1 miliard de euro prin acorduri de cooptare cu alţi producători, ca să-i ajute pe cei din urmă să evite amenzi şi mai mari. Însă UE a relaxat aceste reguli, oferind producătorilor auto 3 ani pentru conformare, ceea ce i-a lipsit pe Tesla şi Volvo de încasări de sute de milioane de euro. Săptămâna curentă, în votarea finală a acestor relaxări în parlamentul european, Suedia îşi exprimase opoziţia în dorinţa de a lăsa acele reguli în vigoare şi a ajuta astfel Volvo. Dar, după o discuţie largă în interiorul parlamentului, Suedia şi-a retras brusc opoziţia pe acest subiect şi a fost de acord la relaxarea propusă, lăsându-i pe cei de la Volvo fără speranţa sutelor de milioane de euro.
Muţi suedezi s-au întrebat cum putea fi explicată acea schimbare bruscă de poziţie a Suediei pe acest subiect. Dar la doar câteva zile au apărut şi aceste scurgeri, care par să se coreleze bine şi să justifice această schimbare. Suedezii au aflat că proprietarii chinezi ai Volvo, cei de la Geely, intenţionează să taie ca-n varză din toate activităţile Volvo din Suedia şi să transfere o mare parte din ele în China, minimizând rolul Suediei în ceea ce înseamnă Volvo. Iar aceste planuri sunt de-a dreptul draconice, conform informaţiilor revelate acum.
Aproape toate proiectele de dezvoltare a noilor modele în Suedia au fost deja suspendate, iar inginerii şi designerii din Suedia sunt în aşteptarea că în orice zi ar putea fi anunţaţi despre concedieri masive, exact aşa cum s-a produs de curând la oficiul mult mai mic al Zeekr din Suedia. Explicaţia suspendării e că dezvoltarea acestor modele viitoare Volvo va fi făcută în China.
Asta înseamnă că viitoarele platforme Volvo vor fi elaborate în China, unificând mult mai multe componente cu alte mărci ale grupului, iar Suedia va avea un rol minim în aceste decizii, rămânând doar cu un rol simbolic de patrie a Volvo, pentru că steagul Suediei aplicat pe tapiţeria scaunelor inspiră calitate şi dă o imagine bună de marketing.
Astfel, o mare parte din angajaţii Volvo din Goteborg, acolo unde e patria şi nucleul Volvo, riscă să fie concediaţi, iar activităţile Volvo din acest oraş să fie minimizate. Sursele interne ale presei suedezei spun că cei de la Geely, şi în special Li Shufu, sunt înfuriaţi pe performanţele Volvo în dezvoltarea platformei SPA2, folosită de EX90 şi ES90, din cauza întârzierii enorme şi a problemelor de soft grave ale acesteia. Iar într-o maşină definită de soft, problemele de soft se traduc în probleme tehnice profunde.
Foto: Li Shufu, fondatorul Geely
Acum, şefii Volvo au anunţat că au ca ţintă să reducă drastic costurile, cu circa 1,65 miliarde de euro. Aşa sună o exprimare cizelată a cu rol de preludiu a furtunii ce a urma. După asta, angajaţii n-au fost anunţaţi deocamdată cine sau ce categorii vor avea de înfruntat concedieri. Însă şi s-au suspendat toate proiectele majore de viitor la care lucrau. Şi acum, mai văzând şi exemplul Zeekr din acelaşi grup Geely, e evident că toţi inginerii şi designerii Volvo stau ca pe ace, gândindu-se că veştile triste pot veni în orice zi.
La ultimele întâlniri interne, noului şef Volvo i s-a dat misiunea clară de a integra la maxim Volvo în Geely, pentru a folosi cât mai sinergic resursele. Volvo nu mai are libertatea de a crea produse şi platforme proprii, mergând pe o cale mai individuală în cadrul Geely. Viitorul Volvo arată în mare parte ca o marcă, ce va avea modele construite pe platforme Geely, în aceleaşi segmente ca şi producătorul chinez.
Foto: Hakan Samuelsson, noul şef Volvo
Iar asta i-a consternat cel mai mult pe suedezi. Până acum, ei admirau cu toţii marca Volvo ca una profund suedeză şi apreciau independenţa de creaţie pe care chinezii de la Geely le-o lăsau suedezilor. Asta a făcut ca şi la nivel internaţional Volvo să-şi contureze o identitate proprie puternică, asocierea chinezească fiind doar la nivel de acţionariat, dar nu şi de produs. Dar perioada romantismului a trecut, chinezii s-au înfuriat că inginerii şi designerii suedezi nu pot crea modele pentru o lume nouă la fel de repede şi bine ca ei, şi după 3 ani le-a crăpat răbdarea. Iar acum suedezii află că Volvo e pe cale să devină doar o umbră a ceea ce a fost şi mai e în prezent, pierzându-şi identitatea sa suedeză, odată cu miile de ingineri şi designeri concediaţi şi cu oficiile din Goteborg rămânând pustiite.