Suedezii au descoperit substanţe toxice emise de autobuzele electrice chinezeşti, vândute cu emblemă europeană
2 Mai 2025, 20:57 Redacţia PiataAuto.md
Suedezii se confruntă cu o situaţie inedită, în care mai mulţi şoferi de autobuze şi pasageri au raportat probleme de sănătate după ce au călători cu noile autobuze chinezeşti puse în circulaţie în regiunea Ostergotland, vândute cu emblemă europeană. Autorităţile au demarat o investigaţie şi au constatat prezenţa unor substanţe toxice în habitaclu, dar încă n-au identificat clar sursa lor, informează publicaţia suedeză CarUp.
În ultimii ani, în unele ţări din Europa au apărut unele companii paravan, care pretind a fi producători de autobuze sau camioane, pentru că acestea sunt mai puţin riguros omologate, şi-şi aplică emblema pe ele, în timp ce vehiculele sunt fabricate, de fapt, în China, în baza unui contract. Şi întreaga elaborare de design şi dezvoltare vine de tot de acolo de obicei.
Aceste 29 autobuze electrice din Ostergotland sunt de marcă YES-Eu, despre care cei mai mulţi dintre noi n-am auzit niciodată, dar marca se poziţionează ca una europeană, având sedii în mai multe ţări, precum Finlanda, Suedia, Norvegia şi Elveţia, şi pretinzând că autobuzele lor electrice sunt special adaptate climei mai reci şi celei alpine.
De fapt, toate autobuzele erau iniţial fabricate de producătorul chinezesc Yutong, care e unul cu experienţă, dar care în acest caz aplică logo-ul companiei europene, ultima servind şi în rol de importator.
Dar în cazul autobuzelor noi din Suedia, acestea sunt de un model nou, care se pretinde a fi dezvoltat în Europa şi fabricat prin contract de către compania CRRC Electric Vehicles din Changhde, China, un producător mai puţin notoriu de autobuze din China. Cei la YES-Eu spun că structura traverselor ar veni de la producătorul finlandez Stala, iar axele ar veni de la ZF.
Bateriile acestora sunt LFP, de origine chinezească, de la CATL şi pot fi de 564 kWh sau 700 kWh. Paradoxul e că pentru ţările nordice aceste autobuze au încălzire autonomă pe bază de diesel, ca să nu epuizeze prea rapid bateria folosită la propulsie!
Aceste 29 de autobuze au câştigat anterior o licitaţie oferind cel mai mic preţ, iar în septembrie au intrat în operare. Pe parcursul iernii nu au fost raportate asemenea incidente, însă acum, odată cu încălzirea timpului, au fost sesizate brusc aceste probleme.
Şoferii şi pasagerii au raportat stă de greaţă, ameţeli şi dureri puternice de cap. Unul din şoferi a avut o criză în timpul condusului şi e acum în concediu medical. În interiorul autobuzelor, o parte din suprafeţe sunt acoperite de un praf negru neclar. Unii şoferi s-au plâns de mai mult timp de asta şi, întrucât nu au fost ascultaţi imediat, au început a purta măşti.
Foto: Aşa arată un şerveţel cu care s-a şters volanul unui asemenea autobuz
După sesizările de acum, autorităţile au făcut un test primar şi au descoperit substanţe toxice în habitaclu, precum benzenul, toluenul şi xilenul — toate putând cauza simptomele de mai sus şi fiind calificate drept toxice.
După asta, compania europeană care a vândut autobuzele a fost contactată, iar cei de acolo s-au declarat surprinşi şi au zis că trebuie să confirme prezenţa acestor substanţe toxice, întrucât testul autorităţilor a fost făcut fără ei. Aceştia spun că problema ar fi, de fapt, că praful de la asfalt reuşeşte să pătrundă în interior. Dar e o versiune fără prea mult substrat, or, altfel toţi motocicliştii ar fi demult în situaţii similare.
Acum cei de la Yes-Eu spun că vor investiga problema cu toată seriozitatea şi vor depune efort pentru eliminarea cauzei ei. Sindicatele şoferilor spun că dacă într-o săptămână nu va exista o rezolvare clară, ei vor determina angajaţii să nu mai iasă la muncă din motive de siguranţă de sănătate. Sindicatele spun că şoferii le-au raportat că atmosfera din habitaclu seamănă cu o ceaţă formată din praf negru toxic.
Nimeni nu a prevăzut vreun asemenea posibil defect explicit în contract, care să permită returnarea autobuzelor. Însă, dacă acestea se vor dovedi în continuare toxice şi dăunătoare pentru sănătate, vor fi invocate condiţii generale din codul civil şi regiunea suedeză ar putea renunţa la aceste autobuze vândute cu emblemă europeană şi declarate a fi conceput în Europa, când de fapt sunt produse în China în condiţii şi cu materiale obscure după cum se pare, din situaţia revelată acum.