Suedezii şi finlandezii au aflat cu stupoare cât costă o baterie nouă la SUV-ul electric Volvo EX90
7 Mai 2025, 12:33 Redacţia PiataAuto.md
Bateriile maşinilor electrice încă mai sunt cel mai scump component al acestora. În ultimii ani se prezuma că odată cu avansarea tehnologiilor şi scalarea producţiei, costul bateriilor ar trebui să devină tot mai mic. Şi e adevărat, dacă ne referim în cost per kWh de capacitate. Dar totodată multe modele electrice noi au baterii de capacitate tot mai mare, iar în final preţul unei baterii rămâne oricum foarte mare. De curând suedezii şi finlandezii au aflat cu stupoare cât costă o baterie nouă la un SUV electric foarte aşteptat în ţările scandinave, noul Volvo EX90, după cum informează publicaţia suedeză CarUp, cu referire şi la publicaţia finlandeză Ilta Sanomat.
Volvo EX90 e echipat cu o baterie de capacitate uriaşă, de 111 kWh, cu compoziţie litiu-ion NMC, produsă de chinezii de la CATL. Costul unei baterii noi pentru Volvo EX90 în Finlanda e de 50.772 euro!
Preţul întregii maşini în aceeaşi Finlanda începe de la 98.350 euro, ceea ce înseamnă că bateria acestei maşini electrice cuantifică mai mult de jumătate din preţul de bază al ei! Desigur, o maşină cu mai multe opţiuni bifate poate costa şi 110 mii euro sau mai mult, dar asta nu anulează faptul că preţul bateriei e unul de-a dreptul uluitor.
Acum, în primii ani de exploatare, bateria poate necesita înlocuirea doar dacă e vorba de vreun caz de garanţie, când proprietarul n-ar achita nimic, sau de un caz de deteriorare, când probabil o eventuală asigurare ar putea-o acoperi. Dar, de îndată ce maşina va avea vreo 3-5 ani vechime şi valoarea ei va include şi devalorizarea în timp, costul unei baterii noi o va trimite imediat la o casare drept daună totală.
Iar în scenariul în care un proprietar n-ar avea asigurare şi ar ajunge într-o situaţie de deteriorare, chiar şi cu o maşină nouă, o factură de 50.772 euro pentru înlocuirea bateriei, plus manopera, ar fi o lovitură financiară greu de suportat şi acceptat chiar şi pentru oamenii care au acceptat să plătească peste 100.000 euro pentru o maşină nouă.
Totuşi, în Suedia Volvo acceptă şi livrarea unor baterii reparate, în care sunt înlocuite modulele problematice şi bateria e apoi testată pentru un echilibru corespunzător. O asemenea baterie reparată poate costa până la 9.100 euro, deci de 5 ori mai ieftin.
Însă acest serviciu e disponibil doar dacă bateria nu e deformată până la nivelul celulelor, pentru că în acest caz transportarea ei din Finlanda spre Suedia pentru reparaţii e considerată nesigură. Şi atunci rămâne doar opţiunea cumpărării unei baterii noi, la preţ complet.
Oripilaţi de aceste costuri, finlandezii au vrut să afle care ar fi costul bateriilor pentru alte modele electrice Volvo şi au aflat că multe din ele au preţuri mult mai modeste.
Spre exemplu, noul Volvo EX30 are o baterie care costă 16.667 euro dacă e nouă şi circa 9.000 euro dacă e reparată. Nu se specifică, însă, dacă e vorba de bateria LFP sau cea litiu-ion, pentru că EX30 are două tipuri de baterii.
Pentru modelele EX40 şi EC40, bateria e aceeaşi şi costă 17.881 euro în Finlanda, fiind mai scumpă pentru că modelul e mai vechi.
Iar asta ne aminteşte că uneori, aceste preţuri uluitor de mari ale unor modele electrice pot creşte şi mai mult la scurt timp după ce ele sunt scoase din producţia de serie şi furnizorul de baterii le scoate la rândul lui din producţia proprie. Iniţial se produce un anumit stoc de baterii, de obicei, dar ulterior, dacă se solicită baterii noi la mai mulţi ani depărtare, acele baterii trebuie produse cu mult mai multă muncă manuală, ceea ce ridică şi mai mult costurile.
Iar acest fenomen e unul trist, de fapt, la asemenea maşini, pentru că asta limitează efectiv ciclul de viaţă al lor. S-ar putea ca maşina să reziste de minune în calitatea interiorului, a suspensiei, a amortizoarelor, dar să nu poată fi exploatată 20-25 de ani pentru că atunci când se ajunge la un schimb inevitabil de baterie, peste 10 sau mai mulţi ani, costul acesteia să fie pur şi simplu inacceptabil de mare pentru orice buget individual. Şi toate astea se pot transforma în situaţii financiare dificile pentru al doilea sau al treilea proprietar. Deci, dacă azi vedem exemplare Volvo XC90 din prima generaţie care arată încă excelent, şi rulează perfect, deşi au fost produse cu mai mult de 20 de ani în urmă, în anul 2045 sau 2050 va fi mai puţin probabil să vedem EX90-urile de azi atât din cauza costurilor bateriilor, cât şi din cauza că va fi foarte greu de găsit atunci o baterie cu tehnologia anului 2025 în ea.
Şi asta va fi valabil pentru multe modele şi multe mărci. Vor trebui să apară, probabil, companiile care pot produce baterii de înlocuire pentru modele electrice care vor fi considerate de demult, după specificaţiile dorite, eventual din aceleaşi celule modulare, pentru a fi mai ieftine. E o nişă nouă, cererea pentru care va fi mare în viitor cu siguranţă.