Un BMW Seria 5 E39 din Finlanda e aproape de a atinge 1.000.000 km parcurşi, cu motorul şi cutia de viteze originale, deşi a fost exploatat la temperaturi arctice
30 Mai 2025, 15:43 Redacţia PiataAuto.md
Despre BMW Seria 5 E39 se spune adeseori că e una din cele mai reuşite generaţii de Seria 5 din câte au existat în toată istoria. În acelaşi timp, despre modele BMW circulă adeseori zvonuri că ar fi scumpe în mentenanţă, din cauza problemelor tehnice cronice pe care le-ar avea diverse modele. Dar un BMW Seria 5 E39 din Finlanda a spulberat toate aceste stereotipuri şi e pe cale să atingă 1.000.000 km parcurşi, având atât motorul şi cutia, cât şi interiorul originale! Totul e şi mai impresionant, dacă ne gândim că maşina asta a fost exploatată în nordul Finlandei, în zonele arctice!
De obicei, exploatarea în condiţii arctice e mult mai provocatoare pentru maşină, întrucât temperaturile geroase fac uleiul să devină mai vâscos, iar la pornirile foarte reci, în primele zeci de secunde sau chiar minute, lubrifierea ar putea fi mai dificilă. E exact acel efect al vâscozităţii uleiurilor şi corelarea cu tipurile de climă în care e exploatată o maşină, explicată într-un articol recent cu video.
Acest BMW a avut parte cu regularitate de temperaturi de iarnă de până la -35 şi chiar -38 grade Celsius! Prin urmare, faptul că a ajuns la aproape 1 milion de km cu motorul original e de-a dreptul remarcabil.
Ba mai mult ca atât, şi vopseaua de pe caroserie e tot preponderent originală, cu excepţia unor mici retuşări cosmetice pe care le-a avut pe parcursul istoriei sale!
Iar asta e din nou impresionant, pentru că în aceste zone arctice drumurile sunt tratate cu multă soluţie antiderapante, care accelerează coroziunea maşinilor. Aici, însă, chiar şi scoaterea barei de protecţie spate a revelat o stare impecabilă a metalului caroseriei, inclusiv in zone mai greu accesibile.
Autenticitatea acestui exemplar a fost confirmată ieri de BMW Group Classic, divizia oficială a celor de la BMW, dedicată maşinilor clasice. Ei au confirmat că de când e nouă până în prezent, această maşină a avut parte de mentenanţă tehnică doar la service-urile oficiale BMW din Finlanda. N-a avut nevoie de multe piese majore schimbate, pentru că mentenanţa s-a făcut cu regularitate şi preventiv, iar asta a păstrat-o într-o stare tehnică impecabilă.
Starea motorul la ultima înlocuire de lanţ şi revizie a arborilor cu came, spune totul despre fiabilitatea acestei maşini, dar şi despre grija de care a avut parte.
Maşina îi aparţine finlandezului Juha Backmand şi a fost fabricată la în anul 1996, fiind în versiune 523i. Asta însemnă că sub capotă e un motor de 6 cilindri în linie, de 2,5 litri, cu sistem de injecţie Siemens şi 24 valve, fără vreo turbină, care dezvolta 170 CP şi 245 Nm.
Foto: Proprietarul maşinii, în anul 1996, când îşi cumpăra acest BMW
Proprietarul a avut grijă să-i fotografieze fiecare sută de mii de kilometri parcurşi de la 500.000 încoace, ultima poză iernatică fiind de la 940.503 km. Între timp, maşina s-a apropiat şi mai mult de cifra jubiliară de 1 milion de km.
Prin urmare, cei de la BMW Group Classic spun că au luat la ochi acest exemplar şi-l vor urmări îndeaproape până în momentul în care va marca acel milion jubiliar de kilometri, urmând să documenteze şi să publice şi mai multe informaţii despre el.
N-a rămas foarte mult până la milionul de kilometri. Ultimul service al maşinii a fost făcut la 6 mai 2025, iar atunci odometrul indica 999.625 km!
Ceea ce putem spune cu certitudine e că maşina merită toată această atenţie, la fel ca şi proprietarul său, or, aici e cât se poate de clar că omul care a condus-o şi exploatare are un merit la fel de mare ca şi inginerii care au proiectat-o în anii 90!