Un norvegian şi-a cumpărat un Polestar electric, iar la prima vizită la un service oficial, cei de acolo i-au scos 70 CP din putere

2 Mai 2025, 08:44
Redacţia PiataAuto.md
Maşinile electrice sunt dirijate şi gestionate într-o măsură mult mai mare de soft, tocmai de asta, am văzut în ultimii ani cazuri precum cele de la Mercedes, spre exemplu, când puteai primi putere în plus din aceleaşi electromotoare doar cu un abonament lunar, care să „activeze” o cifră mai mare de cai-putere. Un norvegian, însă, a păţit exact inversul acestei situaţii, când a cumpărat un Polestar electric mai puternic, iar după prima vizită la un service oficial a constatat că cei de acolo i-au scos 70 CP din puterea maximă, informează publicaţia norvegiană motor.no.
Situaţia e foarte curioasă, întrucât norvegianul din cumpărat la mâna a doua maşina sa, un Polestar 2 fabricat 2021. Maşina era afişată ca un Polestar 2 Dual Motor Performance Pack, ceea ce însemna că în loc de 408 CP ai versiunii Dual Motor obişnuite, maşina trebuia să aibă 476 CP. Şi îi avea.
După două luni de la achiziţie şi savurare a puterii din belşug, norvegianul a fost la o vizită de mentenanţă la un service oficial Polestar. După asta, a observat că maşina sa nu mai e la fel de puternică.
Cerând explicaţii de la service-ul oficial, cei de acolo i-au spus că au făcut o actualizare de soft, cerută de distribuitorul Polestar din Norvegia, prin care i-au anulat puterea de 476 CP şi i-au instalat-o pe cea de 408 CP, standard pentru versiunea Dual Motor, fără Performance Pack. Explicaţia ar fi fost că maşina lui n-ar fi fost, de fapt, un Performance Pack adevărat, ci ar fi avut instalată temporar o actualizare de soft ce permitea puterea sporită.
Consternat de asemenea acţiuni, norvegianul s-a plâns la protecţia consumatorului şi pe compania care i-a vândut maşina, şi pe distribuitorul Polestar din Norvegia, cerând fie readucerea puterii la valoarea afişată când a cumpărat maşina, fie o rambursare a diferenţei de preţ.
Autoritatea a cerut explicaţii detailate de la distribuitor şi a decis să emită o decizie prin care compania trebuia să-i plătească 10.000 coroane norvegianului, echivalentul a aproximativ 850 euro. Deci, o decizie nu tocmai încântătoare. Dar e curios ce explicaţii adiţionale a dat distribuitorul la protecţia consumatorului.
Aceştia au declarat că maşina cumpărată de norvegian a fost iniţial un exemplar demo, de teste drive, deţinută chiar de distribuitor. Şi în cadrul exploatării de către distribuitor, cei de acolo au decis să-i facă un update de putere similar cu Performance Pack, care i-a crescut valoarea puterii maxime de la 408 CP a 476 CP. Doar că ei spun că maşina nu era, de fapt, un Performance Pack din uzină, ci un Dual Motor obişnuit, iar upgrade-ul de putere a fost făcut „pentru teste interne”. Iar la revânzare, mecanicii din service ar fi trebuit să-i reseteze soft-ul la cel obişnuit de 408 CP, dar „au uitat” să facă asta.
Paradoxul e că maşina avea o emblemă Performance Pack aplicată pe ea. La început, în 2020-2021, suedezii au iniţial acest Performance Pack ca un pachet opţional pe care-l bifai când cumpărai maşina şi el conţinea frâne Brembo mai puternice şi amortizoare sport Ohlins ajustabile. Iar odată cu asta venea şi puterea sporită.
Apoi, la final de 2021 cei de la Polestar au făcut disponibilă actualizată de putere şi post-factum, pentru maşinile deja achiziţionate fără frânele mai puternice şi amortizoarele sport, dar aveau nişte criterii de selecţie neexplicate foarte clar. Teoretic, puteai intra în aplicaţie şi încerca să plăteşti pentru puterea suplimentară, iar dacă maşina ta era considerată că face parte din grupul select pentru care e disponibilă actualizarea, acea actualizare era instalată de la distanţă şi maşina avea brusc mai multă putere. Cu aceleaşi electromotoare şi aceeaşi baterii, că asta se întâmpla şi la Performance Pack bifat din start.
Astfel, din câte se pare, maşina norvegianului a avut o actualizare ulterioară a puterii, cu tot cu emblema aplicată pe ea, iar la revânzare ea ar fi trebuit readusă la puterea iniţială, cu emblema scoasă, fapt pe care mecanicii ar fi „uitat” să-l facă. Iar când maşina a ajuns în service, lucrarea dată a apărut în sistem ca una necesară de a fi efectuată, la indicaţia distribuitorului. Iar acum norvegianul a rămas privat de cei aproape 70 CP.
E o situaţie bizară, fără îndoială, dar ea e elocventă pentru felul în care sunt concepute multe din maşinile electrice actuale, când aceleaşi electromotoare ar putea livra şi mai multă putere, iar nivelul ei e de obicei dictat de puterea de descărcare a bateriei, concepută cu un pic de rezervă pentru degradarea în timp. Iar uneori simple rescrieri de soft de la distanţă pot debloca valori de putere, sau le pot îndepărta din nou.
0
134,486
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!