Un service din Croaţia a arătat cum bateria produsă parţial în România a unui Mercedes EQC poate necesita înlocuirea la 41.000 euro, dacă maşina e lăsată prea mult timp parcată
12 Mai 2025, 16:58 Redacţia PiataAuto.md
Mercedes EQC a fost primul SUV electric al celor de la Mercedes, iar în 2019 noi îl testam şi spuneam despre el că e un model în mare parte nereuşit, cu excepţia confortului bun de la bord. Maşina era relativ lentă, iar marea problemă era că platforma folosită era una ciopârţită de pe GLC, de care nici inginerii nu erau mândri, iar din această cauză bateria atârna foarte jos, lăsând doar 13 cm pentru garda la sol, iluzia optică a unei maşini relativ înalte fiind spulberată în momentul în care apleci privirea sau în momentul în care auzi un zgomot puternic la baterie, pe care o atingi din greşeală. Ei bine, modelul nu mai e produs azi, Mercedes având modele mai avansate, dar primele maşini ajung deja să aibă parte de probleme care nu mai sunt acoperite de garanţie, şi aici ies la iveală costurile uriaşe aferente unor asemenea reparaţii. Service-ul EV Clinic din Croaţia a arătat de curând o situaţie curioasă, în care bateria lui Mercedes EQC, produsă parţial în România, poate necesita înlocuirea completă la un cost de peste 41.000 euro + TVA, dacă maşina e lăsată prea mult timp parcată.
Croaţii, cu o experienţă enormă în înţelegerea şi repararea profundă a maşinilor electrice, spun că proprietarul acestui Mercedes EQC l-a lăsat parcat pe durata a câteva luni, fără a-l conecta la vreo priză sau a-l mişca vreodată.
Maşina şi-a descărcat complet bateria, iar celulele ele au ajuns la o stare de descărcare profundă, ajungând să mai aibă doar 2,5 V tensiune în ele. Toate modulele bateriei au ajuns la deconectare completă, inclusiv modulul BMS, adică cel ce conţine sistemul de management al bateriei.
Croaţii spun că bateria lui EQC e compusă din 6 module, care conţin 96 de celule plate. Modulele sunt conectate separat la două module BMS, care le dirijează separat ca şi două baterii independente, care-şi cumulează forţa doar la final, când energie e livrată deja motoarelor şi celorlalte componente. Pe lângă asta, mai există un BMS central complex care centrează cele două module independente.
Croaţii spun că bateria ar fi teoretic capabilă să izoleze o jumătate problematică de baterie şi să opereze cu cealaltă jumătate, dar această funcţie n-a fost implementată în producţie, fiind probabil doar gândită de ingineri la etapa iniţială.
Anume aceste module BMS sunt fabricate în România, după cum arată chiar etichetele expuse de croaţi. Bateria e produsă de ACCUmotive, o divizie a Mercedes, responsabilă de baterii, cu producţie în Germania şi din câte ştim asamblarea bateriilor avea loc în Germania, pe care celulelor produse în parteneriat cu chinezii de la CATL. Dar modulele BMS sunt produse în România, pe ele existând şi emblema Hella, o companie care avea mai multe fabrici în România. Ulterior, Hella a fuzionat cu Faurecia şi au dat naştere companiei Forvia.
Ei bine, toate aceste componente sunt imposibil de cumpărat separat la producător sau direct de la Mercedes sau Forvia. Într-un asemenea scenariu de descărcare profundă a bateriei, modulul BMS se consideră defectat iremediabil, la fel ca şi bateria, iar recomandarea service-urilor autorizate Mercedes a cumpărarea unei baterii noi, cu tot cu modulele BMS.
Preţul unei baterii e de 41.380 euro plus taxe. Prin urmare, un asemenea cost îi poate aştepta pe proprietarii acestui model dacă îşi lasă maşinile parcate prea mult timp, vreme de câteva luni, cât să se descarce complet.
Croaţii au şters toate erorile maşinii şi au reprogramat modulele BMS, putând reîncărca astfel bateria. Bateria a fost readusă la viaţă şi funcţionează în continuare bine, odată ce modulele BMS o tratează din nou ca o baterie funcţională.
Costul tuturor lucrărilor a fost de 4.800 euro. Nu e puţin nici în această formulă salvatoare. Dar e mult mai puţin decât cei 41 mii euro pentru o întreagă baterie. Şi apoi, croaţii mai spun că au evitat şi emiterea a încă 6,5 tone de CO2 în atmosferă prin producţia unei noi baterii pentru EQC, în cazul în care comandau una nouă.