Unii proprietari ai noului Mercedes CLA Electric vor descoperi că nu pot încărca la toate staţiile, deoarece germanii au omis un component esenţial

6 Mai 2025, 13:08
Redacţia PiataAuto.md
Mercedes a lansat noul CLA Electric în luna martie, iar acum au loc primele teste, primele maşini urmând să le fie livrate cumpărătorilor cât de curând. Noul model e notabil pentru că aici, în sfârşit, inginerii germani au atins apogeul în tehnologia lor de maşini electrice şi l-au dezvoltat temeinic, creându-l pe o arhitectură de 800 volţi, cu putere imensă de încărcare, de până la 320 kW, şi cu o eficienţă excepţională în condus, datorită unor electromotoare proprii, unul din ele având şi o cutie de viteze cu două trepte. Dar acum iese la iveală un detaliu curios. Unii proprietari ai noului model electric Mercedes vor avea surpriza să descopere că nu pot încărca la toate staţiile, deoarece germanii au omis un component esenţial în construcţia maşinii.
Şi asta pentru că noul Mercedes CLA Electric poate încărca la staţii de 800V şi mai mult, dar nu mai poate încărca la cele cu tensiune mai mică, de 400V. Staţiile de 800V sunt fără îndoială mai puternice şi mai rapide, dar problema e că în multe ţări din Europa ele încă sunt rare, cele de 400V predominând. Respectiv, proprietarii ar putea avea nevoie de încărcare şi vor trebui să omită staţii după staţii, până le vor găsi pe cele de 800 volţi.
Este asta o problemă comună la toate maşinile electrice cu arhitectură de 800V? Nu, pentru că toţi ceilalţi inclus în construcţia maşinii un convertor DC-DC, care transformă tensiunea de 400V primită de la priză într-una de 800V pentru maşină, înjumătăţind intensitatea curentului, în Amperi.
Foto: Convertor DC-DC la 800 volţi de pe un model Hyundai, care le permite acestora să fie încărcate şi la prize de 400V

Germanii, însă, n-au inclus un asemenea convertor, cel mai probabil din considerente de reducere de costuri sau spaţiu, iar noul CLA Electric poate fi încărcat fast charge doar la prize puternice de 800V. Încărcarea la prize cu curent alternativ de putere mică rămâne disponibilă, dar asta e o opţiune pentru acasă sau la birou, nu una pentru călătorii de distanţe lungi.
Mercedes îşi previne proprietarii despre această limitare în configuratorul său din unele ţări, precum Germania şi Elveţia, şi nu menţionează nimic despre ea în alte ţări. În configuratoarele din aceste ţări, la informaţii adiţionale despre încărcare, Mercedes menţionează că maşina poate fi încărcare doar la prize DC de minim 800 volţi, iar din această cauză sistemul de navigare va afişa doar aceste prize pe hartă, nu şi pe cele de 400 volţi.
Nu se cunoaşte deocamdată care va fi situaţia în ţările unde configuratoarele sunt încă indisponibile sau unde nu sunt incluse aceste explicaţii suplimentare. E posibil ca în aceste ţări maşinile să fie livrate totuşi cu un convertor DC-DC integrat, pentru că altfel noul model electric ar crea bătăi de cap uriaşe pentru proprietar, excluzând până la 90% sau mai mult din staţiile publice de încărcare, pentru că anume asta e cota ocupată de staţiile de 400V în multe ţări. Dar, în acelaşi timp, dacă cineva îşi cumpără un CLA în Germania şi se porneşte într-o vacanţă spre Spania şi sau sudul Italiei cu maşina, a avea marea surpriză să constate că staţiile de 800 volţi sunt încă o raritate în multe regiuni din Europa.
Cu o asemenea configurare, fără convertor DC-DC, noul CLA Electric nu a putea încărca la nicio staţie Tesla, dar nici la staţiile mai vechi de 50-150 kW putere, pentru că toate operează cu 400V. De obicei doar cele de 300-350 kW şi mai mult operează cu tensiune de 800V.
E inexplicabil, deci, de ce Mercedes ar fi ales o asemenea cale a limitărilor şi posibilelor surprize terifiante pentru proprietari, în lipsa unei infrastructuri suficiente de 800V în toată Europa. Economia de costuri o fi importantă, dar când proprietarii se vor pomeni pe undeva prin centrul Spaniei, la 43 grade Celsius, cu bateria descărcată lângă o staţie de 400V la care nu pot încărca, impresiile lor despre acest model şi atitudinea mărcii faţă de ei vor fi mai tăioase decât costurile economisite.
Prin urmare, cumpărătorii ar trebui să cunoască despre acest component lipsă de pe noul CLA Electric, confirmat deja în câteva ţări, iar dacă aceştia cumpără maşina în alte ţări, ar trebui să verifice specificarea exactă în momentul configurării ei şi să aleagă conştient, pentru a nu se pomeni în situaţii nefaste ulterior.
2
12,546
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!