Viitorul BMW M3 va avea un nou tip de motor cu 6 cilindri în linie, cel mai probabil cu un sistem hibrid, alături de versiunea electrică
2 Mai 2025, 11:04 Ilie Toma
Inginerii BMW M sunt în pregătiri intense pentru noua generaţie M3, iar şefii diviziei M sunt foarte precauţi să nu-şi dezamăgească fanii, mai ales după eşecul sonor al celor de la Mercedes-AMG, care au renunţat la motorul V8 şi au aplicat un motor e 4 cilindri şi un sistem plug-in hibrid pentru C63, iar acum fanii nu-l cumpără aproape deloc. Despre viitorul BMW M3 se ştie că va fi unul electric în primul rând, iar germanii au şi dezvăluit prototipul acestuia fără camuflaj la salonul auto de la Shanghai de curând. Dar BMW a înţeles încă acum multe luni că doar un M3 electric nu va fi suficient şi va trebui să păstreze şi unul cu combustie, mai ales după gloria pe care a obţinut-o actuala generaţie G80. Tocmai de asta, inginerii BMW M sunt într-o perioadă în care să decidă exact cum va arăta acest viitor M3 cu combustie, iar de curând Dr. Mike Reichelt, şeful proiectului Neue Klasse, a revelat câteva informaţii interesante într-un interviu pentru Top Gear.
Noul M3 electric e construit pe noua platformă Neue Klasse, dedicată noii epoci de modele electrice BMW. Ingineria acestui model electric presupune 4 electromotoare, aparent de peste 1.000 CP, dar şi soluţii de aerodinamică activă, care vor asigura forţă de apăsare şi la viteză statică.
Atunci când şeful diviziei BMW M a confirmat că a fi păstrat un M3 cu combustie, însă, acesta sugera că asta s-a putea întâmpla pe platforma actualului M3 G80, modificându-se designul şi eventual motorul, cu adăugarea unui sistem hibrid. Ulterior, el a mai declarat că nu crede că ar fi nevoie de un sistem plug-in hibrid pentru M3, ci maxim un hibrid pentru un boost de putere şi o reducere e emisiilor. Iar motorul de bază, căruia îi va fi aplicat acest sistem, ar urma să fie actualul propulsor legendar S58, de 6 cilindri în linie.
Acum Dr. Mike Reichelt a adus informaţii noi şi a menţionat că viitorul M3 cu combustie va fi construit pe platforma Neue Klasse, adaptată pentru a adăposti un propulsor şi un tunel de transmisie în locul unei podele cu baterii. De asemenea, Reichelt a menţionat că noul M3 va fi oferit cu un nou tip de motor cu 6 cilindri.
Asta înseamnă inevitabil că motorul actual S58 nu va rămâne în forma sa actuală de twin turbo, fără vreun sistem hibrid pe el. Varianta cea mai acceptabilă pentru fani ar fi să se păstreze motorul actual S58 cu minim de modificări, căruia să-i fie adăugat un sistem hibrid, cu o baterie mică, dar foarte capabilă de descărcări rapide, care să-i dea un boost de putere şi să aducă noul model până spre 650-700 CP.
Noi credem că această variantă e cea mai posibilă, dar cu precizarea că viitorul M3 ar putea merge pe calea lui Porsche 911 în schema sa hibridă, adoptând un electromotor integrat în cutie şi altul integrat în turbină, pentru o turare rapidă a acesteia. Iar asta l-ar putea face pe M3, ca şi pe Porsche 911, să renunţe la formula de două turbine şi să adopte una singură, pentru că atunci când e electrică, se poate dirija mai simplu reacţia ei prin acel electromotor. Mai credem că şi formula de baterie va fi una similară cu Porsche 911, în care ea cântăreşte foarte puţin, similar uneia de 12V, şi e forte compactă, având o putere mare de descărcare, apropiată de un super condensator. Porsche foloseşte o asemenea baterie elaborată de compania Varta, pe care a şi cumpărat-o ulterior, datorită acestei tehnologii.
Astfel, noi credem că această metamorfoză a motorului S58 e cea mai probabilă, pentru a fi acceptată de fani şi a-i permite producătorului să se încadreze în emisii stricte. Asta poate însemna o putere uşor mai mică sau uşor mai mare e propulsorului, în dependenţă de cum va reuşi BMW să echilibreze emisiile, iar boostul suplimentar până la 650-700 CP va veni de la electromotorul integrat în cutie. Asta va mai însemna că efectiv motorul S58 ar putea deveni mai apropiat de un B58, care are o singură turbină acum şi e mai temperat.
Cel mai probabil, noul M3 cu combustie va devenit mai rapid în acceleraţii datorită acestor tehnologii noi. Dar orice hibridizare va face ca actualul BMW M3 G80 să rămână ultimul M3 puritan din istorie, ceea ce-i va creşte şi mai mult valoarea emoţională în ochii fanilor. Pentru că acest model e cel care poate livra 530 CP pe circuit ore în şir, consecvent şi constant, nu doar când bateria e încărcată şi nu doar prin boost-uri de scurtă durată.
Desigur, cele declarate acum de Mike Reichelt lasă loc şi de alte posibile ipostaze ale unui nou tip de motor cu 6 cilindri în linie, însă ele sunt ceva mai puţin probabile. În acelaşi timp, el e convins că fanii M3 vor începe a trece în număr tot mai mare a versiunea electrică atunci când vor exista ambele pe piaţă, pentru că senzaţiile şi performanţa acesteia va fi net superioară, la un cu totul alt nivel.
Partea bună e că BMW a înţeles că trebuie să lase alegerea fanilor, şi să le păstreze pe amândouă. E la fel de important că BMW pare să fi învăţat atât propria lecţie din actualul M5 care a devenit prea greu din cauza sistemului plug-in hibrid, cât şi lecţia concurenţilor de la Mercedes-AMG, care au dat-o în bară cu aplicarea unui motor de 4 cilindri pe un model atât de important pentru cei mai fideli fani ai mărcii. Prin urmare, putem aştepta soluţii inginereşti mult mai atent analizate şi croite mult mai pe placul fanilor. Dar inevitabil actualul M3 îşi va avea deja un loc sacru în istorie.