Volvo a anunţat concedierea a 50% din angajaţii uzinei de baterii din Suedia, pe care a deţinut-o cu Northvolt, iar asta ar putea fi o oportunitate pentru România
6 Mai 2025, 09:50 Ilie Toma
Falimentul Northvolt e cel mai sonor din istoria modernă a Suediei, atât prin amploarea speranţelor spulberate ca această companie să devină cel mai mare producător de baterii din Europa, cât şi prin amploarea descoperirilor făcute odată cu dezlănţuirea evenimentelor ce au urmat după faliment. Suedezii au descoperit şi plăţi enorme către foştii şefi, făcute înainte de faliment, şi utilaje de aproape jumătate de miliarde de euro nedespachetate, despre care au aflat ulterior că au fost scoase la licitaţie pe bucăţi, la valori derizorii. S-a descoperit că Northvolt nu avea nici măcar tehnologia pe care pretindea că o are, întrucât în toată activitatea sa n-a reuşit să producă niciun catod la specificaţii acceptabile, importând aceste componente din China şi punându-le în bateriile pe care le livra. Unul din fondatorii Northvolt s-a pomenit acum trei săptămâni cu bani şi proprietăţi blocate de autorităţi, pe motiv că ar fi vândut acţiuni într-un mod manipulator, deşi ştia de problemele companiei. Iar pe lângă fabricile proprii, Northvolt a avut şi proiecte iniţiate cu câţiva parteneri, precum fabrica de baterii construită cu Scania şi o altă fabrică împreună cu Volvo, atribuită unei companii fondate în comun, numită Novo Energy. Ei bine, acum lucrurile la Novo Energy au luat o întorsătură sumbră.
Noi scriam încă în luna martie că Volvo a rămas cu această fabrică de baterii, care are un statut incert după falimentul Northvolt, întrucât ultimii nu ar reuşit să finalizeze transferul complet de proprietate către Volvo. Între timp, şi Volvo a trecut prin situaţii tensionate, în ultima zi a lunii martie fiind concediat fostul şef al companiei şi readus în poziţia de CEO Hakan Samuelsson, omul care a condus Volvo în perioada 2012-2022.
Foto: Actualul şef Volvo, Hakan Samuelsson
Acum o lună, în aprilie, scriam deja că Samuelsson a dezvăluit că Northvolt i-a lăsat pe cei de la Volvo cu o fabrică mare, fără tehnologie. Iar aici partea de lipsă de tehnologie vine din faptul că Northvolt nu avea acea tehnologie dezvoltată, pe care pretindea că o care, după cum menţionam. Northvolt fiind fondată cândva de doi foşti angajaţi Tesla, se pare că şi în cazul acestei companii principiul a fost de fake it until you make it, iar acum toate aceste bule se sparg şi adevărul iese la iveală.
Ei bine, ieri Volvo şi Novo Energy au anunţat decizii drastice pentru a reduce costurile acestei fabrici şi a-şi reajusta operaţiunile. Novo Energy, deţinută acum de Volvo, va concedia aproximativ 50% din toţi angajaţii săi printr-o singură mişcare.
Conform planurilor iniţiale, fabrica Novo Energy, localizată în Goteborg, Suedia, în apropiere de uzina principală Volvo, trebuia să angajeze 3.000 de oameni şi să producă anual baterii în capacitate totală de 50 GWh, sau 50.000.000 kWh. Dacă prezumăm că un automobil Volvo ar fi urmat să aibă în mediu 80 kWh de capacitate, capacitatea uzinei ar fi fost suficientă să acopere 625.000 de maşini anual, deci cam toată producţia Volvo, cel puţin cea din afara Chinei.
În luna martie 2024 se dădea startul construcţiei acestei uzine Novo Energy, iar în perioada construcţiei numărul de angajaţi era de 250 oameni, cu planul de a creşte la 500 oameni către sfârşitul anului 2024. Acum jumătate din acest angajaţi rămân complet fără un loc de muncă, iar cele 3.000 de job-uri au o perspectivă nedeterminată dacă se vor mai atinge vreodată.
Volvo şi noul său şef declară că scopul lor rămâne în continuare de a identifica un partener tehnologic şi a putea să pună la punct producţia de baterii în această fabrică din Suedia. Samuelsson e convins că un producător auto mare trebuie să-şi producă singur bateriile, dacă vrea să-şi fortifice o poziţie de lider.
Această criză a celor de la Volvo, în care aceştia s-au pomenit cu o fabrică imensă în curs de echipare a ei cu utilaje, dar fără un partener tehnologic, ar putea fi o oportunitate imensă pentru alte companii producătoare de baterii. Desigur, cele chinezeşti ar putea şi şi-ar dori probabil cel mai mult să o facă, mai ales că Volvo e deţinut de chinezii de la Geely, dar suedezii au fost foarte reticenţi în ultimul an în a admite investiţii chinezeşti în acest domeniu strategic şi chiar au respins un proiect al unei fabrici chinezeşti de catozi, deşi investitorii chinezi încercaseră să şantajeze public autorităţile suedeze cu locurile de muncă pierdute dacă ei ar pleca. Li s-a urat drum bun şi li s-a refuzat acceptarea autorizaţiilor pentru ce-şi doreau ei.
Iar asta înseamnă că o companie europeană ar putea avea şanse mult mai mare. Şi paradoxul e că după falimentul Northvolt, pretendentul în rolul companiei europene cu cele mai mare speranţe i-a revenit companiei româneşti Prime Batteries Technologies, cea în care s-a investit 1 miliard de euro prin conglomeratul EIT InnoEnergy, în care îşi au participaţii giganţi precum Siemens, VW, ING şi UE. Acum compania Prime Batteries Technologies e specializată în centrale de baterii şi chiar în aprilie scriam despre semnarea unui noi contract de către această companie cu Hidroelectrica, pentru construcţia unei centrale de 72 MWh, la un preţ mai competitiv decât bateriile Tesla Megapack.
Astfel, compania românească are o tehnologie proprie avansată mai ales pe partea de management termic al acestor centrale de baterii. Şi e foarte posibil că nici ea nu are tehnologii atât de profunde de producţie proprie a catozilor. Dar dintre toate companiile europene, companie românească e acum în poziţia favorizată de a avea o experienţă mare, care ar putea fi transpusă şi în domeniul bateriilor pentru maşini electrice, cu minim vreun an de muncă intensă în R&D. Iar cei de la Novo Energy au fabrica şi au edificiul R&D pregătit, deci un asemenea parteneriat ar avea foarte multe argumente să se întâmple.
Foto: Bateriile dintr-o centrală a companiei româneşti
Probabil singura alternativă ar fi reprezentată de producătorul german Varta, care are tehnologii proprii mai avansate şi ar putea fi un partener şi mai atractiv pentru suedezi, dacă n-ar fi trecut şi el de curând printr-o situaţie de risc de faliment şi o restructurare, în care Porsche a cumpărat divizia producătoare de baterii pentru maşini electrice şi hibride. Deci, Varta va deveni asociat puternic cu Porsche, iar un parteneriat cu Volvo nu e imposibil, dar nici foarte probabil în timpul apropiat. Prin urmare, într-un asemenea context, compania românească ar avea o şansă. Rămâne să vedem dacă ea va încerca să profite de ea.