Am încercat să închiriez cea mai raţională maşină de vacanţă în Italia, s-a dovedit a fi o Alfa Romeo Junior electrică, pentru că nimeni nu prea vrea electrice în chirie
12 Iunie 2025, 08:59 Ilie Toma
Închirierea unei maşini în Italia trebuie întotdeauna făcută cu mare atenţie, din cauza modului în care se conduce şi se parchează în Italia, dar a străzilor foarte înguste din multe regiuni. Închirierea unei maşini în sezonul de vară, al vacanţelor, devine automat mai scumpă, iar motivele de mai sus te fac să vrei o asigurare completă pentru maşina pe care o închiriezi. Ei bine, de curând am încercat pe propria experienţă să închiriez cea mai raţională opţiune pentru o maşină de vacanţă în Italia, iar ea s-a dovedit a fi o Alfa Romeo Junior electrică, pentru că nimeni nu prea vrea electrice în chirie.
Aveam câteva criterii de bază pe care le căutam, unul din ele fiind o dimensiune a maşinii care să-mi permită să pun măcar două genţi mai mari în portbagaj, iar la bord să existe condiţii minime pe bancheta din spate pentru călătorii de vreo 300 km, cât urma să fac de la aeroportul din Roma spre sud, pe coasta Italiei.
Cea de-a doua condiţie era să pot avea asigurare completă pentru maşina pe care o închiriez, fără sume deductibile, fără mii de euro blocaţi pe card drept garanţie. Închiriasem anul trecut în Spania maşini în asemenea condiţii, cu asigurare deplină, şi lipsa grijilor şi riscurilor a fost o senzaţie care şi-a meritate efortul. Dar în Spania şi chiria maşinii a fost mult mai ieftină.
În Italia, a trebuit să mă obişnuiesc cu ideea că maşinile de o talie mai mare decât Fiat 500 costă deja simţitor mai mult. Multe din ele au preţuri atractive la prima vedere, dar, când cauţi opţiunea cu asigurare inclusă, preţurile cresc uneori şi dublu, iar dacă mai adaugi şi un scaun de copil, atunci sigur ajungi la dublu.
Condiţii de asigurare, scrise cu text mărunt
Marile surprize vin atunci când citeşti condiţiile de asigurare completă pentru multe dintre companii. Am găsit condiţii de asigurare completă care nu acopereau eventualele vandalizări ale maşinii, care nu acopereau geamurile, farurile, şi nimic din habitaclu. Altă companie nu acoperea zgârieturile şi daunele făcute din neglijenţă, scriind că şi dacă-ţi laşi maşina parcată şi o găseşti apoi zgâriată tot neglijenţă se consideră şi ţi se va reţine ţie până la 1.000-2.000 euro pentru costurile iniţiale de reparaţii.
O altă companie avea scris cu text mărunt faptul că asigurarea completă nu acoperă două regiuni din Italia deloc — Calabria şi Campania. Mi-am dat seama că eu urma să merg exact spre Campania. Deci, aş fi plătit extra pe o asigurare completă, care devenea inutilă în acea regiune.
Opţiunea raţională a fost o maşină electrică
Paradoxal, dar până la urmă cea mai raţională opţiune pentru a avea asigurare completă adevărată, cu zero depozit pentru daunele blocat pe card şi cu acoperire pentru toată Italia, s-a dovedit a fi o maşină electrică.
Era o Alfa Romeo Junior electrică — sau un model similar, după cum se spune adeseori la închirierile auto. Dacă luam o maşină de aceeaşi talie, dar cu combustie, aş fi plătit cu 45-50% mai scump pentru toată perioada. Însă maşina electrică îmi apărea ca o promoţie pe site-ul companiei de închiriere, încercând să mă convingă să îndrăznesc să iau o electrică pentru vacanţă.
Pentru că am ceva experienţă, totuşi, cu maşinile electrice în activitatea mea din ultimii 10 ani, mi-am zis că merită încercarea. Am plătit tot online şi speram să primesc chiar acea Alfa Romeo Junior electrică, nu un echivalent, pentru că-mi place mai mult cum arată decât alte paralele din grupul Stellantis, pentru că mi-ar fi un model interesant şi pentru un test drive mai neordinar. Şi pentru că e o Alfa Romeo, fapt care înseamnă ceva pentru orice pasionat auto.
Ei bine, la ghişeul din aeroportul din Roma am fost întrebat întâi dacă sunt conştient de faptul că am ales o maşină electrică. E electrică, ştiţi, nu? N-aţi ales-o din greşeală?. Era un semn clar că nimeni nu prea ia maşini electrice în chirie pe aici. I-am confirmat tânărului de acolo că am ales conştient.
Apoi l-am întrebat dacă pot primi chiar Alfa Romeo Junior. Da, desigur, veţi primi chiar Alfa Romeo, e singura noastră maşină electrică de această talie din această locaţie. O, perfect, mi-am zis. Şi l-am întrebat dacă e încărcată, dar şi dacă starea estetică a maşinii e bună. E absolut nouă, are doar 9 km pe bordul ei, n-a închiriat-o încă nimeni niciodată până acum de când o avem!.
Asta mi-a dat confirmarea finală că nimeni nu vrea să închirieze maşini electrice în Italia. Eu am îndrăznit să o fac. Şi e interesant ce experienţă voi avea cu ea, ştiind că modelele electrice Stellantis mai generează surprize uneori. Iar această experienţă va merita un test drive mai neordinar, care va veni în curând.